Droga krzyżowa w Głotowie

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Wersja z dnia 12:43, 16 gru 2013 autorstwa Stanislaw1972 (dyskusja) (Utworzono nową stronę " {{mała architektura infobox <!-- w trakcie opracowania --> |typ obiektu = ... |lokalizacja = ... |właściciel = ... | }} <br /> '''Droga krzyżowa w Głotowi...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj
{{{nazwa}}}
typ obiektu: ...
lokalizacja: ...
właściciel: ...

Droga krzyżowa w Głotowie – ...

Położenie

Kaplica usytuowana ...

Opis

Drogi krzyżowe (góry kalwaryjne) ze stacjami były na Warmii zjawiskiem zupełnie

nieznanym. Z inspiracji gospodarza Jana Mertena, w latach 1878-1894 na stokach jaru rzeki

Kwieli obok kościoła pielgrzymkowego w Głotowie, wzniesiono warmińską drogę krzyżową. Budowę

zaprojektowano w ten sposób, aby długość, nachylenie i ukształtowanie terenu na głotowskiej

kalwarii przypominało drogę krzyżową w Jerozolimie. Założenie kalwarii było sprawą niemałych

kosztów i znacznego wysiłku wiernych z całej diecezji. Budowa obejmowała szeroko zakrojone

prace ziemne na obszernej przestrzeni, regulację rzeki, wzniesienie i wyposażenie 14 kaplic

poszczególnych stacji oraz nasadzenia parkowe. Zgodnie z przyjętymi regułami układ

przestrzenny kalwarii sugerował topografię jerozolimską, krętą i stromą drogę na Golgotę.

Drogę krzyżową stanowi ciąg murowanych z cegły kaplic domkowych, które zbudowano na rzucie

prostokąta, kwadratu lub ośmioboku, z bogatą architektoniczną dekoracją, wnęk, przypór,

płycin, sterczyn oraz kaplicą Ukrzyżowania. Wszystkie kaplice do złudzenia przypominają w

swoim rozwiązaniu małe kościółki. Poszczególne stacje Męki Pańskiej zostały przedstawione w

niezwykle ekspresyjnych scenach figuralnych, wykonanych w naturalnej wielkości ludzkich

postaci i odpowiednio polichromowanych. Figury w kaplicach I-VI wykonano z terakoty, figury

kaplic VII-XIV z drzewa dębowego, a figury Jezusa i Anioła, w dodatkowej stacji „Ogrójec”, z

drzewa oliwnego. Pochodzą one w większości z monachijskiej pracowni Mayera. Powstanie drogi

krzyżowej w Głotowie, w okresie tuż po wydarzeniach gietrzwałdzkich, stanowi potwierdzenie

wpływu objawień maryjnych na architektoniczne akcenty pogłębionej religijności wśród

Warmiaków-Niemców i Warmiaków-Polaków. Powstanie kalwarii warmińskiej wpisywało ją tym samym

w mapę innych dróg krzyżowych, o bogatej tradycji i szczególnej oprawie estetycznej jak:

Kalwaria Zebrzydowska, kalwaria Pacławska, kalwaria wejherowska, kalwaria w Wambierzycach.

...

Zdjęcia

...

Bibliografia

100000 Ermländer bauen einen Kalvarienberg, „Ermländisches Kirchenblatt”, 1936, nr 24 z 14

VI. Balcer Jerzy, 100 lat Kalwarii w Glotowie, „Posłaniec Warmiński”, 1994, nr 6. Kopeć Jerzy Józef, Kalwarie i cykle Drogi Krzyżowej w kulturze polskiej oraz ich związki z

topografią Jerozolimy, [w:] Jerozolima w kulturze europejskiej, Warszawa 1997. Kopiczko Andrzej, Sanktuaria pasyjne na Warmii. Zarys problematyki, [w:] Kult Męki Pańskiej.

Historia i teraźniejszość, red. H.D. Wojtyska, Olsztyn 2001. Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym

uwzględnieniem kapliczek, w druku. Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej, red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009. Swaryczewska Magdalena, Niewiasta na drodze krzyżowej w Głotowie, [w:] Matka Boża w wierze,

kulcie, teologii i sztuce. Perspektywa regionalna i uniwersalna, red. J. Jezierski i K.

Parzych-Blakiewicz, Olsztyn 2011. ...