Grupa producentów rolnych

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Wersja z dnia 09:38, 18 lip 2014 autorstwa KarolinaB (dyskusja) (Bibliografia)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Grupa producentów rolnych – jest instytucją o charakterze integracji poziomej, utworzoną z inicjatywy producentów rolnych. Celowość jej powstania wynika z faktu, że drobni producenci rolni w Polsce nie są w stanie przeciwstawić się skoncentrowanym gałęziom skupu i przetwórstwa produktów rolnych. Zaistniałą sytuację poprawia powstawanie zrzeszeń rolników. Celem grupy producentów rolnych jest poprawa ekonomicznej efektywności gospodarowania i jakość produkcji pod kątem potrzeb rynku.[1]

Ogólna charakterystyka

Grupy producentów rolnych działają na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.). Zgodnie z treścią ustawy członkami grupy mogą być osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.Grupy producentów rolnych mogą prowadzić działalność w oparciu o formę prawną spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółdzielni, zrzeszenia lub stowarzyszenia.[2]

Znaczenie dla regionu

Producenci rolni łączą się w grupy, aby polepszyć interesy ogółu i wzmocnić ich udział w rynku. Dynamika z jaką rozwija się ten sektor jest niezwykle wysoka.W 2004 r. w Polsce zarejestrowanych było tylko 85 grup producentów rolnych, podczas gdy w 2013 r. było ich już 1256[3].

Z danych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego wynika, że na 20 czerwca 2014 r. na terenie województwa działało łącznie 87 grup producentów rolnych. Najwięcej grup, bo aż 41 zostało uwtorzonych przez producentów drobiu. Grupy producentów.jpeg

Pod względem liczby zarejestrowanych grup producentów rolnych wyróżnia się wojwództwo wielkopolskie, w którym na koniec 2013 r. było ich 386. Ideą zakladania grupy producenckiej jest wspólny marketing, pozwalający na generowanie wyższych zysków oraz pewniejszy zbyt. Z tego względu wśród korzyści, jakie wynikają z tej formy integracji wymieniane są[4]:

  • większa siła przetargowa na rynku, co umożliwia uzyskanie wyższych cen zbytu i niższych cen przy zakupie środków produkcji,
  • ułatwienie dostępu do informacji rynkowej i naukowej,
  • zwiększenie dostępu do zewnętrznych źródeł finansowania,
  • umożliwienie wspólnego inwestowania w urządzenia obsługujące dystrybucję oraz służące do wstępnego przetwarzania surowca.

Grupa producencka zwykle sprzedaje surowce wytwarzane przez zrzeszonych w niej rolników, firmie przemysłu spożywczego, która jest integratorem tej grupy.

Bibliografia

Malinger J. 2014. Tendencje zmian i dynamika rozwoju grup producentów rolnych po wjeściu Polski do Unii Europejskiej. [w:] Rolnictwo, gospodarka żywnościowa, obszarwy wiejskie - 10 lat w Unii Europejskiej. Wyd. SGGW, Warszawa, s. 49-56.

Małysz J. 2002. Rozwój agrobiznesu a procesy integracyjne (cz. II). Wieś i Rolnictwo nr 1, s. 25-30.



  1. Małysz J. 2002. Rozwój agrobiznesu a procesy integracyjne (cz. II). Wieś i Rolnictwo nr 1, s. 25-30
  2. http://www.arimr.gov.pl/pomoc-unijna/prow-2007-2013/grupy-producentow-rolnych.html
  3. Malinger J. 2014. Tendencje zmian i dynamika rozwoju grup producentów rolnych po wjeściu Polski do Unii Europejskiej. [w:] Rolnictwo, gospodarka żywnościowa, obszarwy wiejskie - 10 lat w Unii Europejskiej. Wyd. SGGW, Warszawa, s. 49-56
  4. Małysz J. 2002. Rozwój agrobiznesu a procesy integracyjne (cz. II). Wieś i Rolnictwo nr 1, s. 25-30