Figury przydrożne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Utworzono nową stronę " {{mała architektura infobox <!-- w trakcie opracowania --> |typ obiektu = ... |lokalizacja = ... |właściciel = ... | }} <br /> '''Figury przydrożne''' – ...")
 
Linia 1: Linia 1:
 +
<br/>
 +
'''Figury przydrożne''' –
 +
<br/>
  
{{mała architektura infobox
+
== Położenie ==
<!-- w trakcie opracowania -->
+
 
|typ obiektu  = ...
+
Figury przydrożne rozsiane po całym terytorium Warmii. Spotyka się je przeważnie w pobliżu kościołów i przy drogach.
|lokalizacja  = ...
 
|właściciel  = ...
 
|
 
}} <br />
 
'''Figury przydrożne''' – ...<br/>
 
  
== Położenie ==
 
Kaplica usytuowana 
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
== Opis ==
 
== Opis ==
Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród
 
  
zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w  
+
Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens.
  
przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty
+
Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII wieku występują przed sanktuarium w Świętej Lipce i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: Barczewie, Borowcu, Gietrzwałdzie, Klebarku Wielkim, Orzechowie oraz  Plutach. Ponadto figury maryjne,  o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w Pieniężnie i w pobliżu kościoła parafialnego w Unikowie.  
  
krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens.  
+
Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku, Olsztynie po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w Dywitach zapewne z XIX wieku. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był  Chrystus Sędzia tzw. Salvator Mundi, którego przykłady znajdują się w: Ełdytach Wielkich z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i Pajtuńskim Młynie z 1794 roku.
Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce
 
  
Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu.  
+
Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury św. Jana Nepomucena. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można  wskazać, że w Braniewie przy kościele Krzyża Świętego figura zachowała się, we Fromborku figura jest uszkodzona, w Bisztynku niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996 roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej, umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury św. Rozalii i św. Agaty, umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie.
 +
   
 +
<br/>
 +
== Zdjęcia ==
  
Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed
+
...
 
+
<br/>
kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII
+
== Bibliografia ==
 
 
wieku występują przed sanktuarium w Świętej Lipce i jej okolicy. Styl barokowy powtarza
 
 
 
figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu zespołu pielgrzymkowego w Stoczku
 
 
 
Klasztornym. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na
 
 
 
przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w:
 
 
 
Barczewie, Borowcu, Gietrzwałdzie, Klebarku Wielkim, Orzechowie oraz  Plutach. Ponadto
 
 
 
figury maryjne,  o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła
 
  
parafialnego w Pieniężnie i w pobliżu kościoła parafialnego w Unikowie.
+
Jasiński Janusz, ''Niezwykłe losy Bożejmęki z ul. Grunwaldzkiej w Olsztynie'', „Posłaniec Warmiński”, 2003, nr 13.
Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były
 
  
wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też
+
Kopiczko Andrzej, ''Jeszcze o olsztyńskim Salvatorze'', „Posłaniec Warmiński”, 1991, nr 9.
  
upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku,  
+
Kopiczko Andrzej, ''Kościoły i kaplice w Olsztynie'', Olsztyn 2000.
  
Olsztynie po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w Dywitach zapewne z XIX wieku.  
+
Kopiczko Andrzej, J. Żołnierkiewicz, ''Dzieje kościoła i parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Olsztynie 1903-2003'', Olsztyn 2003.
  
Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku
+
Kuprjaniuk Stanisław, ''Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek'', w druku.
  
XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był  Chrystus Sędzia tzw. Salvator Mundi, którego przykłady
+
Lewandowska Izabela, ''Tajemnicza figura z Pajtuńskiego Młyna'', „Siedlisko. Dziedzictwo kulturowe i tożsamość społeczności na Ziemiach Zachodnich i Połnocnych”, 2008, nr 5.  
  
znajdują się w: Ełdytach Wielkich z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i Pajtuńskim Młynie z  
+
Orłowicz Mieczysław, ''Ilustrowany przewodnik po Mazurach pruskich i Warmji z 85 ilustracjami w tekście'', Lwów-Warszawa 1923.
  
1794 roku.
+
Paszenda Jerzy, ''Święta Lipka'', Olsztyn 1996.
Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu
 
  
wskazać należy figury św. Jana Nepomucena. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można
+
''Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej'', red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009.
  
wskazać, że w Braniewie przy kościele Krzyża Świętego figura zachowała się, we Fromborku
+
Ulbrich Anton, ''Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts'', Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29.
  
figura jest uszkodzona, w Bisztynku niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996
+
Wakar Andrzej, ''Olsztyn dzieje miasta'', Olsztyn 1997.
  
roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura św. Katarzyny
+
Wünsch Carl, ''Die Bau- und Kunsdenkmäler der Stadt Allenstein'', Königsberg 1933.
  
Aleksandryjskiej, umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w
 
 
Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury św. Rozalii i św.
 
 
Agaty, umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie.
 
   
 
...
 
<br/>
 
== Zdjęcia ==
 
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
== Bibliografia ==
+
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Architektura]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]][[Kategoria: Zabytki]]
 
 
Jasiński Janusz, Niezwykłe losy Bożejmęki z ul. Grunwaldzkiej w Olsztynie, „Posłaniec
 
 
 
Warmiński”, 2003, nr 13.
 
Kopiczko Andrzej, Jeszcze o olsztyńskim Salvatorze, „Posłaniec Warmiński”, 1991, nr 9.
 
Kopiczko Andrzej, Kościoły i kaplice w Olsztynie, Olsztyn 2000.
 
Kopiczko Andrzej, J. Żołnierkiewicz, Dzieje kościoła i parafii Najświętszego Serca Pana
 
 
 
Jezusa w Olsztynie 1903-2003, Olsztyn 2003.
 
Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym
 
 
 
uwzględnieniem kapliczek, w druku.
 
Lewandowska Izabela, Tajemnicza figura z Pajtuńskiego Młyna, „Siedlisko. Dziedzictwo
 
 
 
kulturowe i tożsamość społeczności na Ziemiach Zachodnich i Połnocnych”, 2008, nr 5.
 
Orłowicz Mieczysław, Ilustrowany przewodnik po Mazurach pruskich i Warmji z 85 ilustracjami
 
 
 
w tekście, Lwów-Warszawa 1923.
 
Paszenda Jerzy, Święta Lipka, Olsztyn 1996.
 
Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej, red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009.
 
Ulbrich Anton, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2.
 
 
 
Hälfte des 19. Jahrhunderts, Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29,
 
Wakar Andrzej, Olsztyn dzieje miasta, Olsztyn 1997.
 
Wünsch Carl, Die Bau- und Kunsdenkmäler der Stadt Allenstein, Königsberg 1933.
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]]
 
<br />
 

Wersja z 17:56, 16 gru 2013


Figury przydrożne

Położenie

Figury przydrożne rozsiane po całym terytorium Warmii. Spotyka się je przeważnie w pobliżu kościołów i przy drogach.


Opis

Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens.

Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII wieku występują przed sanktuarium w Świętej Lipce i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: Barczewie, Borowcu, Gietrzwałdzie, Klebarku Wielkim, Orzechowie oraz Plutach. Ponadto figury maryjne, o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w Pieniężnie i w pobliżu kościoła parafialnego w Unikowie.

Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku, Olsztynie po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w Dywitach zapewne z XIX wieku. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był Chrystus Sędzia tzw. Salvator Mundi, którego przykłady znajdują się w: Ełdytach Wielkich z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i Pajtuńskim Młynie z 1794 roku.

Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury św. Jana Nepomucena. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można wskazać, że w Braniewie przy kościele Krzyża Świętego figura zachowała się, we Fromborku figura jest uszkodzona, w Bisztynku niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996 roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej, umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury św. Rozalii i św. Agaty, umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie.


Zdjęcia

...

Bibliografia

Jasiński Janusz, Niezwykłe losy Bożejmęki z ul. Grunwaldzkiej w Olsztynie, „Posłaniec Warmiński”, 2003, nr 13.

Kopiczko Andrzej, Jeszcze o olsztyńskim Salvatorze, „Posłaniec Warmiński”, 1991, nr 9.

Kopiczko Andrzej, Kościoły i kaplice w Olsztynie, Olsztyn 2000.

Kopiczko Andrzej, J. Żołnierkiewicz, Dzieje kościoła i parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Olsztynie 1903-2003, Olsztyn 2003.

Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek, w druku.

Lewandowska Izabela, Tajemnicza figura z Pajtuńskiego Młyna, „Siedlisko. Dziedzictwo kulturowe i tożsamość społeczności na Ziemiach Zachodnich i Połnocnych”, 2008, nr 5.

Orłowicz Mieczysław, Ilustrowany przewodnik po Mazurach pruskich i Warmji z 85 ilustracjami w tekście, Lwów-Warszawa 1923.

Paszenda Jerzy, Święta Lipka, Olsztyn 1996.

Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej, red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009.

Ulbrich Anton, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts, Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29.

Wakar Andrzej, Olsztyn dzieje miasta, Olsztyn 1997.

Wünsch Carl, Die Bau- und Kunsdenkmäler der Stadt Allenstein, Königsberg 1933.