Rajd Polski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
Linia 3: Linia 3:
 
  |grafika = Rajd_samochodowy.jpg
 
  |grafika = Rajd_samochodowy.jpg
 
  |podpis grafiki = źródło: www.rajdpolski.pl
 
  |podpis grafiki = źródło: www.rajdpolski.pl
  |Pełna nazwa klubu = Rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata
+
  |Pełna nazwa klubu = Rajd samochodowy od 2006 r. rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata
 
  |Data założenia = 1921 r.
 
  |Data założenia = 1921 r.
 
  |Sekcje =  
 
  |Sekcje =  
 
  |Adres =  
 
  |Adres =  
 
}}
 
}}
'''Rajd Polski''' – rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na [[Mazury|Mazurach]], eliminacja mistrzostw świata.
+
'''Rajd Polski''' – rajd samochodowy od 2006 r. rozgrywany na [[Mazury|Mazurach]], eliminacja mistrzostw świata.
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
 
==Wydarzenia sportowe==
 
==Wydarzenia sportowe==

Wersja z 17:04, 12 lut 2015

Rajd Polski

źródło: www.rajdpolski.pl
źródło: www.rajdpolski.pl
Pełna nazwa klubu Rajd samochodowy od 2006 r. rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata
Data założenia 1921 r.

Rajd Polski – rajd samochodowy od 2006 r. rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata.

Wydarzenia sportowe

Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 r. osiągnął długość 3798 km. W historii organizacji dorocznej imprezy były przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931–1936 rajd nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa w wyniku wybuchu II wojny światowej.

Imprezę reaktywowano w 1947 roku. Trasa liczyła 2500 km i przebiegała przez całą Polskę. Rok później impreza odbywała się pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. Kolejna przerwa w organizacji rajdu trwała do 1954 r. W 1960 roku po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski).

W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu rajdowych mistrzostw świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status. Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Organizatorzy rajdu znów musieli zabiegać o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tamtej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981–1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w mistrzostwach Europy.

Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku. Następnie została ona przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą rajdu zostały Mikołajki. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu mistrzostw świata. W 2009 roku został rundą rajdowych mistrzostw świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą rajdowych mistrzostw świata. Dzięki usytuowaniu imprezy na Mazurach w Mikołajkach powstał tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.

Ostatni zwycięzcy rajdu

  • 2003 Miguel Campos (Portugalia)
  • 2004Luca Pedersoli (Włochy) 2005
  • Krzysztof Hołowczyc (Polska)
  • 2006 Leszek Kuzaj (Polska)
  • 2007 Oscar Svedlund (Szwecja)
  • 2008 Michał Bębenek (Polska)
  • 2009 Mikko Hirvonen (Finlandia)
  • 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
  • 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
  • 2012 Esapekka Lappi (Finlandia)
  • 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
  • 2014 Sebastien Ogier (Francja)

Bibliografia

Rajd Polski, pl.wikipedia.org [10.12.2014]