Dworzec w Iławie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
  |nazwa                = Iława
+
  |nazwa                =Dworzec w Iławie
 
  |herb wsi              =   
 
  |herb wsi              =   
 
  |flaga wsi            =   
 
  |flaga wsi            =   
Linia 6: Linia 6:
 
  |dopełniacz wsi        = Iławy
 
  |dopełniacz wsi        = Iławy
 
  |zdjęcie              = dworzec_w_Iławie_2.jpg   
 
  |zdjęcie              = dworzec_w_Iławie_2.jpg   
  |opis zdjęcia          = Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej.
+
  |opis zdjęcia          = Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej.<br>Fot. Adam Płoski.
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
Linia 32: Linia 32:
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
 
==Historia==
 
==Historia==
Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko–wystrucka przebiegająca z Torunia przez [[Iława|Iławę]], [[Ostróda|Ostródę]], [[Olsztyn]], [[Barczewo]], [[Korsze]] do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stało się ważnym węzłem kolejowym. Od 1876 do 1877 roku Iława znalazła się na trasie kolei malborsko–mławskiej, a w 1902 r. uruchomiono linię do [[Nowe Miasto Lubawskie|Nowego Miasta Lubawskiego]] i Brodnicy.  
+
Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko–wystrucka przebiegająca z Torunia przez [[Iława|Iławę]], [[Ostróda|Ostródę]], [[Olsztyn]], [[Barczewo]], [[Korsze]] do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stało się ważnym węzłem kolejowym. W latach 1876 –1877 Iława znalazła się na trasie kolei malborsko–mławskiej, a w 1902 r. uruchomiono linię do [[Nowe Miasto Lubawskie|Nowego Miasta Lubawskiego]] i Brodnicy.  
  
Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.) .
+
Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.).
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
Linia 46: Linia 46:
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
A. Piątkowski, ''Kolej Wschodnia w latach 1842-1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim'', Olsztyn 1996.<br/>
 
A. Piątkowski, ''Kolej Wschodnia w latach 1842-1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim'', Olsztyn 1996.<br/>
[[Plik:dworzec_w_Iławie_1.jpg|290px|right|thumb|Dworzec w Iławie, widok od strony peronów]]
+
[[Plik:dworzec_w_Iławie_1.jpg|290px|right|thumb|Dworzec w Iławie, widok od strony peronów. Fot. Adam Płoski.]]
  
  
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Iława]] [[Kategoria: 1801-1918]]
+
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Inne obiekty architektury]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Iława]] [[Kategoria: 1801-1918]]

Aktualna wersja na dzień 12:23, 16 mar 2015

Dworzec w Iławie

Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej.Fot. Adam Płoski.
Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej.
Fot. Adam Płoski.
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat iławski
Gmina Iława
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Dworzec w Iławie
Dworzec w Iławie
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Dworzec w Iławie
Dworzec w Iławie
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Dworzec w Iławie – jeden z najciekawszych pod względem architektonicznym dworców w województwie warmińsko-mazurskim. Przeprowadzony w latach 2010-2012 remont generalny wyeksponował wartość budynku.

Historia

Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko–wystrucka przebiegająca z Torunia przez Iławę, Ostródę, Olsztyn, Barczewo, Korsze do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stało się ważnym węzłem kolejowym. W latach 1876 –1877 Iława znalazła się na trasie kolei malborsko–mławskiej, a w 1902 r. uruchomiono linię do Nowego Miasta Lubawskiego i Brodnicy.

Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.).

Ciekawostki

W neogotyckim budynku dworca znajdują się okna witrażowe m.in. z herbem Iławy, a na ścianach poczekalni malowidła ukazujące herby miast m.in. Malborka.

Historycznie zachowane są także tunele i zadaszenia peronów. W pobliżu dworca znajdują się dwie zabytkowe, kolejowe wieże ciśnień, prezentujące różne rozwiązania konstrukcyjno-techniczne.

Zobacz także

youtube.com [08.02.2015]

Bibliografia

A. Piątkowski, Kolej Wschodnia w latach 1842-1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim, Olsztyn 1996.

Dworzec w Iławie, widok od strony peronów. Fot. Adam Płoski.