Technikum nr 4 przy Zespole Szkół nr 6 im. M. Rataja w Ełku

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
Technikum nr 4 przy Zespole Szkół nr 6 im. M. Rataja w Ełku

...Wymagane...
...Wymagane...
Data założenia: ...Wymagane...
Poziom szkoły: ...Wymagane...
Adres: ...Wymagane...
Patron: ...opcjonalny...


Technikum nr 4 przy Zespole Szkół nr 6 im. M. Rataja w Ełku – ...

Historia

...1946 Powołanie 3-letniego Gimnazjum Gospodarstwa Wiejskiego (15.09.1946r.). Siedziba szkoły mieści się w małym budynku przy ul. Michała Kajki 2. Pierwszym dyrektorem zostaje Edward Niemira, a pierwszymi w historii nauczycielami byli: Helena Michałowicz, Zofia Radowska, Mieczysława Kozłowska. Kierownikiem gospodarstwa szkolnego w Siedliskach zostaje Ignacy Witkowski. Pierwsi uczniowie, to młodzież w wieku od 18÷30 lat >>zdjęcia<< 1947 Powstanie internatu szkoły. W budynku przy ul. Michała Kajki 1 przenaczono 2 pokoje, w których zakwaterowano 20 uczniów. 1948


   Przekazanie na użytek szkoły gospodarstwa rolno-hodowlanego o powierzchni 72 ha w Siedliskach k/Ełku.
   Przemianowanie Gimnazjum Gospodarstwa Wiejskiego na 4-letnie Liceum Rolniczo-Hodowlane. >>zdjęcia<<

1949


   Wydanie świadectw pierwszym absolwentom Gimnazjum Gospodarstwa Wiejskiego.
   Odostępnienie budynku mieszkalnego przy gospodarstwie szkolnym w siedliskach k/Ełku z przeznaczeniem na internat. Opiekunem internatu został Paweł Funke.

1950


   Dyrektorem szkoły (1.09.1950÷30.08.1967) zostaje Aleksander Kordzik.
   Przeznaczenie budynku przy ul. M. Kajki 5 na internat (6.11.1950r.). Kierownikiem i wychowawcą zostaje Rudolf Kania.

1951 .

   Pierwsza matura w szkole (39 abiturientów Liceum Rachunkowości Rolnej zdaje pomyślnie egzamin dojrzałości).
   Pierwszy nabór młodzieży do Technikum Rachunkowości Rolnej. 

1953 Pierwsi absolwenci Technikum Rachunkowości Rolnej kończą szkołę. >>zdjęcia<< 1955 Przekazanie szkoły z pod zarządu Ministerstwa Rolnictwa pod zarząd Ministerstwa PGR (1.01.1955r.). 1956 Powrót szkoły z pod zarządu Ministerstwa PGR pod zarząd Ministerstwa Rolnictwa (1.09.1956r.). 1957 Rozpoczęcie budowy nowej szkoły (11.07.1957r.). >>zdjęcia<< 1959 Kierownikiem internatu zostaje Zofia Łankiewicz. W posiadaniu internatu są 2 budynki przy ulicy Michała Kajki 1 i 5. 1960 Uroczyste oddanie do użytku nowego budynku szkolnego (13.11.1960r.). >>zdjęcia<< 1962 Utworzenie 5-letniego Technikum Rachunkowości Rolnej kształcącego w systemie zaocznym (1.09.1962r.). 1966 I Zjazd Absolwentów Szkoły. 1967 Dyrektorem szkoły (1.09.1967÷31.08.1978) zostaje Stefan Miller. 1969


   Powstanie szkolnego zespołu wokalno-tanecznego. Założycielem i opiekunem zespołu od początku jego powstania jest nauczyciel Jan Olejnik, który nieustannie pracuje nad kształtem artystycznym do dnia dzisiejszego.
   Uroczyste przekazanie szkole sztandaru (27.04.1969r.). >>zdjęcia<<

1970


   Odejście na emeryturę kierowniczki internatu Zofii Łankiewicz.
   Kierownikiem internatu zostaje Halina Kaźmierczyk. Internat zajmuje budynki 1, 3 i 5 przy ulicy Michała Kajki.

1971


   Jubileusz 25-lecia Szkoły (16.10.1971r.).
   II Zjazd Absolwentów (16.10.1971r.). >>zdjęcia<<

1972 Wmurowanie aktu erekcyjnego pod budowę nowego internatu na 300 miejsc. >>zdjęcia<< 1973


   Nadanie przez publiczność zgromadzoną na Ogólnopolskiej Spartakiadzie Szkół Rolniczych w Lublinie zespołowi wokalno-tanecznenu nazwy "Marzycielki". Nazwa zespołu jest związana z piosenką "Marzyciele", którą zespół wykonał.
   Utworzenie (1.09.1973r.) stanowiska wicedyrektora szkoły. Funkcję tą pełni (do 31.08.1975r.) Adolf Pyrz. >>zdjęcia<<

1974 Oddanie do użytku nowego internatu (2.09.1974r.) połączonego łącznikiem z budynkiem szkolnym. 1975 Stanowisko wicedyrektora szkoły (1.09.1975÷31.08.1978) obejmuje Edward Maliszewski. 1976 Utworzenie Zespołu Szkół Rolniczych.

1977


   Uroczystość Trzydziestolecia Szkoły (18.06.1977r.).
   III Zjazd Absolwentów (18÷19.06.1977r.). >>zdjęcia<<

1978


   Dyrektorem szkoły zostaje Edward Maliszewski (1.09.1978r.).
   Stanowisko wicedyrektora obejmuje (do 31.08.1982r.) Wiesław Obuchowicz.
   Zasadniczą Szkołę Rolniczą przeniesiono ze szkoły podstawowej w Szybie-Ełk do Zespołu Szkół Rolniczych (1.09.1978r.).

1979


   Wicedyrektorem szkoły zostaje (1.09.1979r.) Krystyna Klepacka. Funkcję tą pełni do 31.08.1986r.
   Przeniesienie (1.09.1979r.) z Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Ełku do Zespołu Szkół Rolniczych:
       Technikum Analizy Środków Spożywczych,
       Zasadniczą Szkołę Przetwórstwa Owoców i Warzyw,
       Zasadniczą Szkołę Przetwórstwa Mięsnego.
   Technikum Rachunkowości Rolnej przemianowano (1.09.1979r.) na Liceum Ekonomiczne i przeniesiono do Zespołu Szkół Ekonomicznych w Ełku.
   Powstaje nowy typ szkoły (1.09.1979r.): Technikum Zawodowe (3-letnie) o kierunku rolniczym na podbudowie Zasadniczej Szkoły Rolniczej.

1981÷1988


   Przeniesienie wszystkich klasy wielozawodowych z Zespołu Szkół Rolniczych do Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 (1.09.1981r.).
   Powrót z Zespołu Szkół Ekonomicznych klas Liceum Ekonomicznego (1.09.1981r.).
   Powierzenie (1.09.1982r.) stanowiska wicedyrektora szkoły Stanisławowi Panasewiczowi. Funkcję tą pełni do czasu odejścia na emeryturę (31.08.2004r.).
   Przeprowadzono remonty pozwalające na dobre funkcjonowanie szkoły, w tym:
       wybudowano kanał centralnego ogrzewania,
       podłączono budynki szkolne i internat do miejskiej sieci,
       wykonano nową sieć gazową,
       wykonano elewację budynku nr 2 i internatu,
       zradiofonizowano szkołę.

1988÷1996


   Remonty i modernizacja szkoły w latach 1981÷1988 pozwoliły na utworzenie pracowni:
       mechanizacji rolnictwa,
       języka niemieckiego,
       przedmiotów ekonomicznych,
       techniki biurowej,
       komputerową,
       gospodarstwa wiejskiego,
       krawiecką,
       higieniczno-kosmetyczną.
   Wygospodarowano pomieszczenie na warsztaty szkolne, w których urządzono stanowiska ślusarskie i stolarskie.
   Odejście na emeryturę (31.08.1992r.) kierowniczki internatu Haliny Kazimierczyk.
   Nowym kierownikiem internatu zostaje Helena Stankiewicz-Mocarska (1.09.1992r.).
   W internacie działała prężnie początkowo Rada Internatu i Młodzieżowa Rada Internatu, a obecnie Zarząd Samorządu Internatu. Do tradycji internatu należą spotkania i wieczornice w tym:
       pożegnanie lata,
       wieczór andrzejkowy,
       spotkania opłatkowe (uroczyste kolacje, jasełka),,
       powitanie wiosny,
       pożegnanie maturzystów i wiele innych.

1991


   Inauguracja nauki w klasach I Liceum Ekonomicznego o specjalności: rachunkowość i rynek rolny (1.09.1991r.).
   Zakończenie naboru do klas Liceum Ekonomicznego o specjalności: ekonomika i rachunkowość przedsiębiorstw rolnych (1.09.1991r.).
   Rozpoczęcie nauczania religii w szkole (1.09.1991r.).

1992


   Inauguracja nauki w nowo otwartym Technikum Zawodowym (5-letnie, 1.09.1992r.) kształcącym w zawodzie: technik rolnik o specjalności: podstawy agrobiznesu.
   Powstaje hymn szkoły (1.09.1992r.).

1995


   Pierwsze w historii szkoły Rekolekcje Wielkopostne (14÷15.03.1995r., obecnie należą one do tradycji szkoły)..
   Inauguracja I klasy 4-letniego Liceum Rolniczego.
   Zakończenie naboru uczniów do Zasadniczej Szkoły Zawodowej.

1996÷2000


   Nabór uczniów do I klasy 5-letniego Liceum Agrobiznesu w zawodzie technik agrobiznesu (1.09.1996r.).
   Jubileusz 50-lecia Szkoły połączony z IV Zjazdem Absolwentów (8.06.1996r.), w tym:
       wręczenie nowego sztandaru,
       nadanie szkole imienia Macieja Rataja. Maciej Rataj (1884÷1949)- wybitny działacz ruchu ludowego, marszałek sejmu RP.
       odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej patronowi szkoły,
       uhonorowanie szkoły medalem XX-lecia woj. suwalskiego,
       uhonorowanie szkoły odznaką "Za zasługi dla województwa suwalskiego".
   Inauguracja I klasy 5-letniego Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego (1.09.1977r.) kształcącego w zawodzie technik żywienia i gospodarstwa domowego.
   W nowych kierunkach nauczania wprowadzono (1.09.1977r.) przedmioty oparte na programach autorskich:
       rynek rolny,
       podstawy agrobiznesu,
       elementy agrobiznesu,
       podstawy programu pracy wychowawczej.
   Utworzenie pierwszego w Ełku Klubu Europejskiego (1.09.1999r.).
   Po raz kolejny w szkole przeprowadzono wiele ważnych remontów, w tym:
       wymieniono dach i okna w szkole,
       zbudowano łącznik między bydynkami szkolnymi nr 2 i 4,
       wykonano remont dachu w internacie,
       wykonano elewację i prace malarskie wewnątrz budynku,
       wyposażono boiska szkolne w urządzenia sportowe.
   Ze środków pozabudżetowych doposażono szkołę w pomoce dydaktyczne i środki audiowizualne.
   Urządzono nową pracownię komputerową i gastronomiczną.
   Zakupiono samochód do nauki jazdy i mikrobus Iveco do przewozu uczniów na zajęcia praktyczne.
   Posesję szkoły i internatu upiększono krzewami ozdobnymi.
   Stanowisko wicedyrektora szkoły ds. pedagogiczno-wychowawczych obejmuje Barbara Pogorzelska (1.09.2000r.)
   Zmodernizowano drogi wewnętrzne.

2000÷2003


   Szkołę odwiedza po raz pierwszy Ordynariusz Diecezji Ełckiej J.E. biskup dr Edward Samsel (25.05.2001r.).
   Przejęcie szkoły przez Starostwo Powiatowe w Ełku (1.09.2002r.).
   Zmiana nazwy szkoły z Zespołu Szkół Rolniczych im. Macieja Rataja na Zespół Szkół nr 6 im. Macieja Rataja (1.09.2002r.) .
   Zmiana logo szkoły (1.09.2002r.) .
   Absolwenci gimnazjów rozpoczynają naukę (1.09.2002r.) w n/w nowych typach szkół:
       Liceum Ogólnokształcące (3-letnie z rozszerzonym językiem angielskim i niemieckim),
       Liceum Profilowane (3-letnie) z profilami: usługowo-gospodarczy, zarządzanie informacją, ekonomiczno-administracyjny),
       Technikum (4-letnie) kształcące w zawodzie technik ekonomista.
   Zatrudniono 12 nowych nauczycieli.
   Opracowano nowe wewnątrzszkolne akty prawne:
       Wewnątrzszkolny System Oceniania,
       Przedmiotowy System Oceniania,
       Raport z Wewnątrzszkolnego Mierzenia Jakości Pracy Szkoły,
       Program Rozwoju Szkoły,
       Program Profilaktyczny,
       Podstawy Programu Wychowawczego (program autorski).
   Uaktualniono dotychczas obowiązujące wewnętrzne akty prawne:
       Podstawy Programu Wychowawczego,
       Szkolny Program Wychowawczy.

2003÷2004


   Zatrudniono kolejnych 8 nowych nauczycieli, w tym do nauczania języków obcych.
   Wprowadzono nowy typ szkoły, Technikum Organizacji Usług Gastronomicznych (zawód - technik organizacji usług gastronomicznych).
   Utworzono kolejną nową pracownię komputerową na 16 stanowisk.
   Utworzono Szkolne Centrum Multimedialne.
   Założono sieć komputerową ze stałym dostępem do Internetu (neostrada).
   Udostępniono uczniom naszej szkoły i mieszkającym w naszym internacie uczniom z innych szkół, korzystanie z Internetu w ramach Szkolnego Centrum Multimedialnego.

2004÷2005


   Odejście na emeryturę (31.08.2004r.) długoletniego wicedyrektora szkoły Stanisława Panasewicza.
   Obowiązki wicedyrektora szkoły ds. organizacji kształcenia przyjmuje (1.09.2004r.) Artur Bońkowski.
   Naukę rozpoczynają (1.09.2004r.) uczniowie największej w historii ilości typów szkół:
       Liceum Ogólnokształcące,
       Liceum Profilowane,
       Liceum Agrobiznesu,
       Liceum Ekonomiczne,
       Technikum,
       Technikum Zawodowe,
       Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego.
   kształcące w zawodach:
       technik ekonomista,
       technik organizacji usług gastronomicznych,
       technik żywienia i gospodarstwa domowego,
       technik agrobiznesu,
       technik rolnik.
   Inauguracja nauki w Szkole Policealnej (1.09.2005r. - roczna) kształcąca w zawodach:
       technik rachunkowości,
       technik informatyk,
       technik organizacji usług gastronomicznych.
   oraz
       Technikum (1.09.2005r., 4-letnie) kształcące w zawodzie technik agrobiznesu.
       Zakończono edukację (3.05.2005r.) w dotychczasowych tzw. starych typach szkół (o 5-letnim cyklu nauczania) tj. w:
           Liceum Ekonomicznym,
           Liceum Agrobiznesu,
           Technikum Zawodowym,
           Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego.
       NOWĄ MATURĘ po raz pierwszy składają absolwenci (5 klas) Liceum Ogólnokształcącego i Liceum Profilowanego.
       Zmiana logo szkoły.
       Uaktualniono dotychczasowy Statut Zespołu Szkół nr 6 im. Macieja Rataja.
       Wchodzą w życie (1.06.2005r.) nowe statuty do poszczególnych typów szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół nr 6 im. Macieja Rataja w Ełku. 

2005÷2006


   Spotkanie z delegacją Słowaków z Bańskiej Bystrzycy w ramach programu "Poprawa jakości usług gastronomicznych i hotelarskich w regionie Warmii i Mazur w latach 2004-2013"
   listopad, marzec Wyjazd nauczycieli przedmiotów gastronomicznych do Saint Quay we Francji w ramach współpracy w europejskiej sieci szkół gastronomiczno-hotelarskich
   kwiecień Obchody 35-lecia istnienia zespołu Marzycielki
   maj Spotkanie młodzieży i nauczycieli z dyrektorem Polsko-Francuskiego Funduszu Współpracy p. Erickiem Thebault.
   czerwiec pierwsze zewnętrzne egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe

2006÷2007


   23 września Jubileusz 60-lecia Szkoły połączony z V Zjazdem Absolwentów.
   Utworzenie w bibliotece Centrum Multimedialnego 

2007÷2008


   31.08.2007r. - Odejście na emeryturę długoletniego dyrektora szkoły Edwarda Maliszewskiego.
   01.09.2007r. - Obowiązki dyrektora szkoły przejmuje Artur Bońkowski.
   01.09.2007r. - Obowiązki wicedyrektora szkoły ds organizacji kształcenia przejmuje Sylwester Chyliński.
   01.09.2007r. - Udostępnienie uczniom wyposażonej w najnowszy sprzęt komputerowy pracowni rachunkowości.

2008÷2009


   3.02.2009 - Odbyło się spotkanie z delegatami Prowincji Perugia partnerami Województwa Warmińsko - Mazurskiego w realizacji programu "Poprawa jakości usług gastronomiczno - hotelarskich w regionie Warmii i Mazur w latach 2004 - 2013" wraz z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warmińsko - Mazurskiego Kuratorium Oświaty oraz Samorządu Województwa Warmińsko - Mazurskiego.
   28.05.2009r - Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu: „Budowa, rozbudowa i unowocześnienie bazy kształcenia zawodowego gastronomiczno-hotelarskiego z dostosowaniem do standardów unijnych w ZS nr 6 im. M. Rataja w Ełku”. Umowa podpisana między Starostwem Powiatowym w Ełku a Urzędem Marszałkowskim w Olsztynie.
   16.07.2009 - Podpisanie umowy na wykonanie inwestycji "Budowa, rozbudowa i modernizacja bazy szkolnictwa zawodowego gastronomiczno-hotelarskiego z dostosowaniem do standardów unijnych w Zespole Szkół nr 6 im. Macieja Rataja w Ełku". Umowa podpisana między Starostwem Powiatowym w Ełku a przedsiębiorstwem budowlano-remontowym PRIBO EPB w Ełku.>>zdjęcia<< Rozpoczęcie prac budowlanych projektu inwestycji "Budowa, rozbudowa i modernizacja bazy szkolnictwa zawodowego gastronomiczno-hotelarskiego z dostosowaniem do standardów unijnych w Zespole Szkół nr 6 im. Macieja Rataja w Ełku". >>zdjęcia<<

2009÷2010


   W Technikum nr 4 naukę rozpoczynają uczniowie w nowym zawodzie: technik hotelarstwa.
   15.01.2010 - wmurowanie aktu erekcyjnego inwestycji "Budowa, rozbudowa i modernizacja bazy szkolnictwa zawodowego gastronomiczno-hotelarskiego z dostosowaniem do standardów unijnych w Zespole Szkół nr 6 im. Macieja Rataja w Ełku".
   11.01.2010-12.02.2010 - wyjazdy nauczycieli przedmiotów gastronomiczno-hotelarskich na staż do szkoły partnerskiej "Instituto Professionale di Stato per i Servizi Alberghieri e Della Ristorazione Assisi" w Asyżu we Włoszech.
   23.04.2010 - odsłonięcie tablicy upamiętniającej zamordowanego w 1940r w Miednoje aspiranta policji Tadeusza Pietrzaka oraz posadzenie Dębu Pamięci w ramach projektu edukacyjnego "Katyń... ocalić od zapomnienia".

2010÷2011


   W Zasadniczej Szkole Zawodowej nr 8 naukę zaczynają uczniowie w zawodzie: cukiernik.
   13 września 2010 r. uroczyste otwarcie inwestycji "Budowa, rozbudowa i modernizacja bazy szkolnictwa zawodowego gastronomiczno-hotelarskiego z dostosowaniem do standardów unijnych w Zespole Szkół nr 6 im. Macieja Rataja w Ełku".
   29.09.2010r. uroczyste otwarcie projektu "Model kształcenia w branży gastronomiczno-hotlarskiej połączony z systemem walidacji kwalifikacji i kompetencji formalnych" i wizyta studyjna dyrektorów i nauczycieli szkół partnerskich z Azyżu, Spoteto z Włoch oraz Francji i Danii.
   >>zdjęcia<<

2011÷2012


   W Zasadniczej Szkole Zawodowej nr 8 naukę zaczynają uczniowie w zawodzie: kucharz małej gastronomii.
   Zakończono inwestycję budowy boisk sportowych z programu "ORLIK 2012".

2012÷2013


   W Zasadniczej Szkole Zawodowej nr 8 naukę zaczynają uczniowie w zawodzie: kucharz.
   Dołączenie do grona szkół realizujących projekty w ramach programu Comenius. Opracowanie i realizacja projektu partnerskiego pod nazwą "Polsko-Włoska Podróż Kulinarna" ze szkołą partnerską w Asyżu (Włochy).
   Opracowanie i realizacja projektu "Lepszy start w przyszłość edukacyjno-zawodową uczniów/uczennic Zespołu Szkół nr 6 im. M. Rataja w Ełku". (Projekt to przede wszystkim specjalistyczne kursy kwalifikacyjne prowadzone przez renomowane firmy zewnętrzne, adresowane do młodzieży poszczególnych zawodów ZSnr 6, dające dodatkowe kwalifikacje, potwierdzone stosownym certyfikatem).

2013÷2014


   Dnia 20.10.2013 Wizyta studyjna z Włoch Francji Danii .
   Szkolenia nauczycieli z zakresu gastronomii prowadzone przez wybitnych trenerów z Włoch i Francji 


Cele i zadania

...

Kadra pedagogiczna

...

Osiągnięcia

...

Absolwenci

...

Ciekawostki

...

Bibliografia

http://zs6.elk.edu.pl/