Gustaw Gizewiusz: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
m (Jarekc przeniósł stronę Gustaw gizewiusz na Gustaw Gizewiusz, bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem)
Linia 3: Linia 3:
 
  |imię i nazwisko org  =
 
  |imię i nazwisko org  =
 
  |pseudonim            =
 
  |pseudonim            =
  |grafika              = Pole-obowiązkowe-zdjęcie
+
  |grafika              =  
  |opis grafiki        = Pole-obowiązkowe
+
  |opis grafiki        = Gustaw Gizewiusz
  |podpis              =
+
  |podpis              = [[File:Gizewiusz.jpg|thumb|Gustaw Gizewiusz, źródło: www.gazetautorow.pl, 12.09.2013.]]
 
  |data urodzenia      = 21 maja 1810 r.  
 
  |data urodzenia      = 21 maja 1810 r.  
 
  |miejsce urodzenia    = Pisz
 
  |miejsce urodzenia    = Pisz
Linia 28: Linia 28:
 
<br/>
 
<br/>
 
=== Szkoła i wykształcenie ===
 
=== Szkoła i wykształcenie ===
W 1828 r. ukończył gimnazjum w Ełku . Odbywał tam zajęcia z  język polski. Następnie studiował teologię ewangelicką w Królewcu, na uniwersytecie oraz  w jego ramach  w Seminarium Polskim.
+
W 1828 r. ukończył gimnazjum w Ełku. Odbywał tam zajęcia z  język polski. Następnie studiował teologię ewangelicką w Królewcu, na uniwersytecie oraz  w jego ramach  w Seminarium Polskim.
W 1835 r. rozpoczął pracę jako polsko-ewangelickim kaznodzieją w Ostródzie.  W tym mieście został do końca swoich dni. W Ostródzie rozwiną rozwinął  swoją wszechstronną działalność w obronie Mazurów.
 
Występował przeciwko germanizacji.  W 1838 r. wydał rozprawę teologiczną wygłoszoną na synodzie w Miłomłynie – „ Gedanken über Einheint, Reinheint und Freiheit der Lehre, innerhalb der Kirche und über des Eine, was In dieser Hinsicht noth ist. ”W 1843 r. opublikował w języku niemieckim w Lipsku pracę pt. "Die polnische Nationalität in Preußen". W 1845 r. ukazały się dwie kolejne części wspomnianego dzieła i otrzymały tytuł -  "Die polnische Sprachfrage in Preußen" ("Polska kwestia językowa w Prusiech"). Gizewiusz stał przede wszystkim na stanowisku utrzymania języka polskiego w szkołach. W tym celu starał się wydawać książki w języku polskim jak – podręcznik pt. Przyjaciel młodzież.. Założył pierwsze polskie czasopisma dla Mazur - "Przyjaciel Ludu Łecki" w 1842 r . W trakcie swojej pracy także utrzymywał kontakty ze środowiskami patriotycznymi w innych częściach ziem polskich a także w Czechach i na Łużycach. Kandydował  również w 1848 r. do berlińskiego parlamentu jako przedstawiciel społeczności polskiej. Jednak zmarł w dniu wyborów.
 
 
 
W 1841 r. spotkał się w Ostródzie z Krzysztofem Mrongowiuszem, który przekazał mu memoriał do króla pruskiego w sprawie swobód językowych dla ludności mazurskiej. W 1842 r. sam wręczył ten dokument Fryderykowi Wilhelmowi. Gizewiusz wróciwszy ze spotkania tak pisał do Mrongowiusza -  "Na Boga! Trzeba podnieść wrzawę, gdyż szatańscy wrogowie polskości teraz tym więcej się krzątają dookoła swego piekielnego dzieła, ponieważ się coraz to bardziej domyślają, że rzemiosło mogłoby im być w najbliższym czasie wytrącone z ręki'.[3]
 
W wolnym czasie spisywał pieśni ludu mazurskiego, które włączono później do  Dzieł Wszystkich autorstwa O. Kolberga. Wiadomo także, że do ludności mazurskiej pisał po polsku. Dostrzegł harmonię pomiędzy pismem Świętym a rozumem a system duchowy dzielił na światło i mrok . Głównym wyznacznikiem narodowości dla Gizewiusza był język co potwierdził w wygłoszonej „Samoobronie” przed królewieckim konsystorzem .
 
Urodził się w Piszu w częściowo zgermanizowanym polskim rodzie Giżyckich.[2] Jego ojciec Marcin był kierownikiem miejscowej szkoły miejskiej. Sądzono także, że Gizewiusz stał się polakiem w pod wpływem żony – żydówki Rebeki Fürst.
 
 
 
 
 
  
 
<br/>
 
<br/>
 
=== Praca ===
 
=== Praca ===
 +
 +
W 1835 r. rozpoczął pracę jako polsko-ewangelickim kaznodzieją w Ostródzie. W tym mieście został do końca swoich dni. W Ostródzie rozwiną rozwinął  swoją wszechstronną działalność w obronie Mazurów.
  
 
<br/>
 
<br/>
 
=== Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna ===
 
=== Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna ===
 +
 +
Występował przeciwko germanizacji. W 1838 r. wydał rozprawę teologiczną wygłoszoną na synodzie w Miłomłynie – „ Gedanken über Einheint, Reinheint und Freiheit der Lehre, innerhalb der Kirche und über des Eine, was In dieser Hinsicht noth ist. ”W 1843 r. opublikował w języku niemieckim w Lipsku pracę pt. "Die polnische Nationalität in Preußen". W 1845 r. ukazały się dwie kolejne części wspomnianego dzieła i otrzymały tytuł -  "Die polnische Sprachfrage in Preußen" ("Polska kwestia językowa w Prusiech"). Gizewiusz stał przede wszystkim na stanowisku utrzymania języka polskiego w szkołach. W tym celu starał się wydawać książki w języku polskim jak – podręcznik pt. Przyjaciel młodzież.. Założył pierwsze polskie czasopisma dla Mazur - "Przyjaciel Ludu Łecki" w 1842 r . W trakcie swojej pracy także utrzymywał kontakty ze środowiskami patriotycznymi w innych częściach ziem polskich a także w Czechach i na Łużycach. Kandydował  również w 1848 r. do berlińskiego parlamentu jako przedstawiciel społeczności polskiej. Jednak zmarł w dniu wyborów.
  
 
<br/>
 
<br/>
 +
=== Stosunki rodzinne, hobby, czym się zajmował, co lubił,, ciekawostki z życia, pracy i działalności ===
 +
 +
W 1841 r. spotkał się w Ostródzie z Krzysztofem Mrongowiuszem, który przekazał mu memoriał do króla pruskiego w sprawie swobód językowych dla ludności mazurskiej. W 1842 r. sam wręczył ten dokument Fryderykowi Wilhelmowi. Gizewiusz wróciwszy ze spotkania tak pisał do Mrongowiusza -  "Na Boga! Trzeba podnieść wrzawę, gdyż szatańscy wrogowie polskości teraz tym więcej się krzątają dookoła swego piekielnego dzieła, ponieważ się coraz to bardziej domyślają, że rzemiosło mogłoby im być w najbliższym czasie wytrącone z ręki. W wolnym czasie spisywał pieśni ludu mazurskiego, które włączono później do  Dzieł Wszystkich autorstwa O. Kolberga. Wiadomo także, że do ludności mazurskiej pisał po polsku. Dostrzegł harmonię pomiędzy pismem Świętym a rozumem a system duchowy dzielił na światło i mrok. Głównym wyznacznikiem narodowości dla Gizewiusza był język co potwierdził w wygłoszonej „Samoobronie” przed królewieckim konsystorzem.
  
=== Stosunki rodzinne, hobby, czym się zajmował, co lubił,, ciekawostki z życia, pracy i działalności ===
+
Urodził się w Piszu w częściowo zgermanizowanym polskim rodzie Giżyckich. Jego ojciec Marcin był kierownikiem miejscowej szkoły miejskiej. Sądzono także, że Gizewiusz stał się polakiem w pod wpływem żony – żydówki Rebeki Fürst.
  
 
<br/>
 
<br/>
 
== Bibliografia biograficzna ==
 
== Bibliografia biograficzna ==
Polska kwestia językowa w Prusach. Die polnische Sprachfrage In Preussen. Wybór materiałów zebranych i opatrzonych komentarzem przez Gustawa Gizewiusza, pod red. W. Chojnacki, Poznań 1961.
 
Wojtkowski A., Gustaw Gizewiusz i jego listy do Józefa Łukaszewicza, Andrzeja Niegolewskiego i Edwarda Raczyńskiego, w: Krzysztof Celestyn Mrongowiusz 1764 – 1855. Księga pamiątkowa, pod red. W. Pniewski, Gdańsk 1939, s. 267 – 323.
 
<br/>
 
  
== Bibliografia ==
+
''Polska kwestia językowa w Prusach. Die polnische Sprachfrage In Preussen. Wybór materiałów zebranych i opatrzonych komentarzem przez Gustawa Gizewiusza'', pod red. Władysława Chojnackego, Poznań 1961.
 +
 
 +
Wojtkowski Andrzej , Gustaw Gizewiusz i jego listy do Józefa Łukaszewicza, Andrzeja Niegolewskiego i Edwarda Raczyńskiego, [w:] Krzysztof Celestyn Mrongowiusz 1764 – 1855. Księga pamiątkowa, pod red. W. Pniewski, Gdańsk 1939, s. 267 – 323.
  
 
<br/>
 
<br/>
  
{{Przypisy}}
+
== Bibliografia ==
 
 
  
 +
Augusiewicz Sławomir, Jasiński Janusz, Oracki Tadeusz, ''Wybitni Polacy w Królewcu XVI - XX wieku'', Olsztyn 2005, 350 ss.
 
<br/>
 
<br/>
 
== Zobacz też ==
 
  
  
 
[[Kategoria: Osoba]]
 
[[Kategoria: Osoba]]
 
[[Użytkownik:Kinlis|Kinlis]] ([[Dyskusja użytkownika:Kinlis|dyskusja]]) 11:36, 4 wrz 2013 (CEST)
 
[[Użytkownik:Kinlis|Kinlis]] ([[Dyskusja użytkownika:Kinlis|dyskusja]]) 11:36, 4 wrz 2013 (CEST)

Wersja z 11:44, 28 wrz 2013

Gustaw Herman Marcin Gizewiusz

Data i miejsce urodzenia 21 maja 1810 r.
Pisz
Data i miejsce śmierci 7 maja 1848 r.
Ostróda

Gustaw Herman Marcin Gizewiusz (ur. 21 maja 1810 r. w Piszu, zm. 7 maja 1848 r. w Ostródzie) – duchowny ewangelicki, polski działacz społeczno-narodowy i polityczny na Mazurach, literat, folklorysta, publicysta, tłumacz i redaktor, wydawca i bibliofil.


Życiorys


Szkoła i wykształcenie

W 1828 r. ukończył gimnazjum w Ełku. Odbywał tam zajęcia z język polski. Następnie studiował teologię ewangelicką w Królewcu, na uniwersytecie oraz w jego ramach w Seminarium Polskim.


Praca

W 1835 r. rozpoczął pracę jako polsko-ewangelickim kaznodzieją w Ostródzie. W tym mieście został do końca swoich dni. W Ostródzie rozwiną rozwinął swoją wszechstronną działalność w obronie Mazurów.


Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna

Występował przeciwko germanizacji. W 1838 r. wydał rozprawę teologiczną wygłoszoną na synodzie w Miłomłynie – „ Gedanken über Einheint, Reinheint und Freiheit der Lehre, innerhalb der Kirche und über des Eine, was In dieser Hinsicht noth ist. ”W 1843 r. opublikował w języku niemieckim w Lipsku pracę pt. "Die polnische Nationalität in Preußen". W 1845 r. ukazały się dwie kolejne części wspomnianego dzieła i otrzymały tytuł - "Die polnische Sprachfrage in Preußen" ("Polska kwestia językowa w Prusiech"). Gizewiusz stał przede wszystkim na stanowisku utrzymania języka polskiego w szkołach. W tym celu starał się wydawać książki w języku polskim jak – podręcznik pt. Przyjaciel młodzież.. Założył pierwsze polskie czasopisma dla Mazur - "Przyjaciel Ludu Łecki" w 1842 r . W trakcie swojej pracy także utrzymywał kontakty ze środowiskami patriotycznymi w innych częściach ziem polskich a także w Czechach i na Łużycach. Kandydował również w 1848 r. do berlińskiego parlamentu jako przedstawiciel społeczności polskiej. Jednak zmarł w dniu wyborów.


Stosunki rodzinne, hobby, czym się zajmował, co lubił,, ciekawostki z życia, pracy i działalności

W 1841 r. spotkał się w Ostródzie z Krzysztofem Mrongowiuszem, który przekazał mu memoriał do króla pruskiego w sprawie swobód językowych dla ludności mazurskiej. W 1842 r. sam wręczył ten dokument Fryderykowi Wilhelmowi. Gizewiusz wróciwszy ze spotkania tak pisał do Mrongowiusza - "Na Boga! Trzeba podnieść wrzawę, gdyż szatańscy wrogowie polskości teraz tym więcej się krzątają dookoła swego piekielnego dzieła, ponieważ się coraz to bardziej domyślają, że rzemiosło mogłoby im być w najbliższym czasie wytrącone z ręki. W wolnym czasie spisywał pieśni ludu mazurskiego, które włączono później do Dzieł Wszystkich autorstwa O. Kolberga. Wiadomo także, że do ludności mazurskiej pisał po polsku. Dostrzegł harmonię pomiędzy pismem Świętym a rozumem a system duchowy dzielił na światło i mrok. Głównym wyznacznikiem narodowości dla Gizewiusza był język co potwierdził w wygłoszonej „Samoobronie” przed królewieckim konsystorzem.

Urodził się w Piszu w częściowo zgermanizowanym polskim rodzie Giżyckich. Jego ojciec Marcin był kierownikiem miejscowej szkoły miejskiej. Sądzono także, że Gizewiusz stał się polakiem w pod wpływem żony – żydówki Rebeki Fürst.


Bibliografia biograficzna

Polska kwestia językowa w Prusach. Die polnische Sprachfrage In Preussen. Wybór materiałów zebranych i opatrzonych komentarzem przez Gustawa Gizewiusza, pod red. Władysława Chojnackego, Poznań 1961.

Wojtkowski Andrzej , Gustaw Gizewiusz i jego listy do Józefa Łukaszewicza, Andrzeja Niegolewskiego i Edwarda Raczyńskiego, [w:] Krzysztof Celestyn Mrongowiusz 1764 – 1855. Księga pamiątkowa, pod red. W. Pniewski, Gdańsk 1939, s. 267 – 323.


Bibliografia

Augusiewicz Sławomir, Jasiński Janusz, Oracki Tadeusz, Wybitni Polacy w Królewcu XVI - XX wieku, Olsztyn 2005, 350 ss.
Kinlis (dyskusja) 11:36, 4 wrz 2013 (CEST)