Droga krzyżowa w Głotowie
{{{nazwa}}} | |
typ obiektu: | ... |
lokalizacja: | ... |
właściciel: | ... |
Droga krzyżowa w Głotowie – ...
Spis treści
Położenie
Kaplica usytuowana
...
Opis
Drogi krzyżowe (góry kalwaryjne) ze stacjami były na Warmii zjawiskiem zupełnie
nieznanym. Z inspiracji gospodarza Jana Mertena, w latach 1878-1894 na stokach jaru rzeki
Kwieli obok kościoła pielgrzymkowego w Głotowie, wzniesiono warmińską drogę krzyżową. Budowę
zaprojektowano w ten sposób, aby długość, nachylenie i ukształtowanie terenu na głotowskiej
kalwarii przypominało drogę krzyżową w Jerozolimie. Założenie kalwarii było sprawą niemałych
kosztów i znacznego wysiłku wiernych z całej diecezji. Budowa obejmowała szeroko zakrojone
prace ziemne na obszernej przestrzeni, regulację rzeki, wzniesienie i wyposażenie 14 kaplic
poszczególnych stacji oraz nasadzenia parkowe. Zgodnie z przyjętymi regułami układ
przestrzenny kalwarii sugerował topografię jerozolimską, krętą i stromą drogę na Golgotę.
Drogę krzyżową stanowi ciąg murowanych z cegły kaplic domkowych, które zbudowano na rzucie
prostokąta, kwadratu lub ośmioboku, z bogatą architektoniczną dekoracją, wnęk, przypór,
płycin, sterczyn oraz kaplicą Ukrzyżowania. Wszystkie kaplice do złudzenia przypominają w
swoim rozwiązaniu małe kościółki. Poszczególne stacje Męki Pańskiej zostały przedstawione w
niezwykle ekspresyjnych scenach figuralnych, wykonanych w naturalnej wielkości ludzkich
postaci i odpowiednio polichromowanych. Figury w kaplicach I-VI wykonano z terakoty, figury
kaplic VII-XIV z drzewa dębowego, a figury Jezusa i Anioła, w dodatkowej stacji „Ogrójec”, z
drzewa oliwnego. Pochodzą one w większości z monachijskiej pracowni Mayera. Powstanie drogi
krzyżowej w Głotowie, w okresie tuż po wydarzeniach gietrzwałdzkich, stanowi potwierdzenie
wpływu objawień maryjnych na architektoniczne akcenty pogłębionej religijności wśród
Warmiaków-Niemców i Warmiaków-Polaków. Powstanie kalwarii warmińskiej wpisywało ją tym samym
w mapę innych dróg krzyżowych, o bogatej tradycji i szczególnej oprawie estetycznej jak:
Kalwaria Zebrzydowska, kalwaria Pacławska, kalwaria wejherowska, kalwaria w Wambierzycach.
...
Zdjęcia
...
Bibliografia
100000 Ermländer bauen einen Kalvarienberg, „Ermländisches Kirchenblatt”, 1936, nr 24 z 14
VI. Balcer Jerzy, 100 lat Kalwarii w Glotowie, „Posłaniec Warmiński”, 1994, nr 6. Kopeć Jerzy Józef, Kalwarie i cykle Drogi Krzyżowej w kulturze polskiej oraz ich związki z
topografią Jerozolimy, [w:] Jerozolima w kulturze europejskiej, Warszawa 1997. Kopiczko Andrzej, Sanktuaria pasyjne na Warmii. Zarys problematyki, [w:] Kult Męki Pańskiej.
Historia i teraźniejszość, red. H.D. Wojtyska, Olsztyn 2001. Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym
uwzględnieniem kapliczek, w druku. Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej, red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009. Swaryczewska Magdalena, Niewiasta na drodze krzyżowej w Głotowie, [w:] Matka Boża w wierze,
kulcie, teologii i sztuce. Perspektywa regionalna i uniwersalna, red. J. Jezierski i K.
Parzych-Blakiewicz, Olsztyn 2011.
...