Karol Jabłoński

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
Karol Jabłoński

Karol Jabłoński
Imię i nazwisko Karol Jabłoński
Data i miejsce urodzenia 25 sierpnia 1962 r., Mrągowo
Dyscyplina żeglarstwo
Największy sukces Przez 18 miesięcy zajmował 1. pozycję w rankingu ISAF.

Karol Jabłoński (ur. 25 sierpnia 1962 r. w Mrągowie – jeden z najbardziej utytułowanych i najwszechstronniejszych zawodników w historii polskiego żeglarstwa.

Przebieg kariery sportowej

Jeden z najbardziej utytułowanych i najwszechstronniejszych zawodników w historii polskiego żeglarstwa. Jego lista osiągnięć sportowych jest imponująca. Jako zawodnik najmniejszych jednostek nie odniósł światowych sukcesów, natomiast stał się polskim pionierem żeglarstwa morskiego. Poznając wszystkie tajniki wielkich jachtów i przechodząc kolejne szczeble hierarchii w załogach, został najbardziej cenionym w świecie skiperem i sternikiem. Przez kilkanaście miesięcy był liderem rankingu światowego sterników, co oczywiście było efektem zwycięstw w wielu najbardziej prestiżowych regatach: m.in. Admiral's Cup, Commodores Cup, Copa del Rey, Kiel Week, Sardinias Cup, SORC, Palmavella, Zegna Trophy.

Był pięciokrotnym medalistą mistrzostw świata w Match Racingu (dwa złote medale). Konkurencję tę propaguje do dziś w Polsce. Oddzielnie potraktować należy jego dokonania w sporcie bojerowym, w którym jest niedoścignionym championem, o czym świadczy 7 tytułów mistrza świata i 4 tytuły wicemistrzowskie, 5 tytułów mistrza Europy i 2 wicemistrzowstwa oraz 2 zwycięstwa w Pucharze Ameryki.

Osiągnięcia sportowe

Po edukacji w Szkole Mistrzostwa Sportowego w Mrągowie rozpoczął karierę od klas przygotowawczych (Optimist, Cadet, 420 do 470). Od początku wykazywał wyjątkowe predyspozycje i odznaczał się instynktem żeglarskim. Odnosił sukcesy krajowe, jednak wiadomo było, że przymierza się do pływania na większych jednostkach. Zaczynał od bardzo modnych w latach 90. jachtów jednej tony. Po sukcesach w tej kategorii mógł przebierać w propozycjach wśród najbardziej znanych armatorów. Zatrudniany był jako sternik, skiper lub taktyk, bowiem stanowił gwarancję sportowego wyniku na najwyższym poziomie. Równolegle cały czas kontynuował karierę bojerowca, zawsze potrafiąc przygotować się do imprez najwyższej rangi. Mimo, że stał się osobą niezależną, zawsze reprezentował barwy Bazy Mrągowo.

Bibliografia

karoljablonski.pl [22.05.2014]
Wama-sport.pl[22.05.2014]