Tygrys warmińsko-mazurski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | ''' Tygrys warmińsko-mazurski ''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji (OSI) [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 52 gmin leżących wzdłuż dwóch głównych dróg regionu: nr 7 i nr 16. | |
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
− | == | + | == Informacje ogólne == |
− | + | Tygrys warmińsko-mazurski to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[Strategia rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego|strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego]] w 2013 r. | |
− | Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania | + | Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. |
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiło położenie głównego ośrodka gminnego w odległości maksymalnie 15 km od drogi nr 7 lub nr 16. | Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiło położenie głównego ośrodka gminnego w odległości maksymalnie 15 km od drogi nr 7 lub nr 16. | ||
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
− | + | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Tygrys warmińsko-mazurski" zaliczono 52 gminy (rys. 1), tj. 45% wszystkich samorządów lokalnych województwa warmińsko-mazurskiego. Znajdują się wśród nich: | |
− | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI | ||
*gmina miejsko-wiejska [[gmina Barczewo|Barczewo]], | *gmina miejsko-wiejska [[gmina Barczewo|Barczewo]], | ||
Linia 65: | Linia 64: | ||
*gmina miejsko-wiejska [[gmina Zalewo|Zalewo]]. | *gmina miejsko-wiejska [[gmina Zalewo|Zalewo]]. | ||
− | '''Rys. 1. OSI | + | '''Rys. 1. OSI "Tygrys warmińsko-mazurski"''' |
[[Plik:Tygrys warmińsko-mazurski.jpg]] | [[Plik:Tygrys warmińsko-mazurski.jpg]] | ||
− | + | Źródło: ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'', [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html , strategia2025.warmia.mazury.pl] [20.04.2014] | |
− | '' | ||
<br/> | <br/> | ||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
− | + | "Tygrys warmińsko-mazurski" obejmuje obszary znacznie zróżnicowane pod względem konkurencyjności. Znajdują się tu gminy o wysokiej konkurencyjności, jak i te, które zaliczane są do najsłabszych w Polsce. Do atutów tego obszaru zaliczyć można: | |
− | |||
− | Do atutów tego obszaru zaliczyć można: | ||
− | *duże ośrodki miejskie | + | *duże ośrodki miejskie |
− | *relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej) | + | *relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej) |
− | *dynamiczny rynek pracy | + | *dynamiczny rynek pracy |
− | *dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym | + | *dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym |
− | *poprawiającą się dostępność komunikacyjna | + | *poprawiającą się dostępność komunikacyjna |
− | *znacząco rozwinięte funkcje turystyczne | + | *znacząco rozwinięte funkcje turystyczne |
− | *relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin) | + | *relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin) |
− | *rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach | + | *rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach |
− | *stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych | + | *stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych |
− | *wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa | + | *wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa |
− | *znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych | + | *znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych |
− | *skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych | + | *skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych |
− | *relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www | + | *relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www |
Wśród słabości tego obszaru wskazać należy: | Wśród słabości tego obszaru wskazać należy: | ||
− | *presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów | + | *presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów |
− | *relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin | + | *relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin |
− | *bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy | + | *bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy |
− | *trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16 | + | *trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16 |
− | *mniejsze | + | *mniejsze niż warmińsko-mazurskie zainteresowanie województw pomorskiego i mazowieckiego realizacją inwestycji na drodze nr 7 |
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html | + | ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'', [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html strategia2025.warmia.mazury.pl] [20.04.2014]<br/> |
− | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html | + | ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html strategia2025.warmia.mazury.pl] [20.04.2014]<br/> |
<br/> | <br/> | ||
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br /> | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br /> |
Wersja z 13:04, 2 lip 2014
Tygrys warmińsko-mazurski – jeden z obszarów strategicznej interwencji (OSI) województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 52 gmin leżących wzdłuż dwóch głównych dróg regionu: nr 7 i nr 16.
Informacje ogólne
Tygrys warmińsko-mazurski to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiło położenie głównego ośrodka gminnego w odległości maksymalnie 15 km od drogi nr 7 lub nr 16.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Tygrys warmińsko-mazurski" zaliczono 52 gminy (rys. 1), tj. 45% wszystkich samorządów lokalnych województwa warmińsko-mazurskiego. Znajdują się wśród nich:
- gmina miejsko-wiejska Barczewo,
- gmina miejsko-wiejska Biskupiec,
- gmina wiejska Biskupiec Pomorski,
- gmina wiejska Dywity,
- gmina wiejska Dźwierzuty,
- gmina wiejska Elbląg,
- gmina miejska Elbląg,
- gmina miejska Ełk,
- gmina wiejska Ełk,
- gmina wiejska Grunwald,
- gmina wiejska Gietrzwałd,
- gmina wiejska Godkowo,
- gmina wiejska Gronowo Elbląskie,
- gmina miejska Iława,
- gmina wiejska Iława,
- gmina wiejska Iłowo-Osada,
- gmina wiejska Janowiec Kościelny,
- gmina wiejska Jonkowo,
- gmina wiejska Kalinowo,
- gmina miejsko-wiejska Kisielice,
- gmina wiejska Kozłowo,
- gmina miejska Lubawa,
- gmina wiejska Lubawa,
- gmina wiejska Łukta,
- gmina wiejska Małdyty,
- gmina wiejska Markusy,
- gmina miejsko-wiejska Mikołajki,
- gmina wiejska Milejewo,
- gmina wiejska Miłki,
- gmina miejsko-wiejska Miłomłyn,
- gmina miejsko-wiejska Młynary,
- gmina miejsko-wiejska Morąg,
- gmina miejska Mrągowo,
- gmina wiejska Mrągowo,
- gmina miejsko-wiejska Nidzica,
- gmina miejska Olsztyn,
- gmina miejsko-wiejska Olsztynek,
- gmina miejsko-wiejska Orzysz,
- gmina miejska Ostróda,
- gmina wiejska Ostróda,
- gmina miejsko-wiejska Pasłęk,
- gmina wiejska Piecki,
- gmina wiejska Prostki,
- gmina wiejska Purda,
- gmina wiejska Rychliki,
- gmina miejsko-wiejska Ryn,
- gmina wiejska Sorkwity,
- gmina wiejska Stare Juchy,
- gmina wiejska Stawiguda,
- gmina miejsko-wiejska Susz,
- gmina wiejska Wieliczki,
- gmina miejsko-wiejska Zalewo.
Rys. 1. OSI "Tygrys warmińsko-mazurski"
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa, , strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]
Charakterystyka
"Tygrys warmińsko-mazurski" obejmuje obszary znacznie zróżnicowane pod względem konkurencyjności. Znajdują się tu gminy o wysokiej konkurencyjności, jak i te, które zaliczane są do najsłabszych w Polsce. Do atutów tego obszaru zaliczyć można:
- duże ośrodki miejskie
- relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej)
- dynamiczny rynek pracy
- dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym
- poprawiającą się dostępność komunikacyjna
- znacząco rozwinięte funkcje turystyczne
- relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin)
- rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach
- stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych
- wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa
- znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych
- skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych
- relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www
Wśród słabości tego obszaru wskazać należy:
- presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów
- relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin
- bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy
- trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16
- mniejsze niż warmińsko-mazurskie zainteresowanie województw pomorskiego i mazowieckiego realizacją inwestycji na drodze nr 7
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]