Wielki Tydzień: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
  |Nazwa                = Wielki Tydzień
 
  |Nazwa                = Wielki Tydzień
  |zdjecie              = M.E.Andriolli, Niedziela Palmowa.jpg
+
  |zdjecie              =  
  |opis zdjecia          = M.E. Andriolli, Niedziela Palmowa   
+
  |opis zdjecia          =  
 
  |dzien                =  
 
  |dzien                =  
 
  |typ swieta            =   
 
  |typ swieta            =   
 
  |zwyczaje              =  
 
  |zwyczaje              =  
 
  |znaczenie            =  
 
  |znaczenie            =  
  |symbole              = Palma Wielkanocna, Pochód z kołatkami,Święcenie ognia, Malowanie pisanek
+
  |symbole              = palma wielkanocna, pochód z kołatkami, święcenie ognia, malowanie pisanek
 
  |inne nazwy            =
 
  |inne nazwy            =
 
  |commons              =
 
  |commons              =
Linia 14: Linia 14:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
''' Wielki Tydzień''' – uroczysty okres upamiętniający ostatnie dni Jezusa, poprzedzający [[Wielkanoc|Święto Zmartwychwstania Pańskiego]].
+
''' Wielki Tydzień''' – uroczysty okres upamiętniający ostatnie dni Jezusa Chrystusa, poprzedzający [[Wielkanoc|Święto Zmartwychwstania Pańskiego]].
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
*Niedziela Palmowa – ostatnia niedziela przed Wielkanocą, kiedy [[Warmiacy]] święcili palmy. Zwyczaj ten nie był natomiast rozpowszechniony wśród ludności mazurskiej. Palmy warmińskie były skromne – wykonywano je z kitek kończących źdźbła trzciny, z gałązek jałowca, zielonych gałązek brzozy i bazi. Poświęcone palmy wtykano w domu za święte obrazy wiszące na ścianach. Praktykowano niekiedy również zwyczaj połykania kotek z palm, w celu zapobieżenia bólom gardła.
+
*Niedziela Palmowa – ostatnia niedziela przed Wielkanocą. Wówczas [[Warmiacy]] święcili palmy, zwyczaj ten nie był natomiast rozpowszechniony wśród ludności mazurskiej. Palmy warmińskie były skromne – wykonywano je z kitek kończących źdźbła trzciny, z gałązek jałowca, zielonych gałązek brzozy i bazi. Poświęcone palmy wtykano w domu za święte obrazy wiszące na ścianach. Praktykowano niekiedy również zwyczaj połykania kotek z palm w celu zapobieżenia bólom gardła.
  
*Wielka Środa – w tym dniu młodzi Warmiacy oblewali się wodą. Nie można było w tym czasie tkać, nie zalecano również zasiewania. W Wielką Środę wedle wierzeń kury miały znosić krzywe jajka. Gospodynie rozpoczynały w Wielką Środę zazwyczaj porządki w domu i zagrodzie. Bielono kuchnię oraz izby. Kobiety zabierały się również do pieczenia ciast i przygotowywania potraw świątecznych.
+
*Wielka Środa – w tym dniu młodzi Warmiacy oblewali się wodą. Nie można było w tym czasie tkać, nie zalecano również obsiewania pól. W Wielką Środę wedle wierzeń kury miały znosić krzywe jajka. Gospodynie rozpoczynały zazwyczaj porządki w domu i zagrodzie. Bielono kuchnię oraz izby. Kobiety zabierały się również do pieczenia ciast i przygotowywania potraw świątecznych.
  
*Wielki Czwartek – w tym dniu po mszy kapłan zakrywał ołtarz. Zdejmował z niego wszystko, rozlewał wodę i wino, a następnie osuszał go chustą. Rolnicy kończyli w tym dniu prace polowe. Młodzi chłopcy spod szkoły lub kościoła rozpoczynali pochód z kołatkami przez wieś. W Wielki Czwartek w miastach warmińskich odbywały się targi, na których kupowano nasiona i drobne prezenty dla dzieci. W tym dniu starano się zasiać coś w ogrodzie lub przynajmniej przesadzić rośliny w doniczkach. Dzieciom natomiast wypiekano obwarzanki.
+
*Wielki Czwartek – w tym dniu po mszy kapłan zakrywał ołtarz. Zdejmował z niego wszystko, rozlewał wodę i wino, a następnie osuszał go chustą. Rolnicy kończyli prace polowe. Młodzi chłopcy spod szkoły lub kościoła rozpoczynali pochód z kołatkami przez wieś. W Wielki Czwartek w miastach warmińskich odbywały się targi, na których kupowano nasiona i drobne prezenty dla dzieci. W tym dniu starano się zasiać coś w ogrodzie lub przynajmniej przesadzić rośliny w doniczkach. Dla dzieci natomiast wypiekano obwarzanki.
  
*Wielki Piątek – święcono wówczas wodę i ogień. W tym dniu palono również najstarszy krzyż w miejscowości – jego popiół miał przez rok zapobiegać tej dolegliwości. Chłopcy biegali po wsi z drewnianymi klekotkami – był to symbol dnia żałoby. W dzień postu unikano tłuszczu w potrawach. Dzieci dostawały pajdę suchego chleba, dorośli jedli kluski ze śliwkami. Na kolację spożywano chleb polewany olejem i popijano czarną kawą. Rankiem rozpoczynało się nabożeństwo. W domach warmińskich wszystkie krzyże kładziono na białym obrusie lub białej chuście i w ten sposób pozorowano grób Jezusa.
+
*Wielki Piątek – dzień postny, święcono wówczas wodę i ogień. W tym dniu palono również najstarszy krzyż w miejscowości. Chłopcy biegali po wsi z drewnianymi klekotkami – był to symbol dnia żałoby. W dzień postu unikano tłuszczu w potrawach. Dzieci dostawały pajdę suchego chleba, dorośli jedli kluski ze śliwkami. Na kolację spożywano chleb polewany olejem i popijano czarną kawą. Rankiem rozpoczynało się nabożeństwo. W domach warmińskich wszystkie krzyże kładziono na białym obrusie lub białej chuście i w ten sposób pozorowano grób Jezusa.
  
*Wielka Sobota – święcenie potraw było na omawianym terenie zupełnie nieznanym zwyczajem. Na Warmii wyróżniał się zwyczaj święcenia ognia, wody oraz świec. Rano przed kościołem kapłan rozpalał stos drewna, w którym palono też stare, zniszczone krzyże z różnych stron parafii. Wierni starali się donieść palącą się żagiew do domu. Przed kościołami ustawiano także duże stągwie z wodą, z których wierni napełniali konwie i zanosili do domu. Wodę święconą przechowywaną w domu podawano chorym, dodawano ją także do kąpieli dziecka. Pokrapiano nią także młodą parę wyruszającą do ślubu, ale również członka rodziny wyruszającego w dłuższą podróż. Sytuacja uległa zmianie dopiero po 1945 roku. Na trzy dni świąt przygotowywano ogromne ilości jedzenia. W Wielką Sobotę po południu chłopcy chodzili z kołatkami ''po kołaczach''. Wchodząc do sieni, zdejmowali czapki, kołatali i śpiewali jednocześnie: ''Któryś za nas cierpiał rany...''. Gospodynie częstowała ich [[Kuch|kuchem]] lub [[Trojaki|trojakami]]. Miejscową tradycją było przynoszenie z kościoła wody święconej i węgielków. Gospodarz wieczorem kropił wodą wszystkie izby, dom od zewnątrz, stodołę, chlew na zewnątrz i w środku.  
+
*Wielka Sobota – święcenie potraw było na terenie Mazur zupełnie nieznanym zwyczajem. Na Warmii wyróżniał się zwyczaj święcenia ognia, wody oraz świec. Rano przed kościołem kapłan rozpalał stos drewna, w którym palono też stare, zniszczone krzyże z różnych stron parafii. Wierni starali się donieść palącą się żagiew do domu. Przed kościołami ustawiano także duże stągwie z wodą, którą wierni napełniali konwie i zanosili do domu. Wodę święconą przechowywaną w domu podawano chorym, dodawano ją także do kąpieli dziecka. Pokrapiano nią także młodą parę wyruszającą do ślubu, ale również członka rodziny wyruszającego w dłuższą podróż. Sytuacja uległa zmianie dopiero po 1945 roku. Na trzy dni świąt przygotowywano ogromne ilości jedzenia. W Wielką Sobotę po południu chłopcy chodzili z kołatkami ''po kołaczach''. Wchodząc do sieni, zdejmowali czapki, kołatali i śpiewali jednocześnie: ''Któryś za nas cierpiał rany...''. Gospodynie częstowała ich [[Kuch|kuchem]] lub [[Trojaki|trojakami]]. Miejscową tradycją było przynoszenie z kościoła wody święconej i węgielków. Gospodarz wieczorem kropił wodą wszystkie izby, dom od zewnątrz, stodołę, chlew na zewnątrz i w środku.  
  
W Wielką Sobotę przystępowano także do malowania jajek. Wierzono w ich magiczną moc; szczególne znaczenie miały te, które malowano w przeróżne ornamenty. Do ich zdobienia używano wyłącznie naturalnych barwników, pozyskiwanych na przykład z łupiny cebuli i szyszek olchy. Pisanki wieszano na drzewach, aby te dobrze rosły lub zakopywano w progu domu, co miało uchronić przed złymi mocami.
+
W Wielką Sobotę przystępowano także do malowania jajek. Wierzono w ich magiczną moc; szczególne znaczenie miały te, które malowano w przeróżne ornamenty. Do ich zdobienia używano wyłącznie naturalnych barwników, pozyskiwanych na przykład z łupiny cebuli i szyszek olchy. Pisanki wieszano na drzewach, aby te dobrze rosły, lub zakopywano w progu domu, co miało chronić mieszkańców przed złymi mocami.
 
<br/>
 
<br/>
 
== Symbole ==
 
== Symbole ==
Linia 46: Linia 46:
 
<br/>
 
<br/>
  
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i Obyczaje]]
+
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]]

Wersja z 13:10, 18 lis 2014

Wielki Tydzień

Symbole palma wielkanocna, pochód z kołatkami, święcenie ognia, malowanie pisanek

Wielki Tydzień – uroczysty okres upamiętniający ostatnie dni Jezusa Chrystusa, poprzedzający Święto Zmartwychwstania Pańskiego.

Zwyczaje na Warmii i Mazurach

  • Niedziela Palmowa – ostatnia niedziela przed Wielkanocą. Wówczas Warmiacy święcili palmy, zwyczaj ten nie był natomiast rozpowszechniony wśród ludności mazurskiej. Palmy warmińskie były skromne – wykonywano je z kitek kończących źdźbła trzciny, z gałązek jałowca, zielonych gałązek brzozy i bazi. Poświęcone palmy wtykano w domu za święte obrazy wiszące na ścianach. Praktykowano niekiedy również zwyczaj połykania kotek z palm w celu zapobieżenia bólom gardła.
  • Wielka Środa – w tym dniu młodzi Warmiacy oblewali się wodą. Nie można było w tym czasie tkać, nie zalecano również obsiewania pól. W Wielką Środę wedle wierzeń kury miały znosić krzywe jajka. Gospodynie rozpoczynały zazwyczaj porządki w domu i zagrodzie. Bielono kuchnię oraz izby. Kobiety zabierały się również do pieczenia ciast i przygotowywania potraw świątecznych.
  • Wielki Czwartek – w tym dniu po mszy kapłan zakrywał ołtarz. Zdejmował z niego wszystko, rozlewał wodę i wino, a następnie osuszał go chustą. Rolnicy kończyli prace polowe. Młodzi chłopcy spod szkoły lub kościoła rozpoczynali pochód z kołatkami przez wieś. W Wielki Czwartek w miastach warmińskich odbywały się targi, na których kupowano nasiona i drobne prezenty dla dzieci. W tym dniu starano się zasiać coś w ogrodzie lub przynajmniej przesadzić rośliny w doniczkach. Dla dzieci natomiast wypiekano obwarzanki.
  • Wielki Piątek – dzień postny, święcono wówczas wodę i ogień. W tym dniu palono również najstarszy krzyż w miejscowości. Chłopcy biegali po wsi z drewnianymi klekotkami – był to symbol dnia żałoby. W dzień postu unikano tłuszczu w potrawach. Dzieci dostawały pajdę suchego chleba, dorośli jedli kluski ze śliwkami. Na kolację spożywano chleb polewany olejem i popijano czarną kawą. Rankiem rozpoczynało się nabożeństwo. W domach warmińskich wszystkie krzyże kładziono na białym obrusie lub białej chuście i w ten sposób pozorowano grób Jezusa.
  • Wielka Sobota – święcenie potraw było na terenie Mazur zupełnie nieznanym zwyczajem. Na Warmii wyróżniał się zwyczaj święcenia ognia, wody oraz świec. Rano przed kościołem kapłan rozpalał stos drewna, w którym palono też stare, zniszczone krzyże z różnych stron parafii. Wierni starali się donieść palącą się żagiew do domu. Przed kościołami ustawiano także duże stągwie z wodą, którą wierni napełniali konwie i zanosili do domu. Wodę święconą przechowywaną w domu podawano chorym, dodawano ją także do kąpieli dziecka. Pokrapiano nią także młodą parę wyruszającą do ślubu, ale również członka rodziny wyruszającego w dłuższą podróż. Sytuacja uległa zmianie dopiero po 1945 roku. Na trzy dni świąt przygotowywano ogromne ilości jedzenia. W Wielką Sobotę po południu chłopcy chodzili z kołatkami po kołaczach. Wchodząc do sieni, zdejmowali czapki, kołatali i śpiewali jednocześnie: Któryś za nas cierpiał rany.... Gospodynie częstowała ich kuchem lub trojakami. Miejscową tradycją było przynoszenie z kościoła wody święconej i węgielków. Gospodarz wieczorem kropił wodą wszystkie izby, dom od zewnątrz, stodołę, chlew na zewnątrz i w środku.

W Wielką Sobotę przystępowano także do malowania jajek. Wierzono w ich magiczną moc; szczególne znaczenie miały te, które malowano w przeróżne ornamenty. Do ich zdobienia używano wyłącznie naturalnych barwników, pozyskiwanych na przykład z łupiny cebuli i szyszek olchy. Pisanki wieszano na drzewach, aby te dobrze rosły, lub zakopywano w progu domu, co miało chronić mieszkańców przed złymi mocami.

Symbole

  • palma wielkanocna
  • pochód z kołatkami
  • targi w Wielki Czwartek
  • święcenie ognia
  • przynoszenie do domu wody święconej w Wielką Sobotę
  • przygotowywanie pisanek

Zobacz też

Bibliografia

Chłosta Jan, Doroczne zwyczaje i obrzędy na Warmii, Olsztyn 2009.
Hochleitner Janusz, Kuchnia świąteczna na Warmii, [w:] Życie codzienne na dawnych ziemiach pruskich. Kuchnia dawnych ziem pruskich - tradycja i nowoczesność, red. Tomasz Chrzanowski, Olsztyn 2011, s. 132-148.
Szyfer Anna, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968.
Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku, red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.