Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu | |
| |
Kadra PP-P nr 1 w Elblągu, źródło: ppp1 elbląg [28.09.2014]
| |
Data założenia: | 1967/68 |
Poziom szkoły: | placówka oświatowa-wychowawcza |
Adres: | 82-300 Elbląg ul. Słoneczna 14 |
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu – publiczna placówka oświatowo-wychowawcza działająca na terenie Elbląga. Obecnym dyrektorem poradni jest Joanna Gawlicka.
Spis treści
Historia
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu
1967 (lub 8) r. - powstanie Poradni Wychowawczo - Zawodowej w Elblągu, dyrektor Maria Zięba, lokalizacja ul. Czerwonego Krzyża, później Robotnicza w SP nr 2
1975 - powstanie Wojewódzkiej Poradni Wychowawczo - Zawodowej, dyrektor Maria Chłopecka, lokalizacja ul. Wyżynna w SP 24
1977 - Poradnia Wychowawczo - Zawodowa, nowy dyrektor Zenon Orłowski, lokalizacja ul. Mielczarskiego w SP 14
1979 - Poradnia Wychowawczo - Zawodowa oraz Wojewódzka Poradnia Wychowawczo - Zawodowa, nowa lokalizacja ul. Pułaskiego 5a (obecnie 1f)
1981 - Poradnia Wychowawczo - Zawodowa, nowa lokalizacja ul. Kajki
1988 - powstanie Poradni Wychowawczo - Zawodowej nr 2, dyrektor Jan Polsakiewicz, lokalizacja ul. Pułaskiego 5a, później Sucharskiego 3
1991 - Wojewódzka Poradnia Wychowawczo - Zawodowa, nowy dyrektor Mariola Piechowicz, powołanie Poradni Wychowawczo - Zawodowej nr 1, nowa lokalizacja ul. Komeńskiego 46
1992 - likwidacja Wojewódzkiej Poradni Wychowawczo - Zawodowej, powstanie Poradni Wychowawczo - Zawodowej nr 1, nowa lokalizacja ul. Pułaskiego 5a, nowy dyrektor Jan Czerski
1993 - przekształcenie Poradni Wychowawczo - Zawodowej nr 1 w Poradnię Psychologiczną - Pedagogiczną nr 1 w Elblągu
1997 - Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1 w Elblągu, nowy dyrektor Mariola Piechowicz
2009 - nowy dyrektor Emilia Kałabun
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Elblągu obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląg i powiatu. Jest poradnia publiczną. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne. Placówka zatrudnia zespół doświadczonych specjalistów – psychologów, pedagogów, logopedów. Oferujemy różne formy pomocy dla dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli i wychowawców.
Cele i zadania
Celem poradni jest udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej, psychoterapeutycznej dzieciom, młodzieży, a także ich rodzicom, opiekunom i nauczycielom.
Do zdań poradni należy:
- Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży
- Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
- Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, logopedycznymi oraz psychoterapii
- Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego
- Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym wcześniejszego kształcenia za granicą
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji, uzdolnień dzieci i młodzieży
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się
- Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizacji IPET-ów oraz PDW
- Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny, jak również szkoły, przedszkola i placówki
- Udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
Formy usług poradni
Diagnoza
Badania diagnostyczne psychologiczno-pedagogiczne:
- Ogólnego rozwoju intelektualnego ( potencjalnych możliwości, potrzeb i zaburzeń rozwojowych)
- Predyspozycji i uzdolnień
- Gotowości szkolnej
- Lateralizacji
- Ryzyka dysleksji
- Specyficznych trudności w uczeniu się / dysleksja rozwojowa/
- Trudności dydaktycznych
- Trudności wychowawczych
- Zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży
- Zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich
Badania diagnostyczne logopedyczne:
- Z wadami i zaburzeniami mowy
- Z opóźnionym rozwojem mowy
- Z wadami rozwojowymi /rozszczepy/
- Z autyzmem
- Z zaburzeniami neororozwojowymi
- Z niepłynnością mówienia /jąkanie, bełkot/
- Z mutyzmem
- Z wadą słuchu
Badania psychologiczne pod kątem wyboru dalszego kształcenia, zawodu:
- Badania psychologiczne uczniów gimnazjów z ograniczoną możliwością wyboru zawodu z uwagi na stan zdrowia
- Badania psychologiczne ( indywidualne i grupowe ) uczniów gimnazjów niezdecydowanych w wyborze dalszego kierunku kształcenia
- Badania psychologiczne ( indywidualne i grupowe ) uczniów szkół średnich pod kątem wyboru poziomu i kierunku dalszego kształcenia
- Reorientacja uczniów wykazujących szczególnie niski poziom adaptacji w nowym środowisku szkolnym
Terapia:
Psychologiczna:
- Indywidualna terapia psychologiczna
- Porady i konsultacje psychologiczne
- Terapia relacyjna- mediacje
- Konsultacje i porady psychoseksuologiczne o problematyce seksualnej, tożsamości płciowej i uzależnień a seksualności
- Zajęcia warsztatowe psychoseksuologiczne
- Terapia zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich
Pedagogiczna:
- Indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci 5-6 letnich
- Indywidualna i grupowa terapia pedagogiczna / dla dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się /
- Indywidualna i grupowa terapia pedagogiczna z elementami logopedii
- Grupowa terapia psychopedagogiczna dla uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi
Logopedyczna:
- Terapia indywidualna dla dzieci z wadami mowy /seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu/
- Indywidualna i grupowa terapia dla dzieci jąkających się
- Terapia dla dzieci i młodzieży z chorobą neorologiczną /afazje, urazy, guzy i krwiaki mózgu/
- Zajęcia stymulujące rozwój mowy u małych dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
Kadra
- Dyrektor - Joanna Gawlicka
Skład kadry poradni:
- Teresa Grzelakowska
- Ewa Dudzińska
- Marzena Kosowska-Firer
- Katarzyna Gogol-Urbańska
- Dorota Orłowska
- Maria Kołodziejska
- Magdalena Gliniecka-Rękawik
- Ewa Zielińska
- Iwona Malewska-Danecka
- Magdalena Kaczorowska-Kraj
- Elżbieta Romaszko
- Helena Klimczuk-Lecyk
- Janina Srok
- Anna Miazga
- Jolanta Szczygieł
- Agnieszka Rucińska-Cyran
- Dorota Szymkowicz-Drozdowska
- Łucja Semczuk
- Marzena Truszkowska
- Kamila Tońska
- Barbara Uhryn
- Katarzyna Truszkowska
- Krystyna Wojterska
- Natasza Wojtaszek
Rejon działania
Rejon działania poradni odejmuje placówki edukacyjne z:
- miasta Elbląg
- powiatu Elbląg
Ciekawostki
W ramach realizacji Elbląskiego Programu Profilaktyki "Odnaleźć Siebie" w pierwszą sobotę każdego miesiąca poradnia organizuje "Sobotę Zaufania", podczas której uczniowie i rodzice mogą skorzystać z bezpłatnej porady psychologa, pedagoga i logopedy.
Bibliografia
http://ppp1.elblag.pl/ [28.06.2014]