Patollo: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzono nową stronę "'''Patollo''' (Patollus) był pruskim bogiem śmierci, choć mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską Potrimposa, od którego przejął ...") |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
Oddawano mu cześć w Romowe przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miał oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla – świat podziemny. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go – trzy czaszki (człowieka, konia i krowy). | Oddawano mu cześć w Romowe przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miał oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla – świat podziemny. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go – trzy czaszki (człowieka, konia i krowy). | ||
+ | [[Kategoria:Dzieje]] | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002). | Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002). |
Wersja z 12:09, 21 lip 2014
Patollo (Patollus) był pruskim bogiem śmierci, choć mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską Potrimposa, od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.
Oddawano mu cześć w Romowe przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miał oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla – świat podziemny. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go – trzy czaszki (człowieka, konia i krowy).
Bibliografia
Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).