Józef Mateusz Pigulski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja zweryfikowana] | [wersja zweryfikowana] |
m (Zastępowanie tekstu - "[[Kategoria: Osoba" na "[[Kategoria:Osoby") |
|||
Linia 45: | Linia 45: | ||
<br/> | <br/> | ||
− | [[Kategoria: | + | [[Kategoria:Osoby|Pigulski, Józef Mateusz]] |
[[Kategoria: Malarze|Pigulski, Józef Mateusz]] | [[Kategoria: Malarze|Pigulski, Józef Mateusz]] | ||
[[Kategoria: 1701-1800|Pigulski, Józef Mateusz]] | [[Kategoria: 1701-1800|Pigulski, Józef Mateusz]] |
Aktualna wersja na dzień 20:11, 17 mar 2015
Józef Mateusz Pigulski | |
| |
Data i miejsce urodzenia | 1724 r. Warszawa |
Data i miejsce śmierci | 1817 r. Królewiec |
Zawód | malarz |
Józef Mateusz Pigulski (ur. ok 1724 r. w Warszawie, zm. ok. 1817 r. w Królewcu) – malarz nadworny biskupa warmińskiego Adama Stanisława Grabowskiego.
Spis treści
Życiorys
Szkoła i wykształcenie
Z rachunków biskupa Grabowskiego wynika, że ostatnią wypłatę Pigulski otrzymał 1 czerwca 1757 r. To może wskazywać na fakt, iż bp Grabowski, znany wówczas jako mecenas, wysłał Pigulskiego na dalsze studia malarskie. Pigulski w 1765 r. zapisał się na Uniwersytet w Królewcu jako "Varsau. Polon. Elegantiorispicturaeculton". Dzięki temu wpisowi wiadomo, że Pigulski był warszawiakiem i Polakiem.
Praca
Pigulski w latach 1747-1757 pracował dla biskupa warmińskiego Adama Stanisława Grabowskiego. Otrzymywał wynagrodzenia za swoje prace, miedzy innymi za obraz "Świętej Katarzyny w otoczeniu świętych". Obraz ten wykonał w 1753 r. na zamówienie do głównego ołtarza w kościele pw. św. Katarzyny w Braniewie. Obraz usunięto z kościoła w 1897 r.
Pigulski wyjechał w 1757 r. do Berlina, tam malował portrety. Około 1761 r. na stałe zamieszkał w Królewcu. Malarz Pigulski w Królewcu był znany jako pastelista wykonujący portrety. Nadal podróżował do Berlina i Wilna. Podczas podróży realizował artystyczne zamówienia. W 1798 r. mieszkał w Wilnie w pałacu Paca. W prasie miejscowej reklamował się jako malarz-portrecista.
Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna
Józef był w stałym kontakcie z dworem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w Warszawie i prawdopodobnie dla króla wykonywał portret. W 1787 r. pracę wykonywał dla ordynata Andrzeja Zamoyskiego, malując pięć pastelowych portretów jego dzieci. Dwa obrazy Pigulskiego zachowały się w Muzeum Mazowieckim w Płocku: portret kasztelanowej rawskiej Teresy z Czempińskich Siemianowskiej oraz portret kasztelana rawskiego Antoniego Konstantyna Grzymały Siemianowskiego z Siemianowa. Oba portrety wykonane były w latach 1785-1789 pastelami. Kilka portretów mieszczan królewieckich, które wykonał Pigulski, znajdowało się w prywatnych zbiorach.
Ciekawostki
Większość prac Pigulskiego uległa rozproszeniu. Chociaż w dziejach sztuki nie zajmował ważnego miejsca, to jego działalność artystyczna stanowiła dowód potwierdzający związki kulturalne Rzeczypospolitej z Królewcem.
Bibliografia
Oracki Tadeusz, Słownik biograficzny Warmii, Mazur i Powiśla od połowy XV wieku do 1945 roku, Warszawa 1963.
Oracki Tadeusz, Słownik biograficzny Warmii, Prus Książęcych i Ziemi Malborskiej od połowy XV do końca XVIII wieku, t. 2, Olsztyn 1980.
Wybitni Polacy w Królewcu XVI-XX wiek, red. Sławomir Augusiewicz, Janusz Jasiński, Tadeusz Oracki, Olsztyn 2005.