Dworzec w Gutkowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Utworzono nową stronę "'''Dworzec w Gutkowie''' Jeden z ostatnich istniejących na terenie Warmii i Mazur dworców kolejowych reprezentujących typ tzw. dworców barakowych, wznoszonych w Prus...")
 
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Dworzec w Gutkowie'''
 
Jeden z ostatnich istniejących na terenie Warmii i Mazur dworców kolejowych reprezentujących typ tzw. dworców barakowych, wznoszonych w Prusach na liniach bocznych, oddawanych do użytku w latach 80 i 90-tych XIX w.
 
 
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
  |nazwa                = Gutkowo
+
  |nazwa                = Dworzec w Gutkowie
 
  |herb wsi              =   
 
  |herb wsi              =   
 
  |flaga wsi            =   
 
  |flaga wsi            =   
Linia 9: Linia 6:
 
  |dopełniacz wsi        = Gutkowa
 
  |dopełniacz wsi        = Gutkowa
 
  |zdjęcie              = Gutkowo_dworzec.jpg   
 
  |zdjęcie              = Gutkowo_dworzec.jpg   
  |opis zdjęcia          = Dworzec w Gutkowie, ob. przy ul. Sokolej w Olsztynie
+
  |opis zdjęcia          = Dworzec w Gutkowie, ob. przy ul. Sokolej w Olsztynie.<br>Fot. Adam Płoski.
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
 
  |powiat                = Olsztyn
 
  |powiat                = Olsztyn
  |gmina                = olsztyn
+
  |gmina                = Olsztyn
 
  |miejscowość podstawowa =
 
  |miejscowość podstawowa =
 
  |sołectwo              =
 
  |sołectwo              =
Linia 32: Linia 29:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
 +
'''Dworzec w Gutkowie''' – jeden z ostatnich istniejących na terenie [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]] dworców kolejowych reprezentujących typ tzw. dworców barakowych, wznoszonych w Prusach na liniach bocznych, oddawanych do użytku w latach 80. i 90. XIX w.
 +
== Historia==
 +
Dworzec w [[Gutkowo|Gutkowie]] został wzniesiony w 1883 r. w związku z uruchomieniem linii kolejowej [[Olsztyn]] – [[Morąg]], na trasie której znajdowała się ówczesna podolsztyńska wieś Gutkowo. Rok później otwarto trasę Gutkowo – [[Dobre Miasto]] – [[Orneta]] – [[Pieniężno]] – Kobbelbude (ob. Swietłoje), która połączyła Olsztyn ze stolicą prowincji dawnych [[Prusy Wschodnie|Prus Wschodnich]], tj. [[Królewiec|Królewcem]]. Gutkowo stało się wówczas istotnym składnikiem olsztyńskiego węzła kolejowego.
  
== Historia==
+
W obrębie stacji w Gutkowie jako pierwszy wzniesiono budynek dworca połączony ze spedycją kolejową oraz sąsiedni budynek mieszkalny połączony z budynkiem gospodarczym (ul. Sokola 5). W kolejnych latach stacje rozbudowano o budynki mieszkalne, gospodarcze i dwie nastawnie. Wg ówczesnej nomenklatury dworzec w Gutkowie zaliczał się do dworców 3 klasy.  
Dworzec w [[Gutkowo|Gutkowie]] został wzniesiony w 1883 r. w związku z uruchomieniem linii kolejowej Olsztyn – Morąg, na trasie której znajdowała się ówczesna, podolsztyńska wieś Gutkowo Rok później otwarto trasę Gutkowo – Dobre Miasto – Orneta - Pieniężno – Kobbelbude (ob. Swietłoje), która połączyła Olsztyn ze stolicą prowincji dawnych Prus Wschodnich, tj. Królewcem. Gutkowo stało się wówczas istotnym składnikiem olsztyńskiego węzła kolejowego. W obrębie stacji w Gutkowie jako pierwszy wzniesiono budynek dworca połączony ze spedycją kolejową oraz sąsiedni budynek mieszkalny połączony z budynkiem gospodarczym (ul. Sokola 5). W kolejnych latach stacje rozbudowano o budynki mieszkalne, gospodarcze i dwie nastawnie. Wg ówczesnej nomenklatury dworzec w Gutkowie zaliczał się do dworców 3 klasy.  
+
 
Po drugiej wojnie światowej połączenie Olsztyn – Gutkowo-Orneta zostało uruchomione jako pierwsze w województwie olsztyńskim. Pociąg przejechał na tym odcinku już 2 marca 1945r. Dworzec w Gutkowie stracił na znaczeniu, kiedy do Gutkowa zaczęła docierać komunikacja miejska z Olsztyna (część wsi Gutkowo włączono w granice miasta Olsztyna w 1987r.). Dworzec pozostawał czynny do 1993 r.; kasa z poczekalnią kilka lat dłużej (działała jeszcze w latach 2000 – 2004). W związku z dewastacją i próbami podpalenia budynek dworca został zamknięty na stałe przed dostępem osób postronnych.
+
Po drugiej wojnie światowej połączenie Olsztyn – Gutkowo Orneta zostało uruchomione jako pierwsze w województwie olsztyńskim. Pociąg przejechał na tym odcinku już 2 marca 1945 r. Dworzec w Gutkowie stracił na znaczeniu, kiedy do Gutkowa zaczęła docierać komunikacja miejska z Olsztyna (część wsi Gutkowo włączono w granice miasta Olsztyna w 1987 r.). Dworzec pozostawał czynny do 1993 r.; kasa z poczekalnią kilka lat dłużej (działała jeszcze w latach 2000–2004). W związku z dewastacją i próbami podpalenia budynek dworca został zamknięty na stałe przed dostępem osób postronnych.
  
 
==Budynki stacji kolejowej==
 
==Budynki stacji kolejowej==
Dworce kolejowe typu barakowego budowano jako obiekty parterowe, głównie w konstrukcji szkieletowej z wypełnieniem ceglanym (tzw. mur pruski), elewacje oszalowując pionowo deskami. Większość tego typu dworców była z czasem modernizowana i rozbudowywana, co wiązało się zwykle z ich rozbiórką. Zachowany dworzec w Gutkowie jest jednym z ostatnich tego typu obiektów w regionie. Tworzy on zwarta bryłę z dostawionym do niego budynkiem spedycji z rampą, w którym zachowały się historyczne wrota, okna oraz koniowiązy w jednej ze ścian. W otoczeniu dworca zachowany jest także starodrzew oraz szpaler będący pozostałością alei dojazdowej do dworca. W obrębie stacji kolejowej istnieją także historyczne, kolejowe budynki gospodarcze oraz mieszkalne przeznaczone pierwotnie dla rodzin kolejarskich (ul. Sokola 5, 7, 9), a także dwie nastawnie (ul. Bażantowa, I. Łukasiewicza).
+
Dworce kolejowe typu barakowego budowano jako obiekty parterowe, głównie w konstrukcji szkieletowej z wypełnieniem ceglanym (tzw. mur pruski), elewacje oszalowując pionowo deskami. Większość tego typu dworców była z czasem modernizowana i rozbudowywana, co wiązało się zwykle z ich rozbiórką. Zachowany dworzec w Gutkowie jest jednym z ostatnich tego typu obiektów w regionie. Tworzy on zwartą bryłę z dostawionym do niego budynkiem spedycji z rampą, w którym zachowały się historyczne wrota, okna oraz koniowiązy w jednej ze ścian.  
[[Plik:Gutkowo_stacja kolejowa.jpg|290px|right|thumb|Budynki mieszkalne na stacji kolejowej w Gutkowie]]
+
 
 +
W otoczeniu dworca zachowany jest także starodrzew oraz szpaler będący pozostałością alei dojazdowej do dworca. W obrębie stacji kolejowej istnieją także historyczne, kolejowe budynki gospodarcze oraz mieszkalne przeznaczone pierwotnie dla rodzin kolejarskich (ul. Sokola 5, 7, 9), a także dwie nastawnie (ul. Bażantowa, I. Łukasiewicza).
 +
[[Plik:Gutkowo_stacja kolejowa.jpg|290px|right|thumb|Budynki mieszkalne na stacji kolejowej w Gutkowie. Fot. Adam Płoski.]]
 +
== Zobacz też==
 +
[http://stacjekolejowe.pl/gutkowo/ stacjekolejowe.pl] [08.02.2015]<br/>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
#Archiwum Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie
+
Archiwum Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie.<br/>
#A. Piątkowski, Kolej Wschodnia w latach 1842-1880. Z dziejów transportu kolejowego  
+
A. Piątkowski, ''Kolej Wschodnia w latach 1842-1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim'', Olsztyn 1996.<br/>
na Pomorzu Wschodnim, Olsztyn 1996.
+
J. Sikorski, ''Rozwój przestrzenny miasta'', [w:] S. Achremczyk, W. Ogrodziński (red.),  ''Olsztyn 1353-2003'', Olsztyn 2003.<br/>
#J. Sikorski, Rozwój przestrzenny miasta, [w:] S. Achremczyk, W. Ogrodziński (red.),  Olsztyn 1353 2003, Olsztyn 2003.
 
  
 
   
 
   
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: powiat Olsztyn]] [[Kategoria: miasto Olsztyn]] [[Kategoria: gmina Olsztyn]]
+
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Olsztyn]] [[Kategoria: 1801-1918]]
 +
[[Kategoria: Inne obiekty architektury]]

Aktualna wersja na dzień 13:45, 16 mar 2015

Dworzec w Gutkowie

Dworzec w Gutkowie, ob. przy ul. Sokolej w Olsztynie.Fot. Adam Płoski.
Dworzec w Gutkowie, ob. przy ul. Sokolej w Olsztynie.
Fot. Adam Płoski.
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat Olsztyn
Gmina Olsztyn
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Dworzec w Gutkowie
Dworzec w Gutkowie
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Dworzec w Gutkowie
Dworzec w Gutkowie
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Dworzec w Gutkowie – jeden z ostatnich istniejących na terenie Warmii i Mazur dworców kolejowych reprezentujących typ tzw. dworców barakowych, wznoszonych w Prusach na liniach bocznych, oddawanych do użytku w latach 80. i 90. XIX w.

Historia

Dworzec w Gutkowie został wzniesiony w 1883 r. w związku z uruchomieniem linii kolejowej OlsztynMorąg, na trasie której znajdowała się ówczesna podolsztyńska wieś Gutkowo. Rok później otwarto trasę Gutkowo – Dobre MiastoOrnetaPieniężno – Kobbelbude (ob. Swietłoje), która połączyła Olsztyn ze stolicą prowincji dawnych Prus Wschodnich, tj. Królewcem. Gutkowo stało się wówczas istotnym składnikiem olsztyńskiego węzła kolejowego.

W obrębie stacji w Gutkowie jako pierwszy wzniesiono budynek dworca połączony ze spedycją kolejową oraz sąsiedni budynek mieszkalny połączony z budynkiem gospodarczym (ul. Sokola 5). W kolejnych latach stacje rozbudowano o budynki mieszkalne, gospodarcze i dwie nastawnie. Wg ówczesnej nomenklatury dworzec w Gutkowie zaliczał się do dworców 3 klasy.

Po drugiej wojnie światowej połączenie Olsztyn – Gutkowo – Orneta zostało uruchomione jako pierwsze w województwie olsztyńskim. Pociąg przejechał na tym odcinku już 2 marca 1945 r. Dworzec w Gutkowie stracił na znaczeniu, kiedy do Gutkowa zaczęła docierać komunikacja miejska z Olsztyna (część wsi Gutkowo włączono w granice miasta Olsztyna w 1987 r.). Dworzec pozostawał czynny do 1993 r.; kasa z poczekalnią kilka lat dłużej (działała jeszcze w latach 2000–2004). W związku z dewastacją i próbami podpalenia budynek dworca został zamknięty na stałe przed dostępem osób postronnych.

Budynki stacji kolejowej

Dworce kolejowe typu barakowego budowano jako obiekty parterowe, głównie w konstrukcji szkieletowej z wypełnieniem ceglanym (tzw. mur pruski), elewacje oszalowując pionowo deskami. Większość tego typu dworców była z czasem modernizowana i rozbudowywana, co wiązało się zwykle z ich rozbiórką. Zachowany dworzec w Gutkowie jest jednym z ostatnich tego typu obiektów w regionie. Tworzy on zwartą bryłę z dostawionym do niego budynkiem spedycji z rampą, w którym zachowały się historyczne wrota, okna oraz koniowiązy w jednej ze ścian.

W otoczeniu dworca zachowany jest także starodrzew oraz szpaler będący pozostałością alei dojazdowej do dworca. W obrębie stacji kolejowej istnieją także historyczne, kolejowe budynki gospodarcze oraz mieszkalne przeznaczone pierwotnie dla rodzin kolejarskich (ul. Sokola 5, 7, 9), a także dwie nastawnie (ul. Bażantowa, I. Łukasiewicza).

Budynki mieszkalne na stacji kolejowej w Gutkowie. Fot. Adam Płoski.

Zobacz też

stacjekolejowe.pl [08.02.2015]

Bibliografia

Archiwum Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie.
A. Piątkowski, Kolej Wschodnia w latach 1842-1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim, Olsztyn 1996.
J. Sikorski, Rozwój przestrzenny miasta, [w:] S. Achremczyk, W. Ogrodziński (red.), Olsztyn 1353-2003, Olsztyn 2003.