Nowoczesna wieś: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | '''Nowoczesna wieś''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie| województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa. | |
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
== Wprowadzenie == | == Wprowadzenie == | ||
− | + | Nowoczesna wieś jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|strategii rozwoju województwa]] warmińsko-mazurskiego w 2013 r. | |
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | ||
Linia 11: | Linia 11: | ||
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
− | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI | + | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1). |
− | '''Rys. 1. OSI | + | '''Rys. 1. OSI Nowoczesna wieś''' |
[[Plik:Nowoczesna wieś.jpg]] | [[Plik:Nowoczesna wieś.jpg]] | ||
− | + | Źródło: [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'']. | |
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
− | OSI | + | OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.: |
− | + | *gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A) | |
− | + | *gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B) | |
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną. | Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną. | ||
− | Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. | + | Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, [[Olsztyn|Olsztyna]] i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. |
Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można: | Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można: | ||
− | + | *bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B) | |
− | *bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B) | + | *bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A) |
− | *bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A) | + | *konkurencyjne małe miasta i miasteczka |
− | *konkurencyjne małe miasta i miasteczka | + | *wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów |
− | *wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów | + | *wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych |
− | *wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych | ||
− | |||
Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | ||
− | + | *odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności | |
− | *odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności | + | *problemy na rynku pracy |
− | *problemy na rynku pracy | + | *niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości |
− | *niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości | + | *niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych |
− | *niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych | + | *ogólnie niską zamożność gmin |
− | *ogólnie niską zamożność gmin | + | *niewielki ruch na rynku mieszkaniowym |
− | *niewielki ruch na rynku mieszkaniowym | + | *ogólnie niski potencjał rozwojowy |
− | *ogólnie niski potencjał rozwojowy | + | *niewielką aktywność społeczną |
− | *niewielką aktywność społeczną | + | *słabą dostępność komunikacyjną |
− | *słabą dostępność komunikacyjną | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur | + | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa''] [15.06.2014] |
− | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] | + | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] [15.06.2014] |
<br/> | <br/> | ||
+ | |||
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br /> | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br /> |
Wersja z 14:38, 18 cze 2014
Nowoczesna wieś – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.
Spis treści
Wprowadzenie
Nowoczesna wieś jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).
Rys. 1. OSI Nowoczesna wieś
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa.
Charakterystyka
OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.:
- gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
- gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.
Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można:
- bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
- bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
- konkurencyjne małe miasta i miasteczka
- wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów
- wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
- odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności
- problemy na rynku pracy
- niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości
- niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych
- ogólnie niską zamożność gmin
- niewielki ruch na rynku mieszkaniowym
- ogólnie niski potencjał rozwojowy
- niewielką aktywność społeczną
- słabą dostępność komunikacyjną
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa [15.06.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 [15.06.2014]