Bractwo Opatrzności Bożej w Bartągu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
 +
''' Bractwo Opatrzności Bożej w Bartągu '''- towarzystwo religijne, utworzone w XVIII wieku.
 +
<br/>
 +
== Historia ==
 +
W pierwszej połowie XVIII wieku [[Bartąg]] był obok [[Biskupiec|Biskupca]] miejscem działalności Bractwa Opatrzności Bożej. Bractwa te uległy jednak szybkiemu zanikowi. W przypadku Bartąga inicjatywę reaktywacji stowarzyszenia podjął ówczesny proboszcz [[Tomasz Grem]] (1746-1810). Grem zasłynął jako aktywny i sprawny działacz propagujący ideę tworzenia szkół ludowych. Pomysł odtworzenia bractwa był kolejną próbą ożywienia życia społeczno-religijnego lokalnej ludności w ramach struktur miejscowej parafii.Bractwo miało być stowarzyszeniem dostępnym dla kobiet i mężczyzn, nie związanym z konkretną grupą zawodową. Stowarzyszenie miało się skupić na niesieniu pomocy osobom chorym i ubogim, wspieraniu wdów i sierot.
  
 +
<br/>
  
''' Bractwo Opatrzności Bożej w Bartągu '''- organizacja powołana w 1893 roku w Berlinie. Przyjęła wówczas nazwę Polskiej Partii Socjalistycznej Zaboru Pruskiego
+
==Odpusty==
<br/>
+
14 lutego 1780 roku papież Pius VI wydał dwa brewe, adresowane do ówczesnego biskupa warmińskiego [[lkwim: Ignacy Krasicki|Ignacego Krasickiego]]. Dokumenty dotyczyły odpustów, które papież oficjalnie nadawał Bractwu Opatrzności Bożej w Bartągu. Warunki ich otrzymania zostały niezwykle skrupulatnie opisane w brewe. Członkowie stowarzyszenia mogli otrzymać odpust cząstkowy lub zupełny. Ten pierwszy obowiązywał dokładnie przez 7 lat i 280 dni. Dotyczył członków Bractwa, którzy w miejscowym kościele [[lkwim:Kościół pw. św. Jana Ewangelisty i Opatrzności Bożej w Bartągu|pw. św. Jana Ewangelisty]] pomodlą się w trakcie trwania mszy - modlitwa mogła się jednak odbyć również poza nabożeństwem. Odpust cząstkowy mógł także obowiązywać przez okres 60 dni - obejmował on wówczas członków stowarzyszenia którzy:
== Historia ==
 
W pierwszej połowie XVIII wieku [[Bartąg]] był obok [[Biskupiec|Biskupca]] miejscem działalności Bractwa Opatrzności Bożej. Bractwa te uległy jednak szybkiemu zanikowi. W przypadku Bartąga inicjatywę reaktywacji stowarzyszenia podjął ówczesny proboszcz [[Tomasz Grem]] (1746-1810). Grem zasłynął jako aktywny i sprawny działacz propagujący ideę tworzenia szkół ludowych. Pomysł odtworzenia bractwa był kolejną próbą ożywienia życia społeczno-religijnego lokalnej ludności w ramach struktur miejscowej parafii.Bractwo miało być stowarzyszeniem dostępnym dla kobiet i mężczyzn, nie związanym z konkretną grupą zawodową. Stowarzyszenie miało się skupić na niesieniu pomocy osobom chorym i ubogim, wspieraniu wdów i sierot. 14 lutego 1780 roku papież Pius VI wydał dwa brewe, adresowane do ówczesnego biskupa warmińskiego [[lkwim: Ignacy Krasicki|Ignacego Krasickiego]]. Dokumenty dotyczyły odpustów, które papież oficjalnie nadawał Bractwu Opatrzności Bożej w Bartągu. Warunki ich otrzymania zostały niezwykle skrupulatnie opisane w brewe. Członkowie stowarzyszenia mogli otrzymać odpust cząstkowy lub zupełny. Ten pierwszy obowiązywał dokładnie przez 7 lat i 280 dni. Dotyczył członków Bractwa, którzy w miejscowym kościele [[lkwim:Kościół pw. św. Jana Ewangelisty i Opatrzności Bożej w Bartągu|pw. św. Jana Ewangelisty]] pomodlą się w trakcie trwania mszy - modlitwa mogła się jednak odbyć również poza nabożeństwem. Odpust cząstkowy mógł także obowiązywać przez okres 60 dni - obejmował on wówczas członków stowarzyszenia którzy:
 
 
*przyjmą w swoich domach ubogich, którym zapewnią wyżywienie i niezbędną opiekę
 
*przyjmą w swoich domach ubogich, którym zapewnią wyżywienie i niezbędną opiekę
 
*pogodzą dwie skłócone ze sobą strony
 
*pogodzą dwie skłócone ze sobą strony
 
*jako uczestnicy pojawią się na procesji lub pogrzebie
 
*jako uczestnicy pojawią się na procesji lub pogrzebie
*dołączą do duchownego, który wybierze się z Najświętszym Sakramentem do chorych<ref>J.Jasiński, ''Między Prusami a Polską. Rozprawy z dziejów Warmii i Mazur w XVIII-XX wieku'', Olsztyn 2003, s. 177-178.</ref>.
+
*dołączą do duchownego, który wybierze się z Najświętszym Sakramentem do chorych <ref> J.Jasiński, ''Między Prusami a Polską. Rozprawy z dziejów Warmii i Mazur w XVIII-XX wieku'', Olsztyn 2003, s. 177-178.</ref>.
 
W sytuacji, kiedy członkowie Bractwa nie będą w stanie wypełnić wyżej wymienionych warunków, powinni na głos dzwonu odmówić pięciokrotnie modlitwę ''Ojcze Nasz'' i ''Zdrowaś Mario'' za zmarłych współbraci. Istniała jeszcze jedna możliwość, nastręczająca chyba najwięcej trudności; otóż członek Bractwa winien sprowadzić do drogę wiary i moralności grzesznika, ewentualnie szerzyć nauki kościelne wśród żyjących w niewiedzy.  
 
W sytuacji, kiedy członkowie Bractwa nie będą w stanie wypełnić wyżej wymienionych warunków, powinni na głos dzwonu odmówić pięciokrotnie modlitwę ''Ojcze Nasz'' i ''Zdrowaś Mario'' za zmarłych współbraci. Istniała jeszcze jedna możliwość, nastręczająca chyba najwięcej trudności; otóż członek Bractwa winien sprowadzić do drogę wiary i moralności grzesznika, ewentualnie szerzyć nauki kościelne wśród żyjących w niewiedzy.  
  
Odpust zupełny przyznawano natomiast każdej osobie, która zdecydowała się wstąpić w szeregi Bractwa Opatrzności Bożej, pod warunkiem podejścia do spowiedzi i przystąpienia do Komunii Świętej. Do odpustu zupełnego mieli również wierni, którzy po przystąpieniu do spowiedzi i Komunii, modlili się w kościele pw. św. Jana Ewangelisty w dzień głównego święta Bractwa (dzień uroczystości, zgodnie z wolą papieża, miał zostać wyznaczony przez biskupa warmińskiego).
+
Odpust zupełny przyznawano natomiast każdej osobie, która zdecydowała się wstąpić w szeregi Bractwa Opatrzności Bożej, pod warunkiem przystąpienia do spowiedzi Komunii Świętej. Do odpustu zupełnego mieli również prawo wierni, którzy po przystąpieniu do spowiedzi i Komunii, modlili się w kościele pw. św. Jana Ewangelisty w dzień głównego święta Bractwa (dzień uroczystości, zgodnie z wolą papieża, miał zostać wyznaczony przez biskupa warmińskiego).
 +
 
 +
<br/>
 +
 
 +
==Rozwój Bractwa Opatrzności Bożej==
 
W 1781 roku jako pierwszy do Bractwa wstąpił  biskup sufragan [[Karol von Zehmen]]. Przystępowali do niego wierni z obszaru całej [[Warmia|Warmii]], trafiali się również członkowie pochodzący z Mazowsza i Królewca. W latach 1781-1797 liczba członków Bractwa wzrosła do 4 758 osób.
 
W 1781 roku jako pierwszy do Bractwa wstąpił  biskup sufragan [[Karol von Zehmen]]. Przystępowali do niego wierni z obszaru całej [[Warmia|Warmii]], trafiali się również członkowie pochodzący z Mazowsza i Królewca. W latach 1781-1797 liczba członków Bractwa wzrosła do 4 758 osób.
  
Kolejna przerwa w działalności Bractwa nastąpiła w latach 1890-1913<ref> J.Jasiński, op. cit., s. 179.</ref>. Najprawdopodobniej kolejni proboszczowie nie wykazywali zainteresowania w podtrzymaniu tradycji stowarzyszenia. Bractwo zostało ponownie reaktywowane w 1917 roku przez ówczesnego proboszcza [[Otto Langkau|ks. Otto Langkaua]]. Kult Opatrzności Bożej wpłynął do rozwój ruchu pielgrzymkowego do Bartąga - [[Łosiery|łosierów]]. Po zakończeniu [[II Wojna Światowa|II wojny światowej]] idea bractw religijnych nie miała szans utrzymania się w realiach Polski Ludowej.Jednak w 2001 roku ówczesny proboszcz parafii w Bartągu, ks. Eugeniusz Bartusik reaktywował Bractwo Opatrzności Bożej,
+
Kolejna przerwa w działalności Bractwa nastąpiła w latach 1890-1913<ref> Ibidem, s. 179.</ref>. Najprawdopodobniej kolejni proboszczowie nie wykazywali zainteresowania podtrzymania tradycji stowarzyszenia. Bractwo zostało ponownie reaktywowane w 1917 roku przez ówczesnego proboszcza [[Otto Langkau|ks. Otto Langkaua]]. Kult Opatrzności Bożej wpłynął na rozwój ruchu pielgrzymkowego do Bartąga - [[Łosiery|łosierów]]. Po zakończeniu [[II Wojna Światowa|II wojny światowej]] idea bractw religijnych nie miała szans utrzymania się w realiach Polski Ludowej.Jednak w 2001 roku ówczesny proboszcz parafii w Bartągu, ks. Eugeniusz Bartusik reaktywował Bractwo Opatrzności Bożej, nawiązujące bezpośrednio do tradycji XVIII-wiecznego pierwowzoru.
 
<br/>
 
<br/>
  

Wersja z 21:30, 16 lis 2014

Bractwo Opatrzności Bożej w Bartągu - towarzystwo religijne, utworzone w XVIII wieku.

Historia

W pierwszej połowie XVIII wieku Bartąg był obok Biskupca miejscem działalności Bractwa Opatrzności Bożej. Bractwa te uległy jednak szybkiemu zanikowi. W przypadku Bartąga inicjatywę reaktywacji stowarzyszenia podjął ówczesny proboszcz Tomasz Grem (1746-1810). Grem zasłynął jako aktywny i sprawny działacz propagujący ideę tworzenia szkół ludowych. Pomysł odtworzenia bractwa był kolejną próbą ożywienia życia społeczno-religijnego lokalnej ludności w ramach struktur miejscowej parafii.Bractwo miało być stowarzyszeniem dostępnym dla kobiet i mężczyzn, nie związanym z konkretną grupą zawodową. Stowarzyszenie miało się skupić na niesieniu pomocy osobom chorym i ubogim, wspieraniu wdów i sierot.


Odpusty

14 lutego 1780 roku papież Pius VI wydał dwa brewe, adresowane do ówczesnego biskupa warmińskiego Ignacego Krasickiego. Dokumenty dotyczyły odpustów, które papież oficjalnie nadawał Bractwu Opatrzności Bożej w Bartągu. Warunki ich otrzymania zostały niezwykle skrupulatnie opisane w brewe. Członkowie stowarzyszenia mogli otrzymać odpust cząstkowy lub zupełny. Ten pierwszy obowiązywał dokładnie przez 7 lat i 280 dni. Dotyczył członków Bractwa, którzy w miejscowym kościele pw. św. Jana Ewangelisty pomodlą się w trakcie trwania mszy - modlitwa mogła się jednak odbyć również poza nabożeństwem. Odpust cząstkowy mógł także obowiązywać przez okres 60 dni - obejmował on wówczas członków stowarzyszenia którzy:

  • przyjmą w swoich domach ubogich, którym zapewnią wyżywienie i niezbędną opiekę
  • pogodzą dwie skłócone ze sobą strony
  • jako uczestnicy pojawią się na procesji lub pogrzebie
  • dołączą do duchownego, który wybierze się z Najświętszym Sakramentem do chorych [1].

W sytuacji, kiedy członkowie Bractwa nie będą w stanie wypełnić wyżej wymienionych warunków, powinni na głos dzwonu odmówić pięciokrotnie modlitwę Ojcze Nasz i Zdrowaś Mario za zmarłych współbraci. Istniała jeszcze jedna możliwość, nastręczająca chyba najwięcej trudności; otóż członek Bractwa winien sprowadzić do drogę wiary i moralności grzesznika, ewentualnie szerzyć nauki kościelne wśród żyjących w niewiedzy.

Odpust zupełny przyznawano natomiast każdej osobie, która zdecydowała się wstąpić w szeregi Bractwa Opatrzności Bożej, pod warunkiem przystąpienia do spowiedzi Komunii Świętej. Do odpustu zupełnego mieli również prawo wierni, którzy po przystąpieniu do spowiedzi i Komunii, modlili się w kościele pw. św. Jana Ewangelisty w dzień głównego święta Bractwa (dzień uroczystości, zgodnie z wolą papieża, miał zostać wyznaczony przez biskupa warmińskiego).


Rozwój Bractwa Opatrzności Bożej

W 1781 roku jako pierwszy do Bractwa wstąpił biskup sufragan Karol von Zehmen. Przystępowali do niego wierni z obszaru całej Warmii, trafiali się również członkowie pochodzący z Mazowsza i Królewca. W latach 1781-1797 liczba członków Bractwa wzrosła do 4 758 osób.

Kolejna przerwa w działalności Bractwa nastąpiła w latach 1890-1913[2]. Najprawdopodobniej kolejni proboszczowie nie wykazywali zainteresowania podtrzymania tradycji stowarzyszenia. Bractwo zostało ponownie reaktywowane w 1917 roku przez ówczesnego proboszcza ks. Otto Langkaua. Kult Opatrzności Bożej wpłynął na rozwój ruchu pielgrzymkowego do Bartąga - łosierów. Po zakończeniu II wojny światowej idea bractw religijnych nie miała szans utrzymania się w realiach Polski Ludowej.Jednak w 2001 roku ówczesny proboszcz parafii w Bartągu, ks. Eugeniusz Bartusik reaktywował Bractwo Opatrzności Bożej, nawiązujące bezpośrednio do tradycji XVIII-wiecznego pierwowzoru.


Bibliografia

  1. Achremczyk Stanisław, Historia Warmii i Mazur, t. II, Olsztyn 2011.
  2. Barczewski Walenty, Kiermasy na Warmii, posł., noty i słowniczek Jan Chłosta, Olsztyn 2002.
  3. Jasiński Janusz, Między Prusami a Polską. Rozprawy z dziejów Warmii i Mazur w XVIII-XX wieku, Olsztyn 2003.
  4. Parafia w Bartągu [dostęp: 14.10.2014]
  5. Tajemnice Bartąga [dostęp: 14.10.2014]


Przypisy

  1. J.Jasiński, Między Prusami a Polską. Rozprawy z dziejów Warmii i Mazur w XVIII-XX wieku, Olsztyn 2003, s. 177-178.
  2. Ibidem, s. 179.


Zobacz też

Bractwa na Warmii