Nowoczesna wieś: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''''Nowoczesna wieś''''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. [[województwo warmińsko-mazurskie|warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.
+
'''Nowoczesna wieś''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie| województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
 
== Wprowadzenie ==
 
== Wprowadzenie ==
  
''Nowoczesna wieś'' to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|strategii rozwoju województwa]] warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
+
Nowoczesna wieś jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|strategii rozwoju województwa]] warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
  
 
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
 
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Linia 11: Linia 11:
 
== Lokalizacja ==
 
== Lokalizacja ==
  
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ''Nowoczesna wieś'' zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).
+
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).
  
'''Rys. 1. OSI ''Nowoczesna wieś'''''
+
'''Rys. 1. OSI Nowoczesna wieś'''
  
 
[[Plik:Nowoczesna wieś.jpg]]
 
[[Plik:Nowoczesna wieś.jpg]]
  
''Źródło'': [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''].
+
Źródło: [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur diagnoza problemowa''].
 
== Charakterystyka ==
 
== Charakterystyka ==
OSI ''Nowoczesna wieś'' składa się z dwóch typów obszarów, tj.:
+
OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.:
#gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A),
+
*gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
#gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B).
+
*gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
  
 
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
 
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
  
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.
+
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, [[Olsztyn|Olsztyna]] i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.
  
 
Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można:
 
Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można:
 
+
*bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
*bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B),
+
*bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
*bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A),
+
*konkurencyjne małe miasta i miasteczka
*konkurencyjne małe miasta i miasteczka,
+
*wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów
*wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów,
+
*wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych
*wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych.
 
 
 
 
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
 
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
 
+
*odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności
*odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności,
+
*problemy na rynku pracy
*problemy na rynku pracy,
+
*niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości
*niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości,
+
*niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych
*niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych,
+
*ogólnie niską zamożność gmin
*ogólnie niską zamożność gmin,
+
*niewielki ruch na rynku mieszkaniowym
*niewielki ruch na rynku mieszkaniowym,
+
*ogólnie niski potencjał rozwojowy
*ogólnie niski potencjał rozwojowy,
+
*niewielką aktywność społeczną
*niewielką aktywność społeczną,
+
*słabą dostępność komunikacyjną
*słabą dostępność komunikacyjną.
 
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'']
+
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur diagnoza problemowa''] [15.06.2014]
  
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'']
+
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] [15.06.2014]
 
<br/>
 
<br/>
 +
 
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br />
 
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br />

Wersja z 14:38, 18 cze 2014

Nowoczesna wieś – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.

Wprowadzenie

Nowoczesna wieś jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).

Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).

Rys. 1. OSI Nowoczesna wieś

Nowoczesna wieś.jpg

Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa.

Charakterystyka

OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.:

  • gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
  • gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)

Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.

Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.

Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można:

  • bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
  • bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
  • konkurencyjne małe miasta i miasteczka
  • wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów
  • wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych

Wśród słabości tego OSI wskazać należy:

  • odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności
  • problemy na rynku pracy
  • niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości
  • niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych
  • ogólnie niską zamożność gmin
  • niewielki ruch na rynku mieszkaniowym
  • ogólnie niski potencjał rozwojowy
  • niewielką aktywność społeczną
  • słabą dostępność komunikacyjną

Bibliografia

Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa [15.06.2014]

Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 [15.06.2014]