Obszary o słabym dostępie do usług publicznych
Obszary o słabym dostępie do usług publicznych – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z gmin dla których wskaźniki charakteryzujące usługi publiczne kształtowały się poniżej średniej wojewódzkiej[1].
Wprowadzenie
Obszary o słabym dostępie do usług publicznych to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania usług publicznych w gminach województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary o słabym dostępie do usług publicznych zaliczono gminy przedstawione na rysunku 1.
Rys. 1. OSI Obszary o słabym dostępie do usług publicznych
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.
Charakterystyka
Obszar OSI zamieszkuje niecałe 8% ludności województwa. Zdecydowana większość zaliczonych tu gmin charakteryzuje się niską lub bardzo niską konkurencyjnością. Ponadto, niezbyt korzystnie prezentują się dane dotyczące aktywności przedsiębiorców krajowych i zagranicznych. Również napływ środków zewnętrznych do tych gmin jest bardzo niski. Problemy widoczne są także w sferze społecznej, na co nakładają się dodatkowo kłopoty komunikacyjne – w szczególności niekorzystne są czasy dojazdu do miast powiatowych.
Do atutów OSI zaliczyć można:
- bliskość Olsztyna i Elbląga, a także Ełku i innych miast powiatowych,
- w niektórych przypadkach bliskość silnego miasta powiatowego,
- relatywnie dobrze rozwinięte funkcje turystyczne,
- poprawę konkurencyjności dynamicznej w kilku gminach,
- duże nasycenie obiektami zabytkowymi,
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
- zmniejszającą się liczbę ludności i ujemne saldo migracji,
- problemy na rynku pracy oraz ubytek miejsc pracy,
- niską przedsiębiorczość i niewielki przyrost nowych podmiotów gospodarczych,
- bardzo niskie wskaźniki przyrostu powierzchni mieszkaniowej,
- niski poziom zamożności oraz małe wykorzystanie środków UE,
- bardzo zróżnicowany poziom potencjału rozwojowego,
- małe zainteresowanie inwestorów zagranicznych,
- niską, ale bardzo zróżnicowaną konkurencyjność wojewódzką oraz niską konkurencyjność krajową,
- niski udział pracujących w usługach rynkowych,
- duże zróżnicowanie nasycenia organizacjami społecznymi,
- bardzo duże zróżnicowanie liczby korzystających z noclegów,
- niską jeziorność,
- wysoką aktywność społeczną (co dotyczy tylko kilku gmin),
- znaczne odległości czasowe od miast powiatowych,
- słabą jakość stron www z punktu widzenia inwestorów i turystów (poza kilkoma wyjątkami).
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025
Przypisy