Tygrys warmińsko-mazurski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Informacje ogólne) |
|||
Linia 67: | Linia 67: | ||
[[Plik:Tygrys warmińsko-mazurski.jpg]] | [[Plik:Tygrys warmińsko-mazurski.jpg]] | ||
− | Źródło: ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'', [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html | + | |
+ | Źródło: ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'', [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html strategia2025.warmia.mazury.pl] [20.04.2014] | ||
<br/> | <br/> | ||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == |
Wersja z 13:06, 2 lip 2014
Tygrys warmińsko-mazurski – jeden z obszarów strategicznej interwencji (OSI) województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 52 gmin leżących wzdłuż dwóch głównych dróg regionu: nr 7 i nr 16.
Informacje ogólne
OSI "Tygrys warmińsko-mazurski" to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiło położenie głównego ośrodka gminnego w odległości maksymalnie 15 km od drogi nr 7 lub nr 16.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Tygrys warmińsko-mazurski" zaliczono 52 gminy (rys. 1), tj. 45% wszystkich samorządów lokalnych województwa warmińsko-mazurskiego. Znajdują się wśród nich:
- gmina miejsko-wiejska Barczewo,
- gmina miejsko-wiejska Biskupiec,
- gmina wiejska Biskupiec Pomorski,
- gmina wiejska Dywity,
- gmina wiejska Dźwierzuty,
- gmina wiejska Elbląg,
- gmina miejska Elbląg,
- gmina miejska Ełk,
- gmina wiejska Ełk,
- gmina wiejska Grunwald,
- gmina wiejska Gietrzwałd,
- gmina wiejska Godkowo,
- gmina wiejska Gronowo Elbląskie,
- gmina miejska Iława,
- gmina wiejska Iława,
- gmina wiejska Iłowo-Osada,
- gmina wiejska Janowiec Kościelny,
- gmina wiejska Jonkowo,
- gmina wiejska Kalinowo,
- gmina miejsko-wiejska Kisielice,
- gmina wiejska Kozłowo,
- gmina miejska Lubawa,
- gmina wiejska Lubawa,
- gmina wiejska Łukta,
- gmina wiejska Małdyty,
- gmina wiejska Markusy,
- gmina miejsko-wiejska Mikołajki,
- gmina wiejska Milejewo,
- gmina wiejska Miłki,
- gmina miejsko-wiejska Miłomłyn,
- gmina miejsko-wiejska Młynary,
- gmina miejsko-wiejska Morąg,
- gmina miejska Mrągowo,
- gmina wiejska Mrągowo,
- gmina miejsko-wiejska Nidzica,
- gmina miejska Olsztyn,
- gmina miejsko-wiejska Olsztynek,
- gmina miejsko-wiejska Orzysz,
- gmina miejska Ostróda,
- gmina wiejska Ostróda,
- gmina miejsko-wiejska Pasłęk,
- gmina wiejska Piecki,
- gmina wiejska Prostki,
- gmina wiejska Purda,
- gmina wiejska Rychliki,
- gmina miejsko-wiejska Ryn,
- gmina wiejska Sorkwity,
- gmina wiejska Stare Juchy,
- gmina wiejska Stawiguda,
- gmina miejsko-wiejska Susz,
- gmina wiejska Wieliczki,
- gmina miejsko-wiejska Zalewo.
Rys. 1. OSI "Tygrys warmińsko-mazurski"
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]
Charakterystyka
"Tygrys warmińsko-mazurski" obejmuje obszary znacznie zróżnicowane pod względem konkurencyjności. Znajdują się tu gminy o wysokiej konkurencyjności, jak i te, które zaliczane są do najsłabszych w Polsce. Do atutów tego obszaru zaliczyć można:
- duże ośrodki miejskie
- relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej)
- dynamiczny rynek pracy
- dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym
- poprawiającą się dostępność komunikacyjna
- znacząco rozwinięte funkcje turystyczne
- relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin)
- rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach
- stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych
- wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa
- znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych
- skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych
- relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www
Wśród słabości tego obszaru wskazać należy:
- presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów
- relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin
- bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy
- trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16
- mniejsze niż warmińsko-mazurskie zainteresowanie województw pomorskiego i mazowieckiego realizacją inwestycji na drodze nr 7
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]