Stowarzyszenie Twórców Warmii i Mazur
Stowarzyszenie Twórców Warmii i Mazur | |
| |
Logo STWiM Źródło: www.stwim.pl | |
Rok założenia | 2009 |
Siedziba | ul. Jagiellońska 20/7 10-272 Olsztyn |
Profil działalności | Stowarzyszenie |
Kontakt | biuro.stwim@gmail.com ul. Jagiellońska 20/7 10-272 Olsztyn |
KRS | 0000337271 |
Stowarzyszenie Twórców Warmii i Mazur – zarejestrowane zostało 29 września 2009 roku. Działa na polu edukacji kulturalnej ukierunkowanej na poznawanie i utrwalanie tożsamości lokalnej i regionalnej oraz odnowę i popularyzację regionalnej tożsamości Warmii i Mazur, dziedzictwa i krajobrazu kulturowego regionu.
Spis treści
Historia
Przed zarejestrowaniem osoby stanowiące grupę inicjatywną działały w stowarzyszeniu nierejestrowym założonym w 2007 roku. Działalność przedrejestrowa polegała m.in. na współorganizacji imprez typu pokazy i prezentacje rzemieślnicze, konkursy i imprezy wystawienniczo-handlowe. Najbardziej znaczącą imprezą, w jakiej stowarzyszenie nierejestrowe uczestniczyło, były dwie edycje kiermasu organizowanego w Bałdach.
Po zarejestrowaniu stowarzyszenie zostało współorganizatorem I Warmińskiego Jarmarku Świątecznego, który odbył się w Olsztynie w dniach 17-20 grudnia. W ramach w/w Jarmarku stowarzyszenie odpowiadało za organizację stoisk handlowych, pokazów twórców-rzemiosło i prace artystyczne.
W styczniu 2010 roku stowarzyszenie zawarło porozumienie z gminą Purda, na mocy którego stało się prawnym współorganizatorem imprezy Warmiński Kiermas Tradycji, Dialogu i Zabawy, gdzie odpowiadało za obsługę administracyjną, organizację pokazów rzemiosła, sztuki, występów artystycznych.
W 2011 stowarzyszenie prowadziło prace mające na celu uruchomienie innych imprez cyklicznych oraz inicjatyw zmierzających w kierunku edukacji kulturalnej ukierunkowanej na poznawanie i utrwalanie tożsamości lokalnej i regionalnej oraz odnowę i popularyzację regionalnej tożsamości Warmii i Mazur, dziedzictwa i krajobrazu kulturowego regionu. W ramach tych działań zawierają się działania skierowane do dzieci - akcje edukacyjne związane z kulturą i historią dawnych i współczesnych mieszkańców Warmii i Mazur w formie zabaw, konkursów, questów, ścieżek dydaktycznych. EduQuest, czyli gra edukacyjna stworzona wg wzorców tzw. Questingu, stał się głównym obszarem działania stowarzyszenia.
W maju 2011 roku Stowarzyszenie uzyskało wsparcie zadania publicznego pod nazwą "Propagowanie turystyki aktywnej, w tym pieszej, rowerowej i wodnej". Tym samym gmina Olsztyn dofinansowała projekt skierowany do mieszkańców Olsztyna. Zaplanowane działania to z jednej strony swoista zabawa, aktywna forma spędzenia wolnego czasu, z drugiej zaś - nauka. Projekt "Quest- aktywna forma turystyki" pozwolił na zbudowanie szlaku turystyczno-kulturowego, obejmującego najciekawsze miejsca i obiekty zabytkowe na olsztyńskiej Starówce. Idea budowy tego rodzaju szlaków to poznawanie dziedzictwa kulturowego dzięki zagadkom i łamigłówkom, przez co staje się niezwykle atrakcyjna dla dzieci i młodzieży. Turysta dostaje mapkę i opis questu (z ang. poszukiwanie), czyli napisane prozą lub wierszem zadanie do zrealizowania. Wędruje zgodnie z instrukcjami, rozwiązując zagadki i łamigłówki, i tym sposobem dociera do miejsca, do których chce go zaprowadzić organizator. Warto zauważyć, że Quest wymaga aktywności w przestrzeni gry – biegania, spacerowania i odkrywania kolejnych wskazówek i ma głębszy cel – głównie bawi, ale również edukuje i integruje uczestników.
Od sierpnia 2011 do lipca 2013 Stowarzyszenie Twórców Warmii i Mazur realizowało projekt Wolontariatu Seniorów Grundtviga pt. "Senior Volunteering for Cultural Exchange". Projekt był skierowany do osób w wieku 50+. Obejmował dwa czterotygodniowe wyjazdy trójek wolontariuszy z Polski do estońskiego partnera - Centrum Wolontariatu VIVAK w Viljandi - oraz przyjęcie tożsamej liczby wolontariuszy z Estonii.
Stowarzyszenie zapowiada: W przyszłości nadal zamierzamy rozwijać działania, które zostały zainaugurowane w latach wcześniejszych. Główny nacisk kładziemy na kierunek związany z rozwojem gier edukacyjnych-upowszechnianie idei wykorzystania do celów edukacyjnych, promocji miejsc i wydarzeń, a także jako sposób na uatrakcyjnienie pobytu w danym miejscu. Założone cele osiągnąć zamierzamy zarówno poprzez szkolenia mające na celu naukę budowy questów (dla organizacji pozarządowych, grup nieformalnych, oraz osób indywidualnych) jak i uruchamianie pokazowych questów zbudowanych na bazie dzieł miejscowych twórców ludowych (poeci, artyści), zabytków architektonicznych, wydarzeń i postaci historycznych.
Statut
- Oświadczenie woli w imieniu stowarzyszenia w zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych stowarzyszenia wymaga podpisu dwóch członków zarządu, w tym prezesa lub wiceprezesa.
- W pozostałych sprawach stowarzyszenie reprezentuje prezes lub inny członek zarządu.
Cele
Celem Stowarzyszenia jest działanie na polu edukacji kulturalnej ukierunkowanej na poznawanie i utrwalenie tożsamości lokalnej i regionalnej, odnowa i popularyzacja regionalnej tożsamości Warmii i Mazur, dziedzictwa, krajobrazu kulturowego.
Zarząd
- Izabela Lewandowska - członek Rady Nadzorczej
- Krystyna Długokęcka - członek Rady Nadzorczej
- Krzysztof Becla - członek Rady Nadzorczej
- Bogusław Biedrawa - Prezes
- Ewa Maculewicz - wiceprezes
Formy działalności
Projekty Stowarzyszenia Twórców Warmii i Mazur:
- Centrum Edukacji Regionalnej - miejsce, gdzie poprzez zabytki techniki i "artykuły gospodarstwa domowego" oraz techniki i technologie produkcji można ukazać kolejne etapy nowoczesnego rozwoju całego regionu – od okresu plemion Pruskich do dnia dzisiejszego. Wykorzystując techniki multimedialne i oryginalne koncepcje wystawiennicze (warsztaty, pokazy i prezentacje na bazie poszczególnych pracowni przewidzianych w projekcie), możliwe będzie prowadzenie działań edukacyjnych poświęconych poznaniu i kultywowaniu dziedzictwa kulturowego mieszkańców naszego regionu, promocja dorobku przodków (tygiel kulturowy) oraz gromadzenie pamiątek związanych z szeroko pojętym dziedzictwem kulturowym(przemysł, rzemiosło, zwyczaje, obrzędy, kulinaria, sztuka, poezja i literatura).
- EduQuesty - gry edukacyjne stworzone wg wzorców tzw. Questingu
- Grundtvig - projekt polegający na organizacji szkoleń z zakresu pisania i wdrażania gier edukacyjnych w formie questów (questing) – 10 beneficjentów z krajów europejskich Unii
- Platformy internetowe:
- Warmia gra i uczy - to projekt platformy gier edukacyjnych realizowany przy udziale środków RPO.
Projekt ma na celu stworzenie internetowej platformy gier edukacyjnych poświęconych regionalizmom (historia, postacie, budowle, zabytki, flora i fauna Warmii). Gry skierowane do różnych grup wiekowych dostępne on-line mają stanowić narzędzie wspomagające edukację zarówno dzieci, jak i młodzieży czy też osób dorosłych. Projekt ten jest projektem pionierskim w skali kraju.
- Cudze chwalicie swego nie znacie - to projekt budowy platformy prezentującej dorobek artystyczny mieszkańców Warmii i Mazur. Celem tego projektu jest prezentacja osiągnięć, prac osób które w sposób amatorski lub zawodowy zajmują się szeroko pojętą twórczością. Prezentowane będą zarówno prace, jak i życiorysy poszczególnych osób.