Figury przydrożne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "© Stanisław Kuprjaniuk" na "Fot. Stanisław Kuprjaniuk")
 
(Nie pokazano 27 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
<br/>
+
'''Figury przydrożne''' – figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach, należą do zabytków małej sakralnej architektury na Warmii.
'''Figury przydrożne''' –  
+
<br/><br/>
<br/>
 
  
 
== Położenie ==
 
== Położenie ==
 
+
[[Figury przydrożne]] rozsiane po całym terytorium [[Warmia|Warmii]]. Spotyka się je przeważnie w pobliżu kościołów i przy drogach.
Figury przydrożne rozsiane po całym terytorium Warmii. Spotyka się je przeważnie w pobliżu kościołów i przy drogach.
 
 
 
 
<br/>
 
<br/>
 
== Opis ==
 
== Opis ==
[[Plik:Bar.jpg|left|thumb|200px|Figura Chrystusa w Barczewie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
+
Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu.  
[[Plik:Bor1.jpg|right|thumb|200px|Figura maryjna w Borowcu. © Stanisław Kuprjaniuk]]
 
[[Plik:Bra1.jpg|left|thumb|200px|Figura św. Jana Nepomucena w Braniewie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
 
[[Plik:Eł1.jpg|right|thumb|200px|Savator Mundi w Ełdytach Wielkich. © Stanisław Kuprjaniuk]]
 
Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens.  
 
  
 +
Na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 r., znajdująca się przed [[kościół św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim|kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim]]. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII w. występują przed sanktuarium w [[Święta Lipka|Świętej Lipce]] i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu [[zespół pielgrzymkowy w Stoczku Klasztornym|zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym]]. Ponadto figury maryjne, o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w [[Pieniężno|Pieniężnie]] i [[Unikowo|Unikowie]].
  
Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII wieku występują przed sanktuarium w Świętej Lipce i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: Barczewie, Borowcu, Gietrzwałdzie, Klebarku Wielkim, Orzechowie oraz  Plutach. Ponadto figury maryjne, o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w Pieniężnie i w pobliżu kościoła parafialnego w Unikowie.
+
Całkiem odmienne stylistycznie figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX w. Przykładem są figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: [[Barczewo|Barczewie]], [[Borowiec|Borowcu]], [[Gietrzwałd|Gietrzwałdzie]], [[Klebark Wielki|Klebarku Wielkim]], [[Orzechowo|Orzechowie]] oraz  [[Pluty|Plutach]].   
  
 +
Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przy drogach były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 r., [[Olsztyn|Olsztynie]] po 1710 r. (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w [[Dywity|Dywitach]] zapewne z XIX w. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy z początku XVIII w. Drugim wyobrażeniem był  [[Chrystus Sędzia]] tzw. [[Salvator Mundi]], którego przykłady znajdują się w: [[Ełdyty Wielkie|Ełdytach Wielkich]] z XVIII w., Olsztynie z 1737 r. i [[Pajtuński Młyn|Pajtuńskim Młynie]] z 1794 r.
  
Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku, Olsztynie po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w Dywitach zapewne z XIX wieku. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był  Chrystus Sędzia tzw. Salvator Mundi, którego przykłady znajdują się w: Ełdytach Wielkich z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i Pajtuńskim Młynie z 1794 roku.  
+
Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury [[św. Jan Nepomucen|św. Jana Nepomucena]]. W [[Braniewo|Braniewie]] przy [[kościół Krzyża Świętego w Braniewie|kościele Krzyża Świętego]] figura zachowała się w całości, we [[Frombork|Fromborku]] jest uszkodzona, w [[Bisztynek|Bisztynku]] niekompletna. W Olsztynie została odtworzona w 1996 r. w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura [[św. Katarzyna Aleksandryjska|św. Katarzyny Aleksandryjskiej]], umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury [[św. Rozalia|św. Rozalii]] i [[św. Agata|św. Agaty]], umieszczone na filarach dawnej bramy miejskiej w Barczewie.
 +
<br/>
  
 
+
==Galeria zdjęć==
Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury św. Jana Nepomucena. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można  wskazać, że w Braniewie przy kościele Krzyża Świętego figura zachowała się, we Fromborku figura jest uszkodzona, w Bisztynku niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996 roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej, umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury św. Rozalii i św. Agaty, umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie.
+
<gallery mode=packed widths=250px heights=250px class="left">
   
+
Plik:Bar.jpg|<center>Figura Chrystusa w Barczewie. Fot. Stanisław Kuprjaniuk
<br/>
+
Plik:Giet1.jpg|<center>Figura maryjna w Gietrzwałdzie. Fot. Stanisław Kuprjaniuk
== Zdjęcia ==
+
Plik:Bra1.jpg|<center>Figura św. Jana Nepomucena w Braniewie. Fot. Stanisław Kuprjaniuk
[[Plik:Kle1.jpg|right|thumb|500px|Figura maryjna w Klebarku Wielkim. © Stanisław Kuprjaniuk]]
+
Plik:Eł1.jpg|<center>Savator Mundi w Ełdytach Wielkich. Fot. Stanisław Kuprjaniuk
[[Plik:Św10.jpg|left|thumb|500px|Figura maryjna w Świętej Lipce. © Stanisław Kuprjaniuk]]
+
Plik:Św10.jpg|<center>Figura maryjna w Świętej Lipce. Fot. Stanisław Kuprjaniuk
<br/>
+
Plik:Kle1.jpg|<center>Figura maryjna w Klebarku Wielkim. Fot. Stanisław Kuprjaniuk
 +
</gallery>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
[[Plik:Ol9.jpg|left|thumb|200px|Figura św. Jana Nepomucena w Olsztynie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
+
Jasiński Janusz, ''Niezwykłe losy Bożejmęki z ul. Grunwaldzkiej w Olsztynie'', „Posłaniec Warmiński”, 2003, nr 13.<br>
[[Plik:Ol6.jpg|right|thumb|200px|Salvator Mundi w Olsztynie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
+
Kopiczko Andrzej, ''Jeszcze o olsztyńskim Salvatorze'', „Posłaniec Warmiński”, 1991, nr 9.<br>
[[Plik:Ol8.jpg|left|thumb|200px|"Boża Męka" w Olsztynie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
+
Kopiczko Andrzej, ''Kościoły i kaplice w Olsztynie'', Olsztyn 2000.<br>
[[Plik:Giet1.jpg|center|thumb|200px|Figura maryjna w Gietrzwałdzie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
+
Kopiczko Andrzej, J. Żołnierkiewicz, ''Dzieje kościoła i parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Olsztynie 1903-2003'', Olsztyn 2003.<br>
 
+
Kuprjaniuk Stanisław, ''Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek'', w druku.<br>
Jasiński Janusz, ''Niezwykłe losy Bożejmęki z ul. Grunwaldzkiej w Olsztynie'', „Posłaniec Warmiński”, 2003, nr 13.
+
Lewandowska Izabela, ''Tajemnicza figura z Pajtuńskiego Młyna'', „Siedlisko. Dziedzictwo kulturowe i tożsamość społeczności na Ziemiach Zachodnich i Połnocnych”, 2008, nr 5. <br>
 
+
Orłowicz Mieczysław, ''Ilustrowany przewodnik po Mazurach pruskich i Warmji z 85 ilustracjami w tekście'', Lwów-Warszawa 1923.<br>
Kopiczko Andrzej, ''Jeszcze o olsztyńskim Salvatorze'', „Posłaniec Warmiński”, 1991, nr 9.
+
Paszenda Jerzy, ''Święta Lipka'', Olsztyn 1996.<br>
 
+
''Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej'', red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009.<br>
Kopiczko Andrzej, ''Kościoły i kaplice w Olsztynie'', Olsztyn 2000.
+
Ulbrich Anton, ''Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts'', Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29. <br>
 
+
Wakar Andrzej, ''Olsztyn dzieje miasta'', Olsztyn 1997.<br>
Kopiczko Andrzej, J. Żołnierkiewicz, ''Dzieje kościoła i parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Olsztynie 1903-2003'', Olsztyn 2003.
 
 
 
Kuprjaniuk Stanisław, ''Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek'', w druku.
 
 
 
Lewandowska Izabela, ''Tajemnicza figura z Pajtuńskiego Młyna'', „Siedlisko. Dziedzictwo kulturowe i tożsamość społeczności na Ziemiach Zachodnich i Połnocnych”, 2008, nr 5.  
 
 
 
Orłowicz Mieczysław, ''Ilustrowany przewodnik po Mazurach pruskich i Warmji z 85 ilustracjami w tekście'', Lwów-Warszawa 1923.
 
 
 
Paszenda Jerzy, ''Święta Lipka'', Olsztyn 1996.
 
 
 
''Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej'', red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009.
 
 
 
Ulbrich Anton, ''Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts'', Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29.  
 
 
 
Wakar Andrzej, ''Olsztyn dzieje miasta'', Olsztyn 1997.
 
 
 
 
Wünsch Carl, ''Die Bau- und Kunsdenkmäler der Stadt Allenstein'', Königsberg 1933.
 
Wünsch Carl, ''Die Bau- und Kunsdenkmäler der Stadt Allenstein'', Königsberg 1933.
 
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Architektura]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]][[Kategoria: Zabytki]]
+
== Linki zewnętrzne ==
 +
[http://kapliczkiwarmii.republika.pl/ Kapliczki Warmii] [20.12.2013]
 +
<br/>
 +
[[Kategoria:Turystyka]] [[Kategoria: Budownictwo ludowe]][[Kategoria:Figury]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: powiat braniewski]] [[Kategoria: powiat kętrzyński]][[Kategoria: powiat lidzbarski]][[Kategoria: powiat olsztyński]]  
 
<br/>
 
<br/>

Aktualna wersja na dzień 08:04, 25 mar 2015

Figury przydrożne – figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach, należą do zabytków małej sakralnej architektury na Warmii.

Położenie

Figury przydrożne rozsiane po całym terytorium Warmii. Spotyka się je przeważnie w pobliżu kościołów i przy drogach.

Opis

Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu.

Na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 r., znajdująca się przed kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII w. występują przed sanktuarium w Świętej Lipce i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym. Ponadto figury maryjne, o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w Pieniężnie i Unikowie.

Całkiem odmienne stylistycznie są figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX w. Przykładem są figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: Barczewie, Borowcu, Gietrzwałdzie, Klebarku Wielkim, Orzechowie oraz Plutach.

Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przy drogach były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 r., Olsztynie po 1710 r. (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w Dywitach zapewne z XIX w. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy z początku XVIII w. Drugim wyobrażeniem był Chrystus Sędzia tzw. Salvator Mundi, którego przykłady znajdują się w: Ełdytach Wielkich z XVIII w., Olsztynie z 1737 r. i Pajtuńskim Młynie z 1794 r.

Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury św. Jana Nepomucena. W Braniewie przy kościele Krzyża Świętego figura zachowała się w całości, we Fromborku jest uszkodzona, w Bisztynku niekompletna. W Olsztynie została odtworzona w 1996 r. w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej, umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury św. Rozalii i św. Agaty, umieszczone na filarach dawnej bramy miejskiej w Barczewie.

Galeria zdjęć

Bibliografia

Jasiński Janusz, Niezwykłe losy Bożejmęki z ul. Grunwaldzkiej w Olsztynie, „Posłaniec Warmiński”, 2003, nr 13.
Kopiczko Andrzej, Jeszcze o olsztyńskim Salvatorze, „Posłaniec Warmiński”, 1991, nr 9.
Kopiczko Andrzej, Kościoły i kaplice w Olsztynie, Olsztyn 2000.
Kopiczko Andrzej, J. Żołnierkiewicz, Dzieje kościoła i parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Olsztynie 1903-2003, Olsztyn 2003.
Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek, w druku.
Lewandowska Izabela, Tajemnicza figura z Pajtuńskiego Młyna, „Siedlisko. Dziedzictwo kulturowe i tożsamość społeczności na Ziemiach Zachodnich i Połnocnych”, 2008, nr 5.
Orłowicz Mieczysław, Ilustrowany przewodnik po Mazurach pruskich i Warmji z 85 ilustracjami w tekście, Lwów-Warszawa 1923.
Paszenda Jerzy, Święta Lipka, Olsztyn 1996.
Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej, red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009.
Ulbrich Anton, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts, Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29.
Wakar Andrzej, Olsztyn dzieje miasta, Olsztyn 1997.
Wünsch Carl, Die Bau- und Kunsdenkmäler der Stadt Allenstein, Königsberg 1933.

Linki zewnętrzne

Kapliczki Warmii [20.12.2013]