Mieczysław Jesionowski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Ludzie sportu infobox
 
{{Ludzie sportu infobox
 
  |nazwa                  = Mieczysław Jesionowski
 
  |nazwa                  = Mieczysław Jesionowski
  |grafika                = plik1.jpeg
+
  |grafika                = Jesionowski.jpeg
  |podpis grafiki          =  
+
  |podpis grafiki          = z archiwum Janusza Poryckiego
 
  |Imię i Nazwisko        = Mieczysław Jesionowski
 
  |Imię i Nazwisko        = Mieczysław Jesionowski
 
  |Data i miejsce urodzenia = 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża
 
  |Data i miejsce urodzenia = 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża
  |Data śmierci = Zmarł 15 października 2007 roku w Olsztynie
+
  |Data śmierci = 15 października 2007 r., w Olsztynie
  |Dyscyplina              = Sporty motorowe
+
  |Dyscyplina              = sporty motorowe
 
  |Największy sukces        =
 
  |Największy sukces        =
 
}}
 
}}
'''Mieczysław Jesionowski''' (ur. 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża, zm. 15 października 2007 roku w Olsztynie) – Organizator sportu motorowego w regionie
+
'''Mieczysław Jesionowski''' (ur. 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża, zm. 15 października 2007 r. w [[Olsztyn|Olsztynie]]) – organizator sportu motorowego na [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazurach]].
<br/>
+
<br/><br/>
=Działacze=
+
==Działalność sportowa==
Info box
+
Z jego inicjatywy 12 czerwca 1946 roku powstało w Olsztynie pierwsze stowarzyszenie sportów motorowych – [[Olsztyński Klub Motorowy]]. Jesionowski był sekretarzem klubu od początku jego działalności do roku 1950. Uprawiał motocyklowe rajdy terenowe i wyścigi drogowe (uliczne), startował w latach 1946–1954.  
Z jego inicjatywy 12 czerwca 1946 roku powstało w Olsztynie pierwsze stowarzyszenie sportów motorowych – Olsztyński Klub Motorowy. I od początku jego działalności do roku 1950 był jego sekretarzem. Uprawiał motocyklowe rajdy terenowe i wyścigi drogowe (uliczne). Startował w latach 1946 – 1954. Wielokrotny mistrz województwa, mistrz Polski strefy północnej. Najcenniejsze osiągnięcie to wicemistrzostwo Polski w wyścigach (klasa 350 ccm) wywalczone w roku 1953.  W okresie czynnego kontaktu ze sportem motorowym reprezentował barwy wspomnianego OKM, Kolejarza i Ogniwa Olsztyn.
 
W 1951 roku został wybrany sekretarzem sekcji motorowej zrzeszenia Ogniwo. Funkcję tę pełnił do roku 1955. Od następnego roku przez dziewięć lat był kierownika i trenerem Klubu Motorowego Ligi Przyjaciół Żołnierza, pełniąc jednocześnie obowiązki wojewódzkiego trenera koordynatora. Po rezygnacji LPŻ z patronowania i sponsorowania motorowego sportu wyczynowego związał się zawodowo z Olsztyńskimi Zakładami Opon Samochodowych w Budowie. Niemal natychmiast rozpoczął starania o zorganizowanie w fabryce klubu. Bardzo szybko uzyskał akceptację pomysłu ze strony kierownictwa zakładów, Władysława Leonharda – dyrektora naczelnego i Jerzego Majewskiego.
 
1968 roku powołano do życia Auto-Moto-Klub "OZOS", przemianowany po latach na AMK "Stomil". Został jego wiceprezesem.
 
W 1975 roku AMK wchłonął OKS-OZOS. W nowej strukturze organizacja istniała do roku 1993, a Mieczysław Jesionowski pełnił w niej funkcję przewodniczącego zarządu sekcji samochodowo-motocyklowej najpierw OKS-OZOS, a po zmianie nazwy w OKS "Stomil", będąc równocześnie członkiem jego zarządu. Gdy klub postawiono w stan likwidacji Jesionowski mocno zraził się do sportu. Szybko jednak powrócił i poparł inicjatywę powołania nowej organizacji motorowej już poza strukturami olsztyńskiej fabryki,
 
pomagając w pracach organizacyjnych na rzecz utworzenia Motoklubu. Wszedł w skład 25-osobowej grupy inicjatywnej
 
Później przyjął funkcję przewodniczącego komisji rewizyjnej klubu, stojąc na jej czele przez dwie czteroletnie kadencje, a więc momentu kiedy stan zdrowia pozwalał mu na aktywne działanie.
 
Od 1958 do 1993 roku był członkiem Głównej Komisji Sportu Motocyklowego PZMot., a w latach 1987 – 1992 jej wiceprzewodniczącym kilka lat przewodniczącym komisji sportowej w Centralnej Radzie Motorowej ZG LPŻ. Był wieloletnim członkiem zarządu okręgowego PZM
 
W 1954 roku otrzymał uprawnienia sędziego motorowego klasy P (państwowej), a sześć lat później M (międzynarodowej). W latach 1960 – 1992 wielokrotnie pełnił obowiązki sędziego głównego lub przewodniczącego jury mistrzostw Polski, a nawet mistrzostw Europy i świata. Dziesiątki razy stał na czele ekip reprezentacyjnych kraju uczestniczących w zawodach międzynarodowych, mistrzostwach kontynentu i świata.
 
Za swoją wieloletnia działalność został wyróżniony wieloma odznaczeniami państwowymi, resortowymi i sportowymi. W swym ostatnim wywiadzie prasowym, udzielonym mi wiosną 2007 roku powiedział mi, że najbardziej cenił przyznany mu tytuł Honorowego Członka Polskiego Związku Motorowego, ale posiadał także m. in: Brązowy Krzyż Zasługi (1959), Złotą Odznakę Honorową PZM (1960), srebrną odznakę Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej (1980), Złoty Krzyż Zasługi (1983), złotą odznakę Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej (1989), Za Zasługi dla Przemysłu Chemicznego, Za Zasługi dla Obronności Kraju.
 
[[Kategoria:Sport|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Sport|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Sport|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Sport|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Sport|Jesionowski, Mieczysław]]
 
  
=Bibliografia=
+
Był wielokrotnym mistrzem województwa, mistrzem Polski strefy północnej. Jego największy sukces to wicemistrzostwo Polski w wyścigach (klasa 350 ccm), wywalczone w roku 1953. W okresie czynnego uprawiania sportu motorowego reprezentował barwy wspomnianego OKM, Kolejarza i Ogniwa Olsztyn.
*Archiwum Janusza Poryckiego
+
 
[[Kategoria:Sport|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Działacze|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Sport motorowe|Jesionowski, Mieczysław]]
+
W 1951 roku został wybrany sekretarzem sekcji motorowej zrzeszenia Ogniwo. Funkcję tę pełnił do roku 1955. Od następnego roku przez dziewięć lat był kierownikiem i trenerem Klubu Motorowego Ligi Przyjaciół Żołnierza, pełniąc jednocześnie obowiązki wojewódzkiego trenera koordynatora. Po rezygnacji LPŻ z patronowania i sponsorowania motorowego sportu wyczynowego związał się zawodowo z Olsztyńskimi Zakładami Opon Samochodowych w Budowie. Niemal natychmiast rozpoczął starania o zorganizowanie w fabryce klubu. Bardzo szybko uzyskał akceptację pomysłu ze strony kierownictwa zakładów [[Władysław Leonhard|Władysława Leonharda]] (dyrektora naczelnego) i [[Jerzy Majewski|Jerzego Majewskiego]].
 +
 
 +
W 1968 roku powołano do życia [[Auto-Moto-Klub "OZOS"]], przemianowany po latach na [[AMK "Stomil"]]. Został jego wiceprezesem.
 +
W 1975 roku AMK wchłonął OKS-OZOS. W nowej strukturze organizacja istniała do roku 1993, a Mieczysław Jesionowski pełnił w niej funkcję przewodniczącego zarządu sekcji samochodowo-motocyklowej najpierw [[OKS-OZOS]] (po zmianie nazwy – OKS "Stomil"). Był równocześnie członkiem jego zarządu. Gdy klub postawiono w stan likwidacji zraził się do sportu. Szybko jednak powrócił do działania i poparł inicjatywę powołania nowej organizacji motorowej już poza strukturami olsztyńskiej fabryki. Pomagał w pracach organizacyjnych na rzecz utworzenia Motoklubu. Wszedł w skład 25-osobowej grupy inicjatywnej. Następnie przyjął funkcję przewodniczącego komisji rewizyjnej klubu i stał na jej czele przez dwie czteroletnie kadencje – kiedy stan zdrowia pozwalał mu na aktywne działanie.
 +
 
 +
Od 1958 do 1993 roku był członkiem Głównej Komisji Sportu Motocyklowego [[PZMot]], a w latach 1987–1992 jej wiceprzewodniczącym. Kilka lat był przewodniczącym komisji sportowej w Centralnej Radzie Motorowej ZG LPŻ. Był wieloletnim członkiem zarządu okręgowego PZM.
 +
 
 +
W 1954 roku otrzymał uprawnienia sędziego motorowego klasy P (państwowej), a sześć lat później klasy M (międzynarodowej). W latach 1960–1992 wielokrotnie pełnił obowiązki sędziego głównego lub przewodniczącego jury mistrzostw Polski, a nawet mistrzostw Europy i świata. Dziesiątki razy stał na czele ekip reprezentacyjnych kraju uczestniczących w zawodach międzynarodowych, mistrzostwach kontynentu i świata.
 +
 
 +
==Nagrody i odznaczenia==
 +
Za swoją wieloletnią działalność został wyróżniony wieloma odznaczeniami państwowymi, resortowymi i sportowymi. W swym ostatnim wywiadzie prasowym udzielonym wiosną 2007 roku powiedział, że najbardziej cenił przyznany mu tytuł Honorowego Członka Polskiego Związku Motorowego, ale posiadał także m.in:
 +
*Brązowy Krzyż Zasługi (1959)
 +
*Złotą Odznakę Honorową PZM (1960)
 +
*srebrną odznakę "Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej" (1980)
 +
*Złoty Krzyż Zasługi (1983)
 +
*złotą odznakę "Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej" (1989)
 +
*odznakę "Za Zasługi dla Przemysłu Chemicznego"
 +
*odznakę "Za Zasługi dla Obronności Kraju"
 +
==Bibliografia==
 +
Archiwum Janusza Poryckiego<br/>
 +
[[Kategoria:Sport|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Działacze sportowi|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Zawodnicy|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Mistrzowie sportu|Jesionowski, Mieczysław]] [[kategoria: 1945-1989|Jesionowski, Mieczysław]] [[kategoria: 1990-|Jesionowski, Mieczysław]][[kategoria: Olsztyn|Jesionowski, Mieczysław]]
 +
==Galeria zdjęć==
 +
 
 +
<gallery mode=packed heights=210px caption="Mieczysław Jesionowski" class="left">
 +
Plik:Jesionowski1.jpeg|Z archiwum Janusza Poryckiego
 +
Plik:Jesionowski2.jpeg|Z archiwum Janusza Poryckiego
 +
Plik:Jesionowski3.jpeg|Z archiwum Janusza Poryckiego
 +
</gallery>

Aktualna wersja na dzień 18:57, 12 lut 2015

Mieczysław Jesionowski

z archiwum Janusza Poryckiego
z archiwum Janusza Poryckiego
Imię i nazwisko Mieczysław Jesionowski
Data i miejsce urodzenia 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża
Data śmierci 15 października 2007 r., w Olsztynie
Dyscyplina sporty motorowe

Mieczysław Jesionowski (ur. 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża, zm. 15 października 2007 r. w Olsztynie) – organizator sportu motorowego na Warmii i Mazurach.

Działalność sportowa

Z jego inicjatywy 12 czerwca 1946 roku powstało w Olsztynie pierwsze stowarzyszenie sportów motorowych – Olsztyński Klub Motorowy. Jesionowski był sekretarzem klubu od początku jego działalności do roku 1950. Uprawiał motocyklowe rajdy terenowe i wyścigi drogowe (uliczne), startował w latach 1946–1954.

Był wielokrotnym mistrzem województwa, mistrzem Polski strefy północnej. Jego największy sukces to wicemistrzostwo Polski w wyścigach (klasa 350 ccm), wywalczone w roku 1953. W okresie czynnego uprawiania sportu motorowego reprezentował barwy wspomnianego OKM, Kolejarza i Ogniwa Olsztyn.

W 1951 roku został wybrany sekretarzem sekcji motorowej zrzeszenia Ogniwo. Funkcję tę pełnił do roku 1955. Od następnego roku przez dziewięć lat był kierownikiem i trenerem Klubu Motorowego Ligi Przyjaciół Żołnierza, pełniąc jednocześnie obowiązki wojewódzkiego trenera koordynatora. Po rezygnacji LPŻ z patronowania i sponsorowania motorowego sportu wyczynowego związał się zawodowo z Olsztyńskimi Zakładami Opon Samochodowych w Budowie. Niemal natychmiast rozpoczął starania o zorganizowanie w fabryce klubu. Bardzo szybko uzyskał akceptację pomysłu ze strony kierownictwa zakładów Władysława Leonharda (dyrektora naczelnego) i Jerzego Majewskiego.

W 1968 roku powołano do życia Auto-Moto-Klub "OZOS", przemianowany po latach na AMK "Stomil". Został jego wiceprezesem. W 1975 roku AMK wchłonął OKS-OZOS. W nowej strukturze organizacja istniała do roku 1993, a Mieczysław Jesionowski pełnił w niej funkcję przewodniczącego zarządu sekcji samochodowo-motocyklowej najpierw OKS-OZOS (po zmianie nazwy – OKS "Stomil"). Był równocześnie członkiem jego zarządu. Gdy klub postawiono w stan likwidacji zraził się do sportu. Szybko jednak powrócił do działania i poparł inicjatywę powołania nowej organizacji motorowej już poza strukturami olsztyńskiej fabryki. Pomagał w pracach organizacyjnych na rzecz utworzenia Motoklubu. Wszedł w skład 25-osobowej grupy inicjatywnej. Następnie przyjął funkcję przewodniczącego komisji rewizyjnej klubu i stał na jej czele przez dwie czteroletnie kadencje – kiedy stan zdrowia pozwalał mu na aktywne działanie.

Od 1958 do 1993 roku był członkiem Głównej Komisji Sportu Motocyklowego PZMot, a w latach 1987–1992 jej wiceprzewodniczącym. Kilka lat był przewodniczącym komisji sportowej w Centralnej Radzie Motorowej ZG LPŻ. Był wieloletnim członkiem zarządu okręgowego PZM.

W 1954 roku otrzymał uprawnienia sędziego motorowego klasy P (państwowej), a sześć lat później klasy M (międzynarodowej). W latach 1960–1992 wielokrotnie pełnił obowiązki sędziego głównego lub przewodniczącego jury mistrzostw Polski, a nawet mistrzostw Europy i świata. Dziesiątki razy stał na czele ekip reprezentacyjnych kraju uczestniczących w zawodach międzynarodowych, mistrzostwach kontynentu i świata.

Nagrody i odznaczenia

Za swoją wieloletnią działalność został wyróżniony wieloma odznaczeniami państwowymi, resortowymi i sportowymi. W swym ostatnim wywiadzie prasowym udzielonym wiosną 2007 roku powiedział, że najbardziej cenił przyznany mu tytuł Honorowego Członka Polskiego Związku Motorowego, ale posiadał także m.in:

  • Brązowy Krzyż Zasługi (1959)
  • Złotą Odznakę Honorową PZM (1960)
  • srebrną odznakę "Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej" (1980)
  • Złoty Krzyż Zasługi (1983)
  • złotą odznakę "Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej" (1989)
  • odznakę "Za Zasługi dla Przemysłu Chemicznego"
  • odznakę "Za Zasługi dla Obronności Kraju"

Bibliografia

Archiwum Janusza Poryckiego

Galeria zdjęć