Szlak pieszy Nowe Miasto Lubawskie – Radomno: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 18: | Linia 18: | ||
'''Szlak pieszy''' – piesza trasa wycieczkowa oznaczona specjalnymi symbolami wyznaczającymi jej przebieg i ułatwiającymi odnalezienie właściwej drogi. Szlaki lądowe wykorzystują biegnące w terenie drogi i ścieżki. W Polsce ustalone jest oznaczanie szlaku pieszego za pomocą trzech przylegających do siebie poziomych pasków, umieszczanych na drzewach, murach, skałach itp. Dwa zewnętrzne paski są barwy białej, natomiast środkowy jest wypełniony dowolną inną niż biała (np. czarną, czerwoną, niebieską, zieloną czy żółtą farbą).<br/><br/> | '''Szlak pieszy''' – piesza trasa wycieczkowa oznaczona specjalnymi symbolami wyznaczającymi jej przebieg i ułatwiającymi odnalezienie właściwej drogi. Szlaki lądowe wykorzystują biegnące w terenie drogi i ścieżki. W Polsce ustalone jest oznaczanie szlaku pieszego za pomocą trzech przylegających do siebie poziomych pasków, umieszczanych na drzewach, murach, skałach itp. Dwa zewnętrzne paski są barwy białej, natomiast środkowy jest wypełniony dowolną inną niż biała (np. czarną, czerwoną, niebieską, zieloną czy żółtą farbą).<br/><br/> | ||
==Nazwa szlaku== | ==Nazwa szlaku== | ||
− | ''' | + | '''Czerwony szlak pieszy Nowe Miasto Lubawskie – Radomno''' |
== Trasa == | == Trasa == | ||
− | ''[[Nowe Miasto Lubawskie]] | + | ''[[Nowe Miasto Lubawskie]] – [[Nawra]] – [[Chrośle]]- Radomno PKS'' |
<br/> | <br/> | ||
== Opis == | == Opis == | ||
[[Plik:Nowe Miasto kościół.jpg|240px|right|thumb|Kościół p.w. Św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim]] | [[Plik:Nowe Miasto kościół.jpg|240px|right|thumb|Kościół p.w. Św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim]] | ||
− | [[Plik:Radomno kościół.jpg|300px|left|thumb|Radomno - kościół | + | [[Plik:Radomno kościół.jpg|300px|left|thumb|Radomno - kościół p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa wraz z cmentarzem przykościelnym]] |
Jest to pieszy szlak łączący [[Nowe Miasto Lubawskie]] z [[Samborowo - Łąkorek|żółtym pieszym szlakiem]] prowadzącym z Brodnickiego Parku Krajobrazowego do [[Iława|Iławy]] i dalej do [[Samborowo|Samborowa]]. Szlak rozpoczyna się w Nowym Mieście Lubawskim, gdzie można zobaczyć kilka ciekawych zabytków, fragmenty murów obronnych i dwie bramy miejskie z XIV wieku. W Bramie Brodnickiej muzeum regionalne. Nad miastem dominuje kościół farny św.Tomasza Apostoła. Gotycka budowla typu bazylikowego powstała w I poł. XIV wieku, wewnątrz renesansowy grobowiec [[Mikołaj Działyński|Mikołaja Działyńskiego]], średniowieczna płyta nagrobna Kuno von Liebensteina. Mijamy kolejne wsie i docieramy do końca szlaku - [[Radomno|Radomna]]. Na terenie miejscowości znajdują się następujące zabytki: [[zespół dworski]] wraz z zabudowaniami gospodarczymi z XIX w., kościół parafialny z początku XX w., XIX-wieczny cmentarz, dworzec kolejowy z początku XX w., chałupa murowana z czerwonej cegły, kryta strzechą i most drewniany. | Jest to pieszy szlak łączący [[Nowe Miasto Lubawskie]] z [[Samborowo - Łąkorek|żółtym pieszym szlakiem]] prowadzącym z Brodnickiego Parku Krajobrazowego do [[Iława|Iławy]] i dalej do [[Samborowo|Samborowa]]. Szlak rozpoczyna się w Nowym Mieście Lubawskim, gdzie można zobaczyć kilka ciekawych zabytków, fragmenty murów obronnych i dwie bramy miejskie z XIV wieku. W Bramie Brodnickiej muzeum regionalne. Nad miastem dominuje kościół farny św.Tomasza Apostoła. Gotycka budowla typu bazylikowego powstała w I poł. XIV wieku, wewnątrz renesansowy grobowiec [[Mikołaj Działyński|Mikołaja Działyńskiego]], średniowieczna płyta nagrobna Kuno von Liebensteina. Mijamy kolejne wsie i docieramy do końca szlaku - [[Radomno|Radomna]]. Na terenie miejscowości znajdują się następujące zabytki: [[zespół dworski]] wraz z zabudowaniami gospodarczymi z XIX w., kościół parafialny z początku XX w., XIX-wieczny cmentarz, dworzec kolejowy z początku XX w., chałupa murowana z czerwonej cegły, kryta strzechą i most drewniany. | ||
<br/> | <br/> |
Wersja z 14:55, 2 cze 2014
Czerowny szlak pieszy Nowe miasto Lubawskie - Radomno | |
| |
Dane szlaku | |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Początek | Nowe Miasto Lubawskie |
Koniec | Radomno |
Numer | WM-2056-c |
Kolor znakowania | czerwony |
Długość | 13 km |
Typ | szlak pieszy |
Administrator | Oddział Miejski PTTK im. M. Sydowa w Toruniu |
Szlak pieszy – piesza trasa wycieczkowa oznaczona specjalnymi symbolami wyznaczającymi jej przebieg i ułatwiającymi odnalezienie właściwej drogi. Szlaki lądowe wykorzystują biegnące w terenie drogi i ścieżki. W Polsce ustalone jest oznaczanie szlaku pieszego za pomocą trzech przylegających do siebie poziomych pasków, umieszczanych na drzewach, murach, skałach itp. Dwa zewnętrzne paski są barwy białej, natomiast środkowy jest wypełniony dowolną inną niż biała (np. czarną, czerwoną, niebieską, zieloną czy żółtą farbą).
Spis treści
Nazwa szlaku
Czerwony szlak pieszy Nowe Miasto Lubawskie – Radomno
Trasa
Nowe Miasto Lubawskie – Nawra – Chrośle- Radomno PKS
Opis
Jest to pieszy szlak łączący Nowe Miasto Lubawskie z żółtym pieszym szlakiem prowadzącym z Brodnickiego Parku Krajobrazowego do Iławy i dalej do Samborowa. Szlak rozpoczyna się w Nowym Mieście Lubawskim, gdzie można zobaczyć kilka ciekawych zabytków, fragmenty murów obronnych i dwie bramy miejskie z XIV wieku. W Bramie Brodnickiej muzeum regionalne. Nad miastem dominuje kościół farny św.Tomasza Apostoła. Gotycka budowla typu bazylikowego powstała w I poł. XIV wieku, wewnątrz renesansowy grobowiec Mikołaja Działyńskiego, średniowieczna płyta nagrobna Kuno von Liebensteina. Mijamy kolejne wsie i docieramy do końca szlaku - Radomna. Na terenie miejscowości znajdują się następujące zabytki: zespół dworski wraz z zabudowaniami gospodarczymi z XIX w., kościół parafialny z początku XX w., XIX-wieczny cmentarz, dworzec kolejowy z początku XX w., chałupa murowana z czerwonej cegły, kryta strzechą i most drewniany.
Bibliografia
szlaki.mazury.pl [20.04.2014]
Nowe Miasto. Z dziejów miasta i powiatu, pod red. Zbigniewa Witkowskiego, Olsztyn 1963
Gmina Nowe Miasto Lubawskie. Przewodnik krajoznawczy, Toruń 1997