Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu | |
| |
Kadra PP-P nr 1 w Elblągu, źródło: ppp1 elbląg [28.09.2014]
| |
Data założenia: | 1967/68 |
Poziom szkoły: | placówka oświatowa-wychowawcza |
Adres: | 82-300 Elbląg ul. Słoneczna 14 |
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu – publiczna placówka oświatowo-wychowawcza działająca na terenie Elbląga. Obecnym dyrektorem poradni jest Joanna Gawlicka.
Spis treści
Historia
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu
1967 (lub 8) r. - powstanie Poradni Wychowawczo - Zawodowej w Elblągu, dyrektor Maria Zięba, lokalizacja ul. Czerwonego Krzyża, później Robotnicza w SP nr 2
1975 - powstanie Wojewódzkiej Poradni Wychowawczo - Zawodowej, dyrektor Maria Chłopecka, lokalizacja ul. Wyżynna w SP 24
1977 - Poradnia Wychowawczo - Zawodowa, nowy dyrektor Zenon Orłowski, lokalizacja ul. Mielczarskiego w SP 14
1979 - Poradnia Wychowawczo - Zawodowa oraz Wojewódzka Poradnia Wychowawczo - Zawodowa, nowa lokalizacja ul. Pułaskiego 5a (obecnie 1f)
1981 - Poradnia Wychowawczo - Zawodowa, nowa lokalizacja ul. Kajki
1988 - powstanie Poradni Wychowawczo - Zawodowej nr 2, dyrektor Jan Polsakiewicz, lokalizacja ul. Pułaskiego 5a, później Sucharskiego 3
1991 - Wojewódzka Poradnia Wychowawczo - Zawodowa, nowy dyrektor Mariola Piechowicz, powołanie Poradni Wychowawczo - Zawodowej nr 1, nowa lokalizacja ul. Komeńskiego 46
1992 - likwidacja Wojewódzkiej Poradni Wychowawczo - Zawodowej, powstanie Poradni Wychowawczo - Zawodowej nr 1, nowa lokalizacja ul. Pułaskiego 5a, nowy dyrektor Jan Czerski
1993 - przekształcenie Poradni Wychowawczo - Zawodowej nr 1 w Poradnię Psychologiczną - Pedagogiczną nr 1 w Elblągu
1997 - Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1 w Elblągu, nowy dyrektor Mariola Piechowicz
2009 - nowy dyrektor Emilia Kałabun
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Elblągu obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląg i powiatu. Jest poradnia publiczną. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne. Placówka zatrudnia zespół doświadczonych specjalistów – psychologów, pedagogów, logopedów. Oferujemy różne formy pomocy dla dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli i wychowawców.
Cele i zadania
Celem poradni jest udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej, psychoterapeutycznej dzieciom, młodzieży, a także ich rodzicom, opiekunom i nauczycielom. Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej. W poradni działa Zespół Orzekający, który orzeka: - o potrzebie kształcenia specjalnego; - o potrzebie nauczania indywidualnego; - o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju Do zdań poradni należy: - Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży. - Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. - Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, logopedycznymi oraz psychoterapii. - Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego. - Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym wcześniejszego kształcenia za granicą. - Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji, uzdolnień dzieci i młodzieży. - Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się. - Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizacji IPET-ów oraz PDW. - Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny, jak również szkoły, przedszkola i placówki. - Udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
Formy usług poradni
Diagnoza:
Badania diagnostyczne psychologiczno-pedagogiczne:
- Ogólnego rozwoju intelektualnego ( potencjalnych możliwości, potrzeb i zaburzeń rozwojowych)
• Predyspozycji i uzdolnień • Gotowości szkolnej • Lateralizacji • Ryzyka dysleksji • Specyficznych trudności w uczeniu się / dysleksja rozwojowa/ • Trudności dydaktycznych • Trudności wychowawczych • Zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży • Zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich
Badania diagnostyczne logopedyczne:
- Z wadami i zaburzeniami mowy
• Z opóźnionym rozwojem mowy • Z wadami rozwojowymi / rozszczepy/ • Z autyzmem • Z zaburzeniami neororozwojowymi • Z niepłynnością mówienia / jąkanie, bełkot / • Z mutyzmem • Z wadą słuchu
Badania psychologiczne pod kątem wyboru dalszego kształcenia, zawodu:
- Badania psychologiczne uczniów gimnazjów z ograniczoną możliwością wyboru zawodu z uwagi na stan zdrowia
- Badania psychologiczne ( indywidualne i grupowe ) uczniów gimnazjów niezdecydowanych w wyborze dalszego kierunku kształcenia
- Badania psychologiczne ( indywidualne i grupowe ) uczniów szkół średnich pod kątem wyboru poziomu i kierunku dalszego kształcenia
- Reorientacja uczniów wykazujących szczególnie niski poziom adaptacji w nowym środowisku szkolnym
Terapia:
Psychologiczna:
- Indywidualna terapia psychologiczna
- Porady i konsultacje psychologiczne
- Terapia relacyjna- mediacje
- Konsultacje i porady psychoseksuologiczne o problematyce seksualnej, tożsamości płciowej i uzależnień a seksualności - Zajęcia warsztatowe psychoseksuologiczne - Terapia zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich Pedagogiczna: - Indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci 5-6 letnich - Indywidualna i grupowa terapia pedagogiczna / dla dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / - Indywidualna i grupowa terapia pedagogiczna z elementami logopedii - Grupowa terapia psychopedagogiczna dla uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi Logopedyczna: - Terapia indywidualna dla dzieci z wadami mowy / seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu/ - Indywidualna i grupowa terapia dla dzieci jąkających się - Terapia dla dzieci i młodzieży z chorobą neorologiczną / afazje, urazy, guzy i krwiaki mózgu/ - Zajęcia stymulujące rozwój mowy u małych dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
Kadra
- Dyrektor - Joanna Gawlicka
Skład kadry poradni:
- Teresa Grzelakowska
- Ewa Dudzińska
- Marzena Kosowska-Firer
- Katarzyna Gogol-Urbańska
- Dorota Orłowska
- Maria Kołodziejska
- Magdalena Gliniecka-Rękawik
- Ewa Zielińska
- Iwona Malewska-Danecka
- Magdalena Kaczorowska-Kraj
- Elżbieta Romaszko
- Helena Klimczuk-Lecyk
- Janina Srok
- Anna Miazga
- Jolanta Szczygieł
- Agnieszka Rucińska-Cyran
- Dorota Szymkowicz-Drozdowska
- Łucja Semczuk
- Marzena Truszkowska
- Kamila Tońska
- Barbara Uhryn
- Katarzyna Truszkowska
- Krystyna Wojterska
- Natasza Wojtaszek
Rejon działania
Rejon działania poradni odejmują następujące placówki:
Ciekawostki
W ramach realizacji Elbląskiego Programu Profilaktyki "Odnaleźć Siebie" w pierwszą sobotę każdego miesiąca poradnia organizuje "Sobotę Zaufania", podczas której uczniowie i rodzice mogą skorzystać z bezpłatnej porady psychologa, pedagoga i logopedy.
Bibliografia
http://ppp1.elblag.pl/ [28.06.2014]