Kaplice jerozolimskie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Utworzono nową stronę " {{mała architektura infobox <!-- w trakcie opracowania --> |typ obiektu = ... |lokalizacja = ... |właściciel = ... | }} <br /> '''Kaplice jerozolimskie''' ...")
 
Linia 1: Linia 1:
 +
<br />
 +
'''Kaplice jerozolimskie''' –
 +
<br/>
 +
 +
== Położenie ==
  
{{mała architektura infobox
+
Kaplice jerozolimskie znajdują się w Olsztynie i Ornecie.  
<!-- w trakcie opracowania -->
 
|typ obiektu  = ...
 
|lokalizacja  = ...
 
|właściciel  = ...
 
|
 
}} <br />
 
'''Kaplice jerozolimskie''' – ...<br/>
 
  
== Położenie ==
 
Kaplica usytuowana 
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
== Opis ==
 
== Opis ==
Inicjatorem wznoszenia kaplic jerozolimskich w Prusach stał się zakon krzyżacki,
 
 
który w ten sposób symbolicznie wypełniał śluby czcicieli Ziemi Świętej. Ze względu na
 
 
kompozycję i wyposażenie, kaplice jerozolimskie przypominały kościół Grobu Pańskiego w
 
 
Jerozolimie. Poprzez swoje umiejscowienie na wzgórzach poza miastem, w odległości jednej
 
 
miary jerozolimskiej od bramy miasta, odwoływały się one do miejsca Męki Pańskiej. Cechę
 
 
charakterystyczną wszystkich kaplic stanowiło wyposażenie wnętrza, sprowadzone do
 
 
wyobrażenia grupy Ukrzyżowania lub grupy pasyjnej, które zachowały się wiernie w dwóch
 
 
istniejących kaplicach na Warmii w Olsztynie i Ornecie. Inne kaplice jerozolimskie na Warmii
 
 
znajdowały się jeszcze w Lidzbarku Warmińskim i Bisztynku. Kaplica jerozolimska w Lidzbarku
 
 
Warmińskim znajdowała się daleko poza miastem, była usytuowana na rozwidleniu dróg do
 
 
Babiaka i Łaniewa. Obecnie jej funkcję przejęła inna kaplica z 1872 roku, zbudowana bliżej
 
  
miasta. Źródła wskazują także na obecność kaplicy jerozolimskiej z grupą Ukrzyżowania, w  
+
Inicjatorem wznoszenia kaplic jerozolimskich w Prusach stał się zakon krzyżacki, który w ten sposób symbolicznie wypełniał śluby czcicieli Ziemi Świętej. Ze względu na kompozycję i wyposażenie, kaplice jerozolimskie przypominały kościół Grobu Pańskiego w Jerozolimie. Poprzez swoje umiejscowienie na wzgórzach poza miastem, w odległości jednej miary jerozolimskiej od bramy miasta, odwoływały się one do miejsca Męki Pańskiej. Cechę charakterystyczną wszystkich kaplic stanowiło wyposażenie wnętrza, sprowadzone do wyobrażenia grupy Ukrzyżowania lub grupy pasyjnej, które zachowały się wiernie w dwóch istniejących kaplicach na Warmii w Olsztynie i Ornecie. Inne kaplice jerozolimskie na Warmii znajdowały się jeszcze w Lidzbarku Warmińskim i Bisztynku. Kaplica jerozolimska w Lidzbarku Warmińskim znajdowała się daleko poza miastem, była usytuowana na rozwidleniu dróg do Babiaka i Łaniewa. Obecnie jej funkcję przejęła inna kaplica z 1872 roku, zbudowana bliżej miasta. Źródła wskazują także na obecność kaplicy jerozolimskiej z grupą Ukrzyżowania, w Bisztynku. Znajdowała się ona niegdyś na krawędzi wzgórza przy drodze do Reszla, w miejscu dzisiejszego kościoła cmentarnego św. Michała. Obiekty te odwiedzane były przez pielgrzymów, często w ramach tzw. „łosier”, zdążających do miejsc odpustowych.   
  
Bisztynku. Znajdowała się ona niegdyś na krawędzi wzgórza przy drodze do Reszla, w miejscu
 
 
dzisiejszego kościoła cmentarnego św. Michała. Obiekty te odwiedzane były przez pielgrzymów,
 
 
często w ramach tzw. „łosier”, zdążających do miejsc odpustowych.
 
   
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
== Zdjęcia ==
 
== Zdjęcia ==
 
 
...
 
...
 
<br/>
 
<br/>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
  
Heide Jerzy Wojciech, Archiwum dawne i nowe lidzbarskiego kościoła. Wydał krytycznie C.P.  
+
Heide Jerzy Wojciech, ''Archiwum dawne i nowe lidzbarskiego kościoła. Wydał krytycznie C.P. Woelky. Przełożył bp Julian Wojtkowski'', Olsztyn 2006.
  
Woelky. Przełożył bp Julian Wojtkowski, Olsztyn 2006.
+
Kopiczko Andrzej, ''Ustrój i organizacja diecezji warmińskiej w latach 1525-1772'', Olsztyn 1993.
Kopiczko Andrzej, Ustrój i organizacja diecezji warmińskiej w latach 1525-1772, Olsztyn  
 
  
1993.
+
Kopiczko Andrzej, ''Sanktuaria pasyjne na Warmii. Zarys problematyki'', [w:] ''Kult Męki Pańskiej. Historia i teraźniejszość'', red. D. Wojtyska, Olsztyn 2001,
Kopiczko Andrzej, Sanktuaria pasyjne na Warmii. Zarys problematyki, [w:] Kult Męki Pańskiej.  
 
  
Historia i teraźniejszość, red. D. Wojtyska, Olsztyn 2001,
+
Kopiczko Andrzej, ''Historia parafii rzymskokatolickiej do końca XVIII wieku'', [w:] ''Historia Lidzbarka Warmińskiego'', t. 1, red. K. Mikulski i E. Borodij, Lidzbark Warmiński 2008.
Kopiczko Andrzej, Historia parafii rzymskokatolickiej do końca XVIII wieku, [w:] Historia  
 
  
Lidzbarka Warmińskiego, t. 1, red. K. Mikulski i E. Borodij, Lidzbark Warmiński 2008.
+
Kuprjaniuk Stanisław, ''Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek'', w druku.
Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym  
 
  
uwzględnieniem kapliczek, w druku.
+
Matern Georg, ''Jerusalem und Labyrinthe in Preussen'', „Zeitschrift für die Geschichte und Alterumskunde Ermlands”, Bd. 16, 1907.
Matern Georg, Jerusalem und Labyrinthe in Preussen, „Zeitschrift für die Geschichte und  
 
  
Alterumskunde Ermlands”, Bd. 16, 1907.
+
Wolf Gustav, ''Führer durch Heilsberg in Ostpreussen'', 1918.
Wolf Gustav, Führer durch Heilsberg in Ostpreussen, 1918.
+
 
...
+
<br/>
 +
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Architektura]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]][[Kategoria: Zabytki]]
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]]
 
<br />
 

Wersja z 20:15, 16 gru 2013


Kaplice jerozolimskie

Położenie

Kaplice jerozolimskie znajdują się w Olsztynie i Ornecie.


Opis

Inicjatorem wznoszenia kaplic jerozolimskich w Prusach stał się zakon krzyżacki, który w ten sposób symbolicznie wypełniał śluby czcicieli Ziemi Świętej. Ze względu na kompozycję i wyposażenie, kaplice jerozolimskie przypominały kościół Grobu Pańskiego w Jerozolimie. Poprzez swoje umiejscowienie na wzgórzach poza miastem, w odległości jednej miary jerozolimskiej od bramy miasta, odwoływały się one do miejsca Męki Pańskiej. Cechę charakterystyczną wszystkich kaplic stanowiło wyposażenie wnętrza, sprowadzone do wyobrażenia grupy Ukrzyżowania lub grupy pasyjnej, które zachowały się wiernie w dwóch istniejących kaplicach na Warmii w Olsztynie i Ornecie. Inne kaplice jerozolimskie na Warmii znajdowały się jeszcze w Lidzbarku Warmińskim i Bisztynku. Kaplica jerozolimska w Lidzbarku Warmińskim znajdowała się daleko poza miastem, była usytuowana na rozwidleniu dróg do Babiaka i Łaniewa. Obecnie jej funkcję przejęła inna kaplica z 1872 roku, zbudowana bliżej miasta. Źródła wskazują także na obecność kaplicy jerozolimskiej z grupą Ukrzyżowania, w Bisztynku. Znajdowała się ona niegdyś na krawędzi wzgórza przy drodze do Reszla, w miejscu dzisiejszego kościoła cmentarnego św. Michała. Obiekty te odwiedzane były przez pielgrzymów, często w ramach tzw. „łosier”, zdążających do miejsc odpustowych.


Zdjęcia

...

Bibliografia

Heide Jerzy Wojciech, Archiwum dawne i nowe lidzbarskiego kościoła. Wydał krytycznie C.P. Woelky. Przełożył bp Julian Wojtkowski, Olsztyn 2006.

Kopiczko Andrzej, Ustrój i organizacja diecezji warmińskiej w latach 1525-1772, Olsztyn 1993.

Kopiczko Andrzej, Sanktuaria pasyjne na Warmii. Zarys problematyki, [w:] Kult Męki Pańskiej. Historia i teraźniejszość, red. D. Wojtyska, Olsztyn 2001,

Kopiczko Andrzej, Historia parafii rzymskokatolickiej do końca XVIII wieku, [w:] Historia Lidzbarka Warmińskiego, t. 1, red. K. Mikulski i E. Borodij, Lidzbark Warmiński 2008.

Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek, w druku.

Matern Georg, Jerusalem und Labyrinthe in Preussen, „Zeitschrift für die Geschichte und Alterumskunde Ermlands”, Bd. 16, 1907.

Wolf Gustav, Führer durch Heilsberg in Ostpreussen, 1918.