Tygrys warmińsko-mazurski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Bibliografia)
Linia 1: Linia 1:
''' ''Tygrys warmińsko-mazurski'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 52 gmin leżących wzdłuż dwóch głównych dróg regionu: nr 7 i nr 16. '''
+
''' ''Tygrys warmińsko-mazurski'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 52 gmin leżących wzdłuż dwóch głównych dróg regionu: nr 7 i nr 16. '''
 
<br/>
 
<br/>
  

Wersja z 21:06, 16 kwi 2014

Tygrys warmińsko-mazurski – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 52 gmin leżących wzdłuż dwóch głównych dróg regionu: nr 7 i nr 16.


Wprowadzenie

Tygrys warmińsko-mazurski to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiło położenie głównego ośrodka gminnego w odległości maksymalnie 15 km od drogi nr 7 lub nr 16.

Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Tygrys warmińsko-mazurski zaliczono 52 gminy (rys. 1), tj. 45% wszystkich samorządów lokalnych województwa warmińsko-mazurskiego. Znajdują się wśród nich:


Rys. 1. OSI Tygrys warmińsko-mazurski

Tygrys warmińsko-mazurski.jpg

Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.


Charakterystyka

Tygrys warmińsko-mazurski obejmuje obszary znacznie zróżnicowane pod względem konkurencyjności. Znajdują się tu gminy o wysokiej konkurencyjności, jak i te które zaliczane są do najsłabszych w Polsce.


Do atutów tego obszaru zaliczyć można:

  • duże ośrodki miejskie,
  • relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej),
  • dynamiczny rynek pracy,
  • dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym,
  • poprawiającą się dostępność komunikacyjna,
  • znacząco rozwinięte funkcje turystyczne,
  • relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin),
  • rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach,
  • stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych,
  • wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa,
  • znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych,
  • skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych,
  • relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www.


Wśród słabości tego obszaru wskazać należy:

  • presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów,
  • relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin,
  • bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy,
  • trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16,
  • mniejsze, niż warmińsko-mazurskie, zainteresowanie województw pomorskiego i mazowieckiego realizacją inwestycji na drodze nr 7.


Bibliografia

Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa

Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025