Kanał Łuczański: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
 
+
<br /><br />
}} <br /><br />
 
 
'''Kanał Łuczański'''  
 
'''Kanał Łuczański'''  
 
<br/>
 
<br/>

Wersja z 12:12, 21 sty 2014



Kanał Łuczański

Położenie

Kapliczka w Bukwałdzie. © Stanisław Kuprjaniuk

Kanał Łuczański w Giżycku jest częścią Kanału Mazurskiego. Znajduje się on w zachodniej części Giżycka i łączy jezioro Niegocin z jeziorem Kisajno.

Opis

Kapliczka w Bukwałdzie. © Stanisław Kuprjaniuk

Kanał został wykopany w latach 1765-1772. Ma długość 2130 m i średnią głębokość 1,9 m. Natomiast jego szerokość wynosi w granicach od 12 do 15 m. Kanał służy głównie Żegludze Mazurskiej oraz żeglarzom płynącym z północy i południa Mazur. Nad kanałem biegnie jeden most kolejowy linii kolejowej Ełk - Olsztyn, kładka dla pieszych i trzy mosty przeznaczone do ruchu kołowego. Pierwszym mostem, w ciągu ulic Moniuszki i Olsztyńskiej, jest most obrotowy. Zbudowany został w 1898 roku jako połączenie miasta ze znajdującą się na zachód od niego twierdzą Boyen. Most jest skonstruowany w ten sposób, że przęsło mostowe obraca się w bok, a nie do góry jak w zwykłych mostach zwodzonych. Obracany jest ręcznie przez jednego operatora. Cała operacja otwierania mostu zajmuje około 5 min i jest atrakcją turystyczną Giżycka. Drugi most nad kanałem powstał w ciągu Szosy Obwodowej, a trzeci przebiega w ciągu ul. Wojska Polskiego. Charakterystycznym elementem kanału są przesiadujący wędkarze, którzy poławiają typowe dla wód jeziornych: płocie, leszcze, krąpie, okonie, rzadziej szczupaki i węgorze.

Ciekawostki

Alternatywnym połączeniem jezior Niegocin i Kisajno, z którego mogą skorzystać jednostki mniejsze niż statki pasażerskie Żeglugi Mazurskiej, jest tzw. Stary Kanał, który tworzą Kanał Niegociński na jezioro Tajty i dalej kanał Piękna Góra z jeziora Tajty na jezioro Kisajno. Kanał ten był wykorzystywany również przez wszystkie większe jednostki, gdy na czas remontu mostu obrotowego przykryto go tymczasową kładką.

Bibliografia