Śluza w Leśniewie Górnym: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | {{Mała architektura2 sakralna infobox | ||
+ | <!-- w trakcie opracowania --> | ||
+ | |nazwa = Wielka architektura sakralna | ||
+ | |typ obiektu = kościół <!-- Parametr obowiązkowy --> | ||
+ | |datacja = 1763 | ||
+ | |powiat = nowo miejski | ||
+ | |gmina = Lubawa | ||
+ | |miejscowość = Rożental | ||
+ | |parafia = rzymsko-katolicka | ||
+ | }} <br/> | ||
+ | ''' Kościół ''' | ||
+ | <br/> | ||
+ | == Położenie == | ||
+ | |||
+ | <br/> | ||
+ | == Opis == | ||
+ | |||
+ | <br/> | ||
+ | == Ciekawostki == | ||
+ | |||
+ | <br/> | ||
+ | == Bibliografia == | ||
+ | |||
+ | <br/> | ||
+ | [[Kategoria: Turystyka]][[Kategoria: Architektura]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: cmentarze]][[Kategotia: zabytki techniki]] | ||
+ | <br/> | ||
+ | |||
+ | |||
Śluza Leśniewo Górne (Leśniewo I, niem. Oberschluese Fürstenau) | Śluza Leśniewo Górne (Leśniewo I, niem. Oberschluese Fürstenau) | ||
Wersja z 12:32, 21 sty 2014
Wielka architektura sakralna | |
| |
typ obiektu: | kościół |
datacja: | 1763 |
powiat: | nowo miejski |
gmina: | Lubawa |
miejscowość: | Rożental |
parafia: | rzymsko-katolicka |
Kościół
Spis treści
Położenie
Opis
Ciekawostki
Bibliografia
Śluza Leśniewo Górne (Leśniewo I, niem. Oberschluese Fürstenau)
Śluza w Leśniewie Górnym jest jedną z 10 śluz, jakie miały powstać w systemie Kanału Mazurskiego i jedną z pięciu znajdujących się na terenie Polski. Kanał Mazurski miał zapewnić wodne połączenie Wielkich Jezior Mazurskich z Bałtykiem, poprzez rzekę Łynę i Pregołę. Miał służyć transportowi towarów (drewno, zboże, torf, węgiel, produkty przemysłowe) oraz odprowadzeniu nadmiaru wody z jezior mazurskich. Projekt jego budowy powstał w latach 1862-64 i przewidywał budowę 10 śluz oraz 2 jazów mających zlikwidować różnicę poziomów wody wynoszącą 111,2m (Jezioro Mamry: 116,3 m n.p.m -rzeka Łyna: 5,1 m n.p.m). Kanał zaprojektowano tak, aby mogły w nim pływać statki o wyporności nieprzekraczającej 240 ton. Poprowadzony został głównie w specjalnych nasypach lub sztucznych wykopach, za wyjątkiem trzykilometrowego odcinka będącym jeziorem Rydzówka. Budowa została rozpoczęta w 1911 roku, a następnie przerwana w 1914 roku wybuchem wojny. Prace wznowiono dopiero 20 lat później, w 1934 roku i ponownie przerwała je wojna. Kanału nigdy już nie dokończono, pomimo że budowa wykonana była w 90% i brakowało tylko drobnych prac wykończeniowych przy niektórych śluzach. Śluza w Leśniewie Górnym jest pierwszym obiektem od strony jeziora Mamry, od którego prowadził sztucznie wykopany kanał o szerokości od 20 do 25 m i głębokości 1,4–1,8 m. Woda znajdowała się w obwałowaniach wynoszących się nad okoliczny teren. Przed samą śluzą w Leśniewie Górnym kanał został zamknięty groblą ziemną. W tym miejscu powstała budowla hydrotechniczna o imponujących rozmiarach. Jej komora ma głębokość 21 m, szerokość 7,5 m, długość 46 m i spad 17,2 m. W stosunku do innych zaprojektowanych budowli miejscowa śluza charakteryzuje się największym spadem. Ocenia się, że budowla została ukończona w około 80%, a według innych źródeł w 60%. W konstrukcji betonowej nie zamontowano urządzeń technicznych np. zamkniecia w postaci zasuwy stalowej. Nie zdążono też doprowadzić do niej kanału. Na frontowej ścianie widać odcisk po zawieszonej niegdyś niemieckiej gapie, która ponoć do dziś spoczywa w wodzie napuszczonej do śluzy. W pewnym oddaleniu od śluzy w Leśniewie Górnym znajduje się druga śluza Leśniewo Dolne, która jest obiektem nieukończonym i trudno dostępnym, zważywszy że stoi w dole zalanym wodą. Jej korpus ukończony został w około 20%, a według innych źródeł w 30%.