Przednówek: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Utworzono nową stronę "{{EWiM Obyczaje infobox |Nazwa = Pole-obowiązkowe |zdjecie = Pole-obowiązkowe |opis zdjecia = Pole-obowiązkowe |...")
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
{{EWiM Obyczaje infobox
  |Nazwa                = Pole-obowiązkowe 
+
  |Nazwa                = Przednówek
  |zdjecie              = Pole-obowiązkowe    
+
  |zdjecie              =   
  |opis zdjecia          = Pole-obowiązkowe   
+
  |opis zdjecia          =  
  |dzien                = Pole-obowiązkowe
+
  |dzien                =  
 
  |typ swieta            =   
 
  |typ swieta            =   
 
  |zwyczaje              =  
 
  |zwyczaje              =  
Linia 15: Linia 15:
 
}}
 
}}
  
''' Nazwa''' ...
+
''' Przednówek''' -
  
<br/>
 
 
==Etymologia==
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
  
Linia 26: Linia 22:
 
Przednówek - okres, w którym rozpoczynał się głód, spowodowany wyczerpaniem nagromadzonych zapasów. [[Mazurzy]] za jego początek uznawali 25 stycznia - święto nawrócenia [[Dzień św. Pawła|św. Pawła]]. W czasie nieurodzaju przednówek następował o wiele wcześniej Tego dnia kobiety nie przędły, co miało zapewnić udane nadchodzące zbiory oraz zapobiec działalności kretów na polach. W tym okresie dbano przede wszystkim o żywy inwentarz. Sami gospodarze zadowalali się najczęściej kiszoną kapustą. Warzyli również polewki z lebiody lub pokrzywy, a chleb wypiekano z otrąb, plew, słomy, dębowych liści lub żołędzi.
 
Przednówek - okres, w którym rozpoczynał się głód, spowodowany wyczerpaniem nagromadzonych zapasów. [[Mazurzy]] za jego początek uznawali 25 stycznia - święto nawrócenia [[Dzień św. Pawła|św. Pawła]]. W czasie nieurodzaju przednówek następował o wiele wcześniej Tego dnia kobiety nie przędły, co miało zapewnić udane nadchodzące zbiory oraz zapobiec działalności kretów na polach. W tym okresie dbano przede wszystkim o żywy inwentarz. Sami gospodarze zadowalali się najczęściej kiszoną kapustą. Warzyli również polewki z lebiody lub pokrzywy, a chleb wypiekano z otrąb, plew, słomy, dębowych liści lub żołędzi.
  
<br/>
 
  
==Wierzenia==
+
nieprecyzyjne określenie czasu liczonego na wsi pomiędzy okresem kończenia się zapasów żywności z poprzedniego roku w gospodarstwach, zwykle pod koniec zimy, a okresem zazielenienia się łąk (w stopniu umożliwiającym rezygnację z karmienia bydła paszą zimową) i pierwszych plonów w nowym roku.
...
+
 
<br/>
+
Dolegliwość przednówka i czas jego trwania były uzależnione od majętności gospodarzy, ale także od wielkości zbiorów w poprzednim roku. U gospodarzy bogatych było to określenie mało znaczące, wyznaczające tradycyjnie porę roku w okolicy przedwiośnia i wiosny, które w praktyce oznaczało okres spożywania typowych dla przednówka potraw – bazujących na produktach żywnościowych z ubiegłego roku, np. ziemniakach.
  
== Symbole ==
+
Dla gospodarzy biednych był to okres wymuszonego postu, podczas którego spożywano wszystko, co było do zjedzenia, łącznie z żywnością nadpsutą, czy też takimi roślinami, których w normalnej diecie nie stosowano (np. różnego rodzaju chwasty – komosa biała). Biedniejsi gospodarze byli ponadto zmuszeni do zaciągania pożyczek u bogatszych gospodarzy w gotówce lub w paszy, często na lichwiarskich zasadach, lub do prawie darmowej pracy (często tylko za jeden posiłek dziennie).
...
 
<br/>
 
  
== Znaczenie ==
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
 
[[File:Obrazek-nazwa.jpg|thumb|Obyczaje-Opis-Ryzunku]]
 
 
  
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
#Hochleitner Janusz, ''Kuchnia świąteczna na Warmii'', [w:] Życie codzienne na dawnych ziemiach pruskich. Kuchnia dawnych ziem pruskich - tradycja i nowoczesność'', red.Tomasz Chrzanowski, Olsztyn 2011, s. 132-148.
+
#Hochleitner Janusz, ''Kuchnia świąteczna na Warmii'', [w:] ''Życie codzienne na dawnych ziemiach pruskich. Kuchnia dawnych ziem pruskich - tradycja i nowoczesność'', red. Tomasz Chrzanowski, Olsztyn 2011, s. 132-148.
 
#''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
 
#''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
Linia 53: Linia 40:
 
<br/>
 
<br/>
  
== Zobacz też ==
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i Obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i Podania]]
 
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i Obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i Podania]]

Wersja z 20:53, 2 lip 2014

Przednówek

Przednówek -


Zwyczaje na Warmii i Mazurach

Przednówek - okres, w którym rozpoczynał się głód, spowodowany wyczerpaniem nagromadzonych zapasów. Mazurzy za jego początek uznawali 25 stycznia - święto nawrócenia św. Pawła. W czasie nieurodzaju przednówek następował o wiele wcześniej Tego dnia kobiety nie przędły, co miało zapewnić udane nadchodzące zbiory oraz zapobiec działalności kretów na polach. W tym okresie dbano przede wszystkim o żywy inwentarz. Sami gospodarze zadowalali się najczęściej kiszoną kapustą. Warzyli również polewki z lebiody lub pokrzywy, a chleb wypiekano z otrąb, plew, słomy, dębowych liści lub żołędzi.


nieprecyzyjne określenie czasu liczonego na wsi pomiędzy okresem kończenia się zapasów żywności z poprzedniego roku w gospodarstwach, zwykle pod koniec zimy, a okresem zazielenienia się łąk (w stopniu umożliwiającym rezygnację z karmienia bydła paszą zimową) i pierwszych plonów w nowym roku.

Dolegliwość przednówka i czas jego trwania były uzależnione od majętności gospodarzy, ale także od wielkości zbiorów w poprzednim roku. U gospodarzy bogatych było to określenie mało znaczące, wyznaczające tradycyjnie porę roku w okolicy przedwiośnia i wiosny, które w praktyce oznaczało okres spożywania typowych dla przednówka potraw – bazujących na produktach żywnościowych z ubiegłego roku, np. ziemniakach.

Dla gospodarzy biednych był to okres wymuszonego postu, podczas którego spożywano wszystko, co było do zjedzenia, łącznie z żywnością nadpsutą, czy też takimi roślinami, których w normalnej diecie nie stosowano (np. różnego rodzaju chwasty – komosa biała). Biedniejsi gospodarze byli ponadto zmuszeni do zaciągania pożyczek u bogatszych gospodarzy w gotówce lub w paszy, często na lichwiarskich zasadach, lub do prawie darmowej pracy (często tylko za jeden posiłek dziennie).



Bibliografia

  1. Hochleitner Janusz, Kuchnia świąteczna na Warmii, [w:] Życie codzienne na dawnych ziemiach pruskich. Kuchnia dawnych ziem pruskich - tradycja i nowoczesność, red. Tomasz Chrzanowski, Olsztyn 2011, s. 132-148.
  2. Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany, red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.

Przypisy

<references>