Zamawianie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Wierzenia) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{EWiM Obyczaje infobox | {{EWiM Obyczaje infobox | ||
|Nazwa = Zamawianie | |Nazwa = Zamawianie | ||
− | |zdjecie = | + | |zdjecie = |
− | |opis zdjecia = | + | |opis zdjecia = |
|dzien = | |dzien = | ||
|typ swieta = | |typ swieta = | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
<references/> | <references/> | ||
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.<br/> | Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.<br/> | ||
Linia 36: | Linia 35: | ||
<br/> | <br/> | ||
− | [[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i | + | [[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i podania]] |
Wersja z 09:46, 14 paź 2014
Zamawianie | |
| |
Inne nazwy | zaklinanie, zażegnywanie |
Zamawianie – sposób na zabezpieczenie przed działaniami magicznymi; odczynienie czarów bądź uroków.
Wierzenia
Środek stosowany najczęściej w przypadku chorób wszelkiego rodzaju. Zamawianie przeprowadzała czarownica, guślarz, miejscowy wróżbita lub doświadczony mieszkaniec wsi – mężczyzna lub kobieta – znający szczegółowo jego tajniki.
Zamawiania odbywały się trzy razy przed zachodem słońca. Chory powinien przebywać w pomieszczeniu jedynie w obecności zamawiacza. W izbie chorego nie mógł znajdować się pies ani kot. Zamawiacz czynił nad chorym trzykrotny znak krzyża, a następnie odmawiał właściwą formułę, kończąc słowem "amen". Na koniec ponownie czynił trzykrotny znak krzyża.
Zamawianie było stosowane najczęściej w celu zatamowania krwi, w wypadku wystąpienia opuchlizny, bólu zębów, rwy kulszowej.
Przykładowa formuła zamówienia według zapisków Maxa P. Toeppena:
"Kiedy kogo wąż albo żmija ukąsi Modlitwę Pańską czyli Ojcze Nasz etc. zmówić, a po tym: »Wymawiam was bożą mocą, Pana Boga pomocą, węże, wężyce, żmije, żmijice, padalce, padalczyce i wszelki robaku. Z rozkwituś się urodził, djabeł cię stworzył, Pan Jezus w cię ducha włożył, a nie dał ci żadnego jadu ani mocy. Przez Panna Boga moc i Syna i Ducha Świętego pomoc, jako ta woda odpływa, niechże i ten i to spływa w imieniu Boga Ojca i Syna i Ducha Świętego«. (Potem dmuchnij trzy razy i wodą oblej, albo wytrzyj to miejsce)"[1].
Przypisy
- ↑ Max P. Toeppen, Wierzenia mazurskie, wstęp A. Szyfer, W. Ogrodziński, oprac. P. Błażewicz, J.M. Łapo, Dąbrówno 2008, s. 65-66
Bibliografia
Szyfer Anna, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968.
Toeppen Max P., Wierzenia mazurskie, wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz, Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2008.
Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku, red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.