Kamienie milowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''Kamienie milowe''' to interesujące zabytki techniki, zapisały się także w historii poczty regionu Warmii i Mazur. Tradycja ich umieszczania w pobliżu dróg sięga starożytnego Rzymu.
+
'''Kamienie milowe''' to interesujące zabytki techniki związane z drogownictwem, zapisały się także w historii poczty regionu Warmii i Mazur. Tradycja ich umieszczania w pobliżu dróg sięga starożytnego Rzymu.
  
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
Linia 24: Linia 24:
 
  |mapa wsi              =
 
  |mapa wsi              =
 
  |kod mapy              = PL-WN
 
  |kod mapy              = PL-WN
  |stopniN = 53 |minutN = 42 |sekundN = 56
+
  |stopniN = 54 |minutN = 0|sekundN = 36
  |stopniE = 21 |minutE = 19 |sekundE = 02
+
  |stopniE = 20 |minutE = 53|sekundE = 50
 
  |commons              =
 
  |commons              =
 
  |wikipodróże          =
 
  |wikipodróże          =
Linia 33: Linia 33:
  
 
==Historia==
 
==Historia==
W pobliżu warmińsko-mazurskich dróg możemy natrafić na kilka rodzajów kamieni tworzących historyczną infrastrukturę komunikacyjną, wśród nich znajdują się także kamienie milowe. W państwie pruskim rozpoczęto ich ustawianie w 1722 r. W Prusach Wschodnich przy podziale milowym punktem wyjścia była główny węzeł komunikacyjny i stolica prowincji - Królewiec. W większości ówczesne kamienie milowe były wykonywane z piaskowca w formie obelisku lub sześcianu; później ich formy zostały określone urzędowo. Powszechnym materiałem, z którego wyrabiano kamienie, stał się granit. W rozporządzeniu z 1835 r. określono parametry kamieni milowych, które ustawiano w miejscach, w których dotąd nie było żadnych oznaczeń odległościowych. W momencie wprowadzenia w Niemczech systemu metrycznego w latach 1872-1873 oznaczenia kamieni milowych przestały automatycznie spełniać swoją rolę i tym samym kamienie utraciły na znaczeniu. Nieliczne z kamieni zostały oznaczone w nowy sposób lub przestawione. Zachowane do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego cylindryczne kamienie milowe pochodzą głównie z tego okresu. Znajdują się one obecnie m.in. w następujących miejscowościach:
+
W pobliżu warmińsko-mazurskich dróg możemy natrafić na kilka rodzajów kamieni tworzących historyczną infrastrukturę komunikacyjną, wśród nich znajdują się także kamienie milowe. W państwie pruskim rozpoczęto ich ustawianie w 1722 r. W Prusach Wschodnich przy podziale milowym punktem wyjścia była główny węzeł komunikacyjny i stolica prowincji - Królewiec.  
Lutry, gm. Kolno, Kętrzyn, ul. Sikorskiego, Święta Lipka, gm. Reszel (dwa kamienie znajdujące się pierwotnie przy drodze Święta Lipka – Reszel; po odzyskaniu po kradzieży obecnie przechowywane są na terenie Muzeum im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Kętrzynie),
+
 
Sędławki, gm. Bartoszyce (po demontażu kamień aktualnie znajduje się w Kętrzynie na terenie przedsiębiorstwa Rejonu Dróg Wojewódzkich), Łabędnik, gm. Bartoszyce (jw.),
+
W większości ówczesne kamienie milowe były wykonywane z piaskowca w formie obelisku lub sześcianu; później ich formy zostały określone urzędowo. Powszechnym materiałem, z którego wyrabiano kamienie, stał się granit. W rozporządzeniu z 1835 r. określono parametry kamieni milowych, które ustawiano w miejscach, w których dotąd nie było żadnych oznaczeń odległościowych.  
Biesowo, gm. Biskupiec, droga Kętrzyn – Bartoszyce (obecnie kamień znajduje się na terenie prywatnego Muzeum Mazurskiego w Owczarni, gm. Kętrzyn).
+
 
 +
W momencie wprowadzenia w Niemczech systemu metrycznego w latach 1872-1873 oznaczenia kamieni milowych przestały automatycznie spełniać swoją rolę i tym samym kamienie utraciły na znaczeniu. Nieliczne z kamieni zostały oznaczone w nowy sposób lub przestawione.  
 +
 
 +
==Zabytki==
 +
Zachowane do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego to głównie cylindryczne kamienie milowe pochodzą z XIX w. Znajdują się one obecnie m.in. w Lutrach, gm. Kolno, Kętrzynie przy ul. Sikorskiego. W Kętrzynie ponadto, w pobliżu zamku, przechowywane są odzyskane po kradzieży kamenie milowe znajdujące się pierwotnie przy drodze Święta Lipka – Reszel.
 +
 
 +
==Zobacz także==
 +
http://www.nid.pl/upload/iblock/f51/f516e0576dc223fb204e1ad4dab09eaa.pdf
 +
 
 +
http://sadybamazury.wordpress.com/2014/09/11/zapomniane-zabytki-przy-drodze-adam-ploski/
 +
 
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
#A. Płoski, Zapomniane zabytki przy drodze, [w:] Aleje przydrożne. Historia, znaczenie, zagrożenie, ochrona, Kadzidłowo-Olsztyn 2009, s. 140-153.
+
A. Płoski, Zapomniane zabytki przy drodze, [w:] Aleje przydrożne. Historia, znaczenie, zagrożenie, ochrona, Kadzidłowo-Olsztyn 2009, s. 140-153.
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: powiat olsztyński]]
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: powiat olsztyński]]

Wersja z 02:26, 8 sty 2015

Kamienie milowe to interesujące zabytki techniki związane z drogownictwem, zapisały się także w historii poczty regionu Warmii i Mazur. Tradycja ich umieszczania w pobliżu dróg sięga starożytnego Rzymu.

Lutry

Kamień milowy we wsi Lutry gm. Kolno
Kamień milowy we wsi Lutry gm. Kolno
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat olsztyński
Gmina Jeziorany
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Lutry
Lutry
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Lutry
Lutry
Ziemia

Nieprawidłowe parametry: {{{{współrzędne}}}|type:city }

Historia

W pobliżu warmińsko-mazurskich dróg możemy natrafić na kilka rodzajów kamieni tworzących historyczną infrastrukturę komunikacyjną, wśród nich znajdują się także kamienie milowe. W państwie pruskim rozpoczęto ich ustawianie w 1722 r. W Prusach Wschodnich przy podziale milowym punktem wyjścia była główny węzeł komunikacyjny i stolica prowincji - Królewiec.

W większości ówczesne kamienie milowe były wykonywane z piaskowca w formie obelisku lub sześcianu; później ich formy zostały określone urzędowo. Powszechnym materiałem, z którego wyrabiano kamienie, stał się granit. W rozporządzeniu z 1835 r. określono parametry kamieni milowych, które ustawiano w miejscach, w których dotąd nie było żadnych oznaczeń odległościowych.

W momencie wprowadzenia w Niemczech systemu metrycznego w latach 1872-1873 oznaczenia kamieni milowych przestały automatycznie spełniać swoją rolę i tym samym kamienie utraciły na znaczeniu. Nieliczne z kamieni zostały oznaczone w nowy sposób lub przestawione.

Zabytki

Zachowane do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego to głównie cylindryczne kamienie milowe pochodzą z XIX w. Znajdują się one obecnie m.in. w Lutrach, gm. Kolno, Kętrzynie przy ul. Sikorskiego. W Kętrzynie ponadto, w pobliżu zamku, przechowywane są odzyskane po kradzieży kamenie milowe znajdujące się pierwotnie przy drodze Święta Lipka – Reszel.

Zobacz także

http://www.nid.pl/upload/iblock/f51/f516e0576dc223fb204e1ad4dab09eaa.pdf

http://sadybamazury.wordpress.com/2014/09/11/zapomniane-zabytki-przy-drodze-adam-ploski/

Bibliografia

A. Płoski, Zapomniane zabytki przy drodze, [w:] Aleje przydrożne. Historia, znaczenie, zagrożenie, ochrona, Kadzidłowo-Olsztyn 2009, s. 140-153.