Kanał Iławski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria:Jeziora i rzeki" na " ")
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
''' Kanał Iławski '''  
+
''' Kanał Iławski ''' – kanał łączący [[Kanał Elbląski]] z [[Jezioro Jeziorak|jeziorem Jeziorak]].
<br/><br/>
+
 
 
== Położenie==
 
== Położenie==
[[Plik:beznazwy.jpg|right|thumb|300px|Pałac w Karnitach]]
+
Kanał Iławski położony jest na terenie [[Powiat iławski|powiatu iławskiego]] i [[Powiat ostródzki|ostródzkiego]] oraz gmin: [[Miłomłyn]] i [[Zalewo]].  
[[Plik:mazury.travel.png|left|thumb|300px|Jezioro Karnickie ]]
 
Kanał Iławski położony na terenie dwóch [[powiat iławski|powiatów iławskiego]] i [[powiat ostródzki|ostródzkiego]] oraz gmin: [[Miłomłyn]] i [[Zalewo]].  
 
 
<br/>
 
<br/>
 
== Opis ==
 
== Opis ==
Kanał Iławski to kanał na [[Pojezierze Iławskie|Pojezierzu Iławskim]]. Łączy on [[Kanał Elbląski]] od [[śłuza Miłomłyn|śluzy Miłomłyn]] w Miłomłynie z [[jezioro Jeziorak|jeziorem Jeziorak]] poprzez [[jezioro Dauby]]. Kanał o długości około 10 km uruchomiony został w 1860 roku. Kanał ten wchodzi w skład zespołu drogi wodnej Kanału Elbląskiego. Umożliwia połączenie w turystyce wodnej [[Ostróda|Ostródy]] z [[Iława|Iławą]] oraz Ostródy z Zalewem, jako niezależne odgałęzienie od głównego Kanału Elbląskiego. Mimo nieco mniejszej szerokości od Kanału Elbląskiego Kanał Iławski jest dostępny dla wszystkich standardowych jachtów i łodzi, mając przy tym rangę szlaku międzynarodowego. Oprócz kilku niekłopotliwych mostów kanał ten posiada atrakcje hydrotechniczne. Kanał Iławski przecina po usypanej grobli jezioro Karnickie, które sztucznie zostało podzielone na dwie części: [[jezioro Karnickie]] i [[jezioro Jezierzno]]. Ponieważ poziom wody tego jeziora jest niższy o około 2–3 m (w zależności od źródeł) od poziomu wód Jezioraka, zamiast podwyższać poziom wody lub budować dwie śluzy, usypano w poprzek jeziora wał wysokości 6 m, długości 484 m i szerokości 50 m. Środkiem wału poprowadzono uszczelnioną rynnę kanału szerokości 10 m i głębokości 1,5 m. W ten sposób podniesiono teren, uzyskując wyrównanie poziomu wód, niezbędne do funkcjonowania żeglugi. Poza tym 480 m drogi wodnej, wzniesionej 2 m nad wodami podzielonego jeziora Karnickiego, stanowi atrakcję turystyczną. Na kanale zlokalizowane są wrota bezpieczeństwa (Ligowo – szerokość wrót 4,4 m), przypominające nieco wrota śluzy. Od wielu lat kanał niepogłębiany, wypłycił się znacznie, co utrudnia żeglugę głębiej zanurzonym jednostkom.
+
Kanał Iławski to kanał na [[Pojezierze Iławskie|Pojezierzu Iławskim]]. Łączy on [[Kanał Elbląski]] od [[śluza Miłomłyn|śluzy Miłomłyn]] w Miłomłynie z [[jezioro Jeziorak|jeziorem Jeziorak]] poprzez [[jezioro Dauby]]. Kanał o długości około 10 km uruchomiony został w 1860 r. Wchodzi on w skład zespołu drogi wodnej Kanału Elbląskiego. Umożliwia połączenie w turystyce wodnej [[Ostróda|Ostródy]] z [[Iława|Iławą]] oraz Ostródy z Zalewem, jako niezależne odgałęzienie od głównego Kanału Elbląskiego. Mimo nieco mniejszej szerokości od Kanału Elbląskiego, Kanał Iławski jest dostępny dla wszystkich standardowych jachtów i łodzi, mając przy tym rangę szlaku międzynarodowego.
 +
 
 +
Oprócz kilku niekłopotliwych mostów kanał posiada atrakcje hydrotechniczne. Kanał Iławski przecina po usypanej grobli Jezioro Karnickie, które sztucznie zostało podzielone na dwie części: [[Jezioro Karnickie]] i [[jezioro Jezierzno]]. Ponieważ poziom wody tego jeziora jest niższy o około 2-3 m (w zależności od źródeł) od poziomu wód Jezioraka, zamiast podwyższać poziom wody lub budować dwie śluzy, usypano w poprzek jeziora wał wysokości 6 m, długości 484 m i szerokości 50 m. Środkiem wału poprowadzono uszczelnioną rynnę kanału szerokości 10 m i głębokości 1,5 m. W ten sposób podniesiono teren, uzyskując wyrównanie poziomu wód, niezbędne do funkcjonowania żeglugi. Poza tym 480 m drogi wodnej, wzniesionej 2 m nad wodami podzielonego Jeziora Karnickiego, stanowi atrakcję turystyczną. Na kanale zlokalizowane są wrota bezpieczeństwa (Ligowo – szerokość wrót 4,4 m), przypominające nieco wrota śluzy. Od wielu lat kanał niepogłębiany, wypłycił się znacznie, co utrudnia żeglugę głębiej zanurzonym jednostkom.
 
<br/>
 
<br/>
 
== Trasa ==
 
== Trasa ==
0.00. Miłomłyn, rozgałęzienie dróg wodnych do Elbląga i Iławy.
+
0.00 Miłomłyn rozgałęzienie dróg wodnych do Elbląga i Iławy
  
0.10. Most drogowy na trasie Miłomłyn - Zalewo.
+
0.10 – most drogowy na trasie Miłomłyn-Zalewo
  
1.60. W odległości 1,5 km od kanału wieś [[Bynowo]].
+
1.60 – w odległości 1,5 km od kanału wieś [[Bynowo]]
  
3.80. Wieś [[Dębinka]] po obu stronach kanału.
+
3.80 – wieś [[Dębinka]] po obu stronach kanału
  
6.30. Most drogowy na trasie do [[Karnity|Karnit]] (ośrodek wypoczynkowy i hotel w neogotyckim pałacu z XIX wieku).
+
6.30 – most drogowy na trasie do [[Karnity|Karnit]] (ośrodek wypoczynkowy i hotel w neogotyckim pałacu z XIX w.)
  
6.50. Wrota bezpieczeństwa (urządzenie odcinające fragment kanału biegnący w nasypie, na wypadek utraty szczelności).
+
6.50 – wrota bezpieczeństwa (urządzenie odcinające fragment kanału biegnący w nasypie, na wypadek utraty szczelności)
  
7.00. Jezioro Karnickie o pow. 1.23 km2 (kanał biegnie przez jezioro w nasypie, lustro wody jeziora leży 2 m poniżej lustra wody kanału).
+
7.00 Jezioro Karnickie o pow. 1,23 km<sup>2</sup> (kanał biegnie przez jezioro w nasypie, lustro wody jeziora leży 2 m poniżej lustra wody kanału)
  
8.91. Wrota bezpieczeństwa.
+
8.91 – wrota bezpieczeństwa
  
10.01. Początek jeziora Dauby o pow. 0.62 km2 (jezioro to ma naturalne połączenie z zatoką jeziora Jeziorak o nazwie Kraga).
+
10.01 – początek jeziora Dauby o pow. 0,62 km<sup>2</sup> (jezioro to ma naturalne połączenie z zatoką jeziora Jeziorak o nazwie Kraga).
  
11.50. Początek jeziora Jeziorak.
+
11.50 Początek jeziora Jeziorak.
 
<br/>
 
<br/>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
Mieczkowski Krzysztof, Tomaszewski Marian, ''Rowerem po Krainie Kanału Elbląskiego. Przewodnik po szlakach rowerowych'', Elbląg 2010.
 
Mieczkowski Krzysztof, Tomaszewski Marian, ''Rowerem po Krainie Kanału Elbląskiego. Przewodnik po szlakach rowerowych'', Elbląg 2010.
  
[[Kategoria: Turystyka]][[Kategoria: Szlaki wodne]][[Kategoria: Szlaki turystyczne]][[Kategoria: gmina Miłomłyn]][[Kategoria: powiat ostródzki]][[Kategoria: gmina Zalewo ]][[Kategoria: powiat iławski ]]
+
[[Kategoria: Turystyka]][[Kategoria: Przyroda]][[Kategoria: Szlaki wodne]] [[Kategoria:Rzeki i kanały]]  [[Kategoria: Szlaki turystyczne]][[Kategoria: Miłomłyn (gmina miejsko-wiejska)]][[Kategoria: powiat ostródzki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]][[Kategoria: Zalewo (gmina miejsko-wiejska)]][[Kategoria: powiat iławski ]]
 
<br/>
 
<br/>

Aktualna wersja na dzień 10:05, 29 cze 2015

Kanał Iławski – kanał łączący Kanał Elbląski z jeziorem Jeziorak.

Położenie

Kanał Iławski położony jest na terenie powiatu iławskiego i ostródzkiego oraz gmin: Miłomłyn i Zalewo.

Opis

Kanał Iławski to kanał na Pojezierzu Iławskim. Łączy on Kanał Elbląski od śluzy Miłomłyn w Miłomłynie z jeziorem Jeziorak poprzez jezioro Dauby. Kanał o długości około 10 km uruchomiony został w 1860 r. Wchodzi on w skład zespołu drogi wodnej Kanału Elbląskiego. Umożliwia połączenie w turystyce wodnej Ostródy z Iławą oraz Ostródy z Zalewem, jako niezależne odgałęzienie od głównego Kanału Elbląskiego. Mimo nieco mniejszej szerokości od Kanału Elbląskiego, Kanał Iławski jest dostępny dla wszystkich standardowych jachtów i łodzi, mając przy tym rangę szlaku międzynarodowego.

Oprócz kilku niekłopotliwych mostów kanał posiada atrakcje hydrotechniczne. Kanał Iławski przecina po usypanej grobli Jezioro Karnickie, które sztucznie zostało podzielone na dwie części: Jezioro Karnickie i jezioro Jezierzno. Ponieważ poziom wody tego jeziora jest niższy o około 2-3 m (w zależności od źródeł) od poziomu wód Jezioraka, zamiast podwyższać poziom wody lub budować dwie śluzy, usypano w poprzek jeziora wał wysokości 6 m, długości 484 m i szerokości 50 m. Środkiem wału poprowadzono uszczelnioną rynnę kanału szerokości 10 m i głębokości 1,5 m. W ten sposób podniesiono teren, uzyskując wyrównanie poziomu wód, niezbędne do funkcjonowania żeglugi. Poza tym 480 m drogi wodnej, wzniesionej 2 m nad wodami podzielonego Jeziora Karnickiego, stanowi atrakcję turystyczną. Na kanale zlokalizowane są wrota bezpieczeństwa (Ligowo – szerokość wrót 4,4 m), przypominające nieco wrota śluzy. Od wielu lat kanał niepogłębiany, wypłycił się znacznie, co utrudnia żeglugę głębiej zanurzonym jednostkom.

Trasa

0.00 – Miłomłyn – rozgałęzienie dróg wodnych do Elbląga i Iławy

0.10 – most drogowy na trasie Miłomłyn-Zalewo

1.60 – w odległości 1,5 km od kanału wieś Bynowo

3.80 – wieś Dębinka po obu stronach kanału

6.30 – most drogowy na trasie do Karnit (ośrodek wypoczynkowy i hotel w neogotyckim pałacu z XIX w.)

6.50 – wrota bezpieczeństwa (urządzenie odcinające fragment kanału biegnący w nasypie, na wypadek utraty szczelności)

7.00 – Jezioro Karnickie o pow. 1,23 km2 (kanał biegnie przez jezioro w nasypie, lustro wody jeziora leży 2 m poniżej lustra wody kanału)

8.91 – wrota bezpieczeństwa

10.01 – początek jeziora Dauby o pow. 0,62 km2 (jezioro to ma naturalne połączenie z zatoką jeziora Jeziorak o nazwie Kraga).

11.50 – Początek jeziora Jeziorak.

Bibliografia

Mieczkowski Krzysztof, Tomaszewski Marian, Rowerem po Krainie Kanału Elbląskiego. Przewodnik po szlakach rowerowych, Elbląg 2010.