Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo'''została uruchomiono w dniu 1 lipca 1907r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej.  
+
'''Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo''' została uruchomiono w dniu 1 lipca 1907r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej.  
  
  
Linia 32: Linia 32:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
==Dworce i przystanki==
 
Na trasie znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, Karolewie, Czernikach, Gierłoży, Parczu, Radziejach Węgorzewskich, Kamionku Wielkim, Przystani i Węgorzewie. W połowie lat 30 – tych XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu jeziora Mój, który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie.
 
  
 
==Kętrzyn i Węgorzewo==
 
==Kętrzyn i Węgorzewo==
Dworzec w Kętrzynie został wzniesiony w 1867r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego Królewiec – Bartoszyce - Korsze – Ełk. Parowozownia i wieża ciśnień w Kętrzynie zostały oddane do użytku razem z uruchomieniem połączenia z Węgorzewem w 1907r. W 1898r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą Kętrzyn z Mrągowem, Rynem i Srokowem.  
+
Dworzec w Kętrzynie został wzniesiony w 1867r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego Królewiec – Bartoszyce - Korsze – Ełk. W 1898r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą Kętrzyn z Mrągowem, Rynem i Srokowem. W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo. Trasę kolejową Ketrzyn-Węgorzewo uruchomiono w 1907r.  
W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo, gdzie wybudowano zespół zabudowy dworca, w skład którego weszły m.in. wieże ciśnień, budynek dworca, budynki mieszkalne, parowozownia i inne.  
+
 
Znaczenie linii Kętrzyn – Węgorzewo wzrosło w latach 1911 – 1914, gdy rozpoczęto budowę Kanału Mazurskiego. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na Węgorapie. W latach 1917 - 1918 prowadzono rozbudowę trasy.  
+
Znaczenie linii wzrosło w latach 1911 – 1914, gdy rozpoczęto budowę Kanału Mazurskiego. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na Węgorapie. W latach 1917 - 1918 prowadzono rozbudowę trasy.
  
==Bunkry==
 
Wzrost znaczenia tej linii wiązał się z budową w latach 1940 – 1941 kwatery głównej Hitlera w Gierłoży oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w Mamerkach i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Ruch osobowy później zawieszono.
 
  
 
==Losy po 1945 r.==
 
==Losy po 1945 r.==
Po drugiej wojnie światowej przejęcie linii kolejowych przez Polską administrację kolejową nastąpiło 15.08.1945r. Szyny kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W latach 1948 - 49 r. oraz w latach 50 – tych linia została odbudowana. W latach 1975 - 76 na całej trasie wymieniono nawierzchnię układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne. Podejmowane są działania zmierzające do uruchomienia regularnych połączeń o charakterze turystycznym. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.  
+
Po drugiej wojnie światowej ptory kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W kolejnych latach linia została odbudowana. W latach 1975 - 76 na całej trasie wymieniono nawierzchnię układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.  
 +
 
 +
==Dworce i przystanki==
 +
Na trasie kolejowej Ketrzyn-Węgorzewo znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, Karolewie, Czernikach, Gierłoży, Parczu, Radziejach Węgorzewskich, Kamionku Wielkim, Przystani i Węgorzewie. W połowie lat 30 – tych XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu jeziora Mój, który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie. Większość z historycznych budynków kolejowych zachowało się do dziś.
 +
 
 +
==Bunkry w sąsiedztwie==
 +
Wzrost znaczenia trasy wiązał się z budową w latach 1940 – 1941 kwatery głównej Hitlera w Gierłoży oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w Mamerkach i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Lokalizacja trasy w pobliżu bunkrów zwiększa jej atrakcyjność turystyczną.
 +
 
 +
==Zobacz także==
 +
[[Dworzec w Węgorzewie]]
 +
 
 +
http://www.it.ketrzyn.pl/linia-kolejowa-ketrzyn-wegorzewo/
 +
 
  
==Zobacz też==
 
[[Dworzec w Węgorzewie]]
 
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: powiat kętrzyński]] [[Kategoria: powiat węgorzewski]]
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: powiat kętrzyński]] [[Kategoria: powiat węgorzewski]]

Wersja z 04:06, 8 sty 2015

Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo została uruchomiono w dniu 1 lipca 1907r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej.


Kętrzyn

Dworzec w Kętrzynie
Dworzec w Kętrzynie
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat kętrzyński
Gmina Kętrzyn
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Kętrzyn
Kętrzyn
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Kętrzyn
Kętrzyn
Ziemia

Nieprawidłowe parametry: {{{{współrzędne}}}|type:city }

Kętrzyn i Węgorzewo

Dworzec w Kętrzynie został wzniesiony w 1867r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego Królewiec – Bartoszyce - Korsze – Ełk. W 1898r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą Kętrzyn z Mrągowem, Rynem i Srokowem. W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo. Trasę kolejową Ketrzyn-Węgorzewo uruchomiono w 1907r.

Znaczenie linii wzrosło w latach 1911 – 1914, gdy rozpoczęto budowę Kanału Mazurskiego. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na Węgorapie. W latach 1917 - 1918 prowadzono rozbudowę trasy.


Losy po 1945 r.

Po drugiej wojnie światowej ptory kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W kolejnych latach linia została odbudowana. W latach 1975 - 76 na całej trasie wymieniono nawierzchnię układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.

Dworce i przystanki

Na trasie kolejowej Ketrzyn-Węgorzewo znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, Karolewie, Czernikach, Gierłoży, Parczu, Radziejach Węgorzewskich, Kamionku Wielkim, Przystani i Węgorzewie. W połowie lat 30 – tych XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu jeziora Mój, który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie. Większość z historycznych budynków kolejowych zachowało się do dziś.

Bunkry w sąsiedztwie

Wzrost znaczenia trasy wiązał się z budową w latach 1940 – 1941 kwatery głównej Hitlera w Gierłoży oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w Mamerkach i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Lokalizacja trasy w pobliżu bunkrów zwiększa jej atrakcyjność turystyczną.

Zobacz także

Dworzec w Węgorzewie

http://www.it.ketrzyn.pl/linia-kolejowa-ketrzyn-wegorzewo/