Figury przydrożne
{{{nazwa}}} | |
typ obiektu: | ... |
lokalizacja: | ... |
właściciel: | ... |
Figury przydrożne – ...
Spis treści
Położenie
Kaplica usytuowana
...
Opis
Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród
zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w
przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty
krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens. Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce
Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu.
Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed
kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII
wieku występują przed sanktuarium w Świętej Lipce i jej okolicy. Styl barokowy powtarza
figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu zespołu pielgrzymkowego w Stoczku
Klasztornym. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na
przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w:
Barczewie, Borowcu, Gietrzwałdzie, Klebarku Wielkim, Orzechowie oraz Plutach. Ponadto
figury maryjne, o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła
parafialnego w Pieniężnie i w pobliżu kościoła parafialnego w Unikowie. Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były
wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też
upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku,
Olsztynie po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w Dywitach zapewne z XIX wieku.
Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku
XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był Chrystus Sędzia tzw. Salvator Mundi, którego przykłady
znajdują się w: Ełdytach Wielkich z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i Pajtuńskim Młynie z
1794 roku. Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu
wskazać należy figury św. Jana Nepomucena. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można
wskazać, że w Braniewie przy kościele Krzyża Świętego figura zachowała się, we Fromborku
figura jest uszkodzona, w Bisztynku niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996
roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura św. Katarzyny
Aleksandryjskiej, umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w
Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury św. Rozalii i św.
Agaty, umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie.
...
Zdjęcia
...
Bibliografia
Jasiński Janusz, Niezwykłe losy Bożejmęki z ul. Grunwaldzkiej w Olsztynie, „Posłaniec
Warmiński”, 2003, nr 13. Kopiczko Andrzej, Jeszcze o olsztyńskim Salvatorze, „Posłaniec Warmiński”, 1991, nr 9. Kopiczko Andrzej, Kościoły i kaplice w Olsztynie, Olsztyn 2000. Kopiczko Andrzej, J. Żołnierkiewicz, Dzieje kościoła i parafii Najświętszego Serca Pana
Jezusa w Olsztynie 1903-2003, Olsztyn 2003. Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym
uwzględnieniem kapliczek, w druku. Lewandowska Izabela, Tajemnicza figura z Pajtuńskiego Młyna, „Siedlisko. Dziedzictwo
kulturowe i tożsamość społeczności na Ziemiach Zachodnich i Połnocnych”, 2008, nr 5. Orłowicz Mieczysław, Ilustrowany przewodnik po Mazurach pruskich i Warmji z 85 ilustracjami
w tekście, Lwów-Warszawa 1923. Paszenda Jerzy, Święta Lipka, Olsztyn 1996. Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej, red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009. Ulbrich Anton, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2.
Hälfte des 19. Jahrhunderts, Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29,
Wakar Andrzej, Olsztyn dzieje miasta, Olsztyn 1997.
Wünsch Carl, Die Bau- und Kunsdenkmäler der Stadt Allenstein, Königsberg 1933.
...