Utopienie w bagnie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | [[Plik:drweck.jpg| right | 242px |thumb| Jedyne zachowane zdjęcia mumii bagiennej z Drwęcka | + | [[Plik:drweck.jpg| right | 242px |thumb| Jedyne zachowane zdjęcia mumii bagiennej z Drwęcka. Przykład występowania na terenie Prus rytuału topienia w bagnie, za: W. La Baume, ''Der Moorleichenfund von Dröbnitz Kreis Osterode Ospr.'', Altpreußen, 5 Jahrgang, Heft 2, Juli 1940]] |
− | [[Prusowie]] | + | '''Utopienie w Bagnie''' – kara stosowana przez [[Prusowie|Prusów]]. Śladem tych praktyk jest tak zwana [[Mumia z Drwęcka|mumia z Drwęcka]]. |
+ | <br/><br/> | ||
+ | == Charakterystyka== | ||
+ | Mumia z Drwęcka to typowa mumia z bagien, jakich wiele zostało odkrytych w Europie zachodniej na terenach zamieszkałych przez ludy germańskie. Podobieństwo znaleziska z [[Drwęck | Drwęcka]] ze znaleziskami z zachodniej części Europy, jak również dowiedziona przez Karola Modzelewskiego duża zbieżność kulturowa Germanów z pozostałymi ludami barbarzyńskiej Europy pozwala zaczerpnąć informacje od Germanów na temat intencji topienia ludzi w bagnach. | ||
+ | |||
+ | Tacyt pisze w swym dziele ''Germania'': ''bojaźliwych, tchórzy oraz cieleśnie zniesławionych topią w błocie lub bagnie, zarzucając ich z góry chrustem'' i uzasadnia stosowanie takiego rodzaj kary następująco: ''karząc zaś hańbę'' – [trzeba] ją ''ukryć''. Źródła pisane opisujące Prusów także wspominają o takim traktowaniu ciała skazańca. Przytrafiło się to misjonarzom: [[św. Wojciech | św. Wojciechowi]] i [[św. Brunon | św. Brunonowi]], którzy doznali najpierw ucięcia głowy, a ciała ich wrzucono do rzeki. Karę tę stosowano również wobec sodomitów naruszających seksualne tabu i świętokradców (wymienieni święci naruszyli ''sacrum'' świętego gaju). | ||
− | Wyjątkowość tej kary miała odniesienie do wierzeń | + | Wyjątkowość tej kary miała odniesienie do pruskich wierzeń eschatologicznych. Wierzono bowiem, iż ciało musiało zostać spalone, aby uwolnić duszę, a kara uniemożliwiająca rozkład ciała i jego spalenie powodowała, że dusza na zawsze była uwięziona w ciele, zawieszona między bytem a niebytem. Kara taka była zatem najgorsza, gdyż rozciągała swą negatywną sankcję "na zawsze", permanentnie. Nadto środowisko wodne było dominium boga śmierci [[Patollo | Patolla]]. |
− | Echa | + | Echa pogańskich zwyczajów karania ciała po śmierci można dostrzec w chrześcijańskiej kulturze doby średniowiecza i epoki nowożytnej: pozostawienie ciała bez pochówku na szubienicy, aby zgniło, ćwiartowanie ciała i wyrzucanie szczątków do lasu na pożarcie dzikim zwierzętom czy też pochówek w niepoświęconej ziemi. |
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
+ | Polibiusz Korneliusz Tacyt, ''Germania'', tłum. T. Płóciennik, wstęp i komentarz J. Kolendo, Poznań 2008.<br/> | ||
+ | Grzegorz Białuński, ''O świętym Wojciechu raz jeszcze'', Komunikaty Mazursko-Warmińskie, nr 2(236), 2002.<br/> | ||
+ | Grzegorz Białuński, ''Misja prusko-litewska biskupa Brunona z Kwerfurtu'', Olsztyn 2010.<br/> | ||
+ | Marek M. Pacholec, ''Pruskie rytuały uśmiercania – wstęp do badań'', "Komunikaty Mazursko-Warmińskie" 2011, nr 2(272).<br/> | ||
+ | Karol Modzelewski, ''Barbarzyńska Europa'', Warszawa 2004.<br/> | ||
− | + | [[Kategoria:Dzieje]] [[Kategoria: Społeczeństwo i kultura Prusów]] [[Kategoria:Plemiona i kultury archeologiczne Prusów]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Wersja z 11:50, 8 sty 2015
Utopienie w Bagnie – kara stosowana przez Prusów. Śladem tych praktyk jest tak zwana mumia z Drwęcka.
Charakterystyka
Mumia z Drwęcka to typowa mumia z bagien, jakich wiele zostało odkrytych w Europie zachodniej na terenach zamieszkałych przez ludy germańskie. Podobieństwo znaleziska z Drwęcka ze znaleziskami z zachodniej części Europy, jak również dowiedziona przez Karola Modzelewskiego duża zbieżność kulturowa Germanów z pozostałymi ludami barbarzyńskiej Europy pozwala zaczerpnąć informacje od Germanów na temat intencji topienia ludzi w bagnach.
Tacyt pisze w swym dziele Germania: bojaźliwych, tchórzy oraz cieleśnie zniesławionych topią w błocie lub bagnie, zarzucając ich z góry chrustem i uzasadnia stosowanie takiego rodzaj kary następująco: karząc zaś hańbę – [trzeba] ją ukryć. Źródła pisane opisujące Prusów także wspominają o takim traktowaniu ciała skazańca. Przytrafiło się to misjonarzom: św. Wojciechowi i św. Brunonowi, którzy doznali najpierw ucięcia głowy, a ciała ich wrzucono do rzeki. Karę tę stosowano również wobec sodomitów naruszających seksualne tabu i świętokradców (wymienieni święci naruszyli sacrum świętego gaju).
Wyjątkowość tej kary miała odniesienie do pruskich wierzeń eschatologicznych. Wierzono bowiem, iż ciało musiało zostać spalone, aby uwolnić duszę, a kara uniemożliwiająca rozkład ciała i jego spalenie powodowała, że dusza na zawsze była uwięziona w ciele, zawieszona między bytem a niebytem. Kara taka była zatem najgorsza, gdyż rozciągała swą negatywną sankcję "na zawsze", permanentnie. Nadto środowisko wodne było dominium boga śmierci Patolla.
Echa pogańskich zwyczajów karania ciała po śmierci można dostrzec w chrześcijańskiej kulturze doby średniowiecza i epoki nowożytnej: pozostawienie ciała bez pochówku na szubienicy, aby zgniło, ćwiartowanie ciała i wyrzucanie szczątków do lasu na pożarcie dzikim zwierzętom czy też pochówek w niepoświęconej ziemi.
Bibliografia
Polibiusz Korneliusz Tacyt, Germania, tłum. T. Płóciennik, wstęp i komentarz J. Kolendo, Poznań 2008.
Grzegorz Białuński, O świętym Wojciechu raz jeszcze, Komunikaty Mazursko-Warmińskie, nr 2(236), 2002.
Grzegorz Białuński, Misja prusko-litewska biskupa Brunona z Kwerfurtu, Olsztyn 2010.
Marek M. Pacholec, Pruskie rytuały uśmiercania – wstęp do badań, "Komunikaty Mazursko-Warmińskie" 2011, nr 2(272).
Karol Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.