Kanał Iławski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja zweryfikowana][wersja zweryfikowana]
Linia 1: Linia 1:
 
''' Kanał Iławski ''' – kanał łączący [[Kanał Elbląski]] z [[Jezioro Jeziorak|jeziorem Jeziorak]].
 
''' Kanał Iławski ''' – kanał łączący [[Kanał Elbląski]] z [[Jezioro Jeziorak|jeziorem Jeziorak]].
 
[[Plik:beznazwy.jpg|thumb|right|290px|Pałac w Karnitach.<br>Źródło: [http://www.lot.mazury.pl/archiwa/154 www.lot.mazury.pl]]]
 
[[Plik:beznazwy.jpg|thumb|right|290px|Pałac w Karnitach.<br>Źródło: [http://www.lot.mazury.pl/archiwa/154 www.lot.mazury.pl]]]
[[Plik:mazury.travel.png|thumb|right|290px|Jezioro Karnickie.<br>Źródło: [http://www.mazury.travel/miejsca/milomlyn-kraina-lasow-i-jezior www.mazury.travel]
+
 
 
]]
 
]]
 
== Położenie==
 
== Położenie==

Wersja z 11:23, 24 mar 2015

Kanał Iławski – kanał łączący Kanał Elbląski z jeziorem Jeziorak.

Pałac w Karnitach.
Źródło: www.lot.mazury.pl

]]

Położenie

Kanał Iławski położony jest na terenie powiatu iławskiego i ostródzkiego oraz gmin: Miłomłyn i Zalewo.

Opis

Kanał Iławski to kanał na Pojezierzu Iławskim. Łączy on Kanał Elbląski od śluzy Miłomłyn w Miłomłynie z jeziorem Jeziorak poprzez jezioro Dauby. Kanał o długości około 10 km uruchomiony został w 1860 r. Wchodzi on w skład zespołu drogi wodnej Kanału Elbląskiego. Umożliwia połączenie w turystyce wodnej Ostródy z Iławą oraz Ostródy z Zalewem, jako niezależne odgałęzienie od głównego Kanału Elbląskiego. Mimo nieco mniejszej szerokości od Kanału Elbląskiego, Kanał Iławski jest dostępny dla wszystkich standardowych jachtów i łodzi, mając przy tym rangę szlaku międzynarodowego.

Oprócz kilku niekłopotliwych mostów kanał posiada atrakcje hydrotechniczne. Kanał Iławski przecina po usypanej grobli Jezioro Karnickie, które sztucznie zostało podzielone na dwie części: Jezioro Karnickie i jezioro Jezierzno. Ponieważ poziom wody tego jeziora jest niższy o około 2-3 m (w zależności od źródeł) od poziomu wód Jezioraka, zamiast podwyższać poziom wody lub budować dwie śluzy, usypano w poprzek jeziora wał wysokości 6 m, długości 484 m i szerokości 50 m. Środkiem wału poprowadzono uszczelnioną rynnę kanału szerokości 10 m i głębokości 1,5 m. W ten sposób podniesiono teren, uzyskując wyrównanie poziomu wód, niezbędne do funkcjonowania żeglugi. Poza tym 480 m drogi wodnej, wzniesionej 2 m nad wodami podzielonego Jeziora Karnickiego, stanowi atrakcję turystyczną. Na kanale zlokalizowane są wrota bezpieczeństwa (Ligowo – szerokość wrót 4,4 m), przypominające nieco wrota śluzy. Od wielu lat kanał niepogłębiany, wypłycił się znacznie, co utrudnia żeglugę głębiej zanurzonym jednostkom.

Trasa

0.00 – Miłomłyn – rozgałęzienie dróg wodnych do Elbląga i Iławy

0.10 – most drogowy na trasie Miłomłyn-Zalewo

1.60 – w odległości 1,5 km od kanału wieś Bynowo

3.80 – wieś Dębinka po obu stronach kanału

6.30 – most drogowy na trasie do Karnit (ośrodek wypoczynkowy i hotel w neogotyckim pałacu z XIX w.)

6.50 – wrota bezpieczeństwa (urządzenie odcinające fragment kanału biegnący w nasypie, na wypadek utraty szczelności)

7.00 – Jezioro Karnickie o pow. 1,23 km2 (kanał biegnie przez jezioro w nasypie, lustro wody jeziora leży 2 m poniżej lustra wody kanału)

8.91 – wrota bezpieczeństwa

10.01 – początek jeziora Dauby o pow. 0,62 km2 (jezioro to ma naturalne połączenie z zatoką jeziora Jeziorak o nazwie Kraga).

11.50 – Początek jeziora Jeziorak.

Bibliografia

Mieczkowski Krzysztof, Tomaszewski Marian, Rowerem po Krainie Kanału Elbląskiego. Przewodnik po szlakach rowerowych, Elbląg 2010.