Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie''' od momentu wzniesienia stały się jednym z symboli wkroczenia miasta na drogą do nowoczesności.  
+
'''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie''' od momentu wzniesienia stały się jednym z symboli wkroczenia miasta na drogą do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim.
 +
 
  
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
Linia 24: Linia 25:
 
  |mapa wsi              =
 
  |mapa wsi              =
 
  |kod mapy              = PL-WN
 
  |kod mapy              = PL-WN
  |stopniN = 53 |minutN = 42 |sekundN = 56
+
  |stopniN = 53 |minutN = 47 |sekundN = 00
  |stopniE = 21 |minutE = 19 |sekundE = 02
+
  |stopniE = 20|minutE = 30|sekundE = 00
 
  |commons              =
 
  |commons              =
 
  |wikipodróże          =
 
  |wikipodróże          =
Linia 31: Linia 32:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
Mosty mają ponad  20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. Mosty są bardzo do siebie podobne i mają zbliżone wymiary. Wzniesione zostały z czerwonej i żółtej cegły, w formie trzech arkad. Oba mosty są dwutorowe. Uwagę zwracają także tablice z datami budowy umieszczone w przęsłach środkowych obu konstrukcji (1871 - północny, 1893 – południowy). Na mostach zachowały się także żeliwne słupki. Mosty są bardzo interesujące pod względem architektoniczno – technicznym i krajobrazowym.
+
==Historia==
 +
Mosty zostały wybudowane  w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń-Wystruć (ob. Czerniachowsk w Obwodzie Kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy.
 +
W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak wzniesiony wcześniej, przeznaczony został na dwa tory.
 +
W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.
 +
 
 +
 
 +
==Ciekawostki==
 +
Mosty zostały wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad  20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m.  
 +
 
 +
==Zobacz także==
 +
http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html
 +
 
 +
http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html (zdjęcia współczesne)
 +
 
 +
http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne)
 +
 
 +
 
 +
==Bibliografia==
 +
A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania Gazety Wyborczej).
 +
 
  
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Olsztyn]] [[Kategoria: powiat olsztyński]]
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Olsztyn]] [[Kategoria: powiat olsztyński]]

Wersja z 00:19, 7 sty 2015

Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie od momentu wzniesienia stały się jednym z symboli wkroczenia miasta na drogą do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim.


Olsztyn

Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie
Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat olsztyński
Gmina Olsztyn
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Olsztyn
Olsztyn
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Olsztyn
Olsztyn
Ziemia

Nieprawidłowe parametry: {{{{współrzędne}}}|type:city }

Historia

Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń-Wystruć (ob. Czerniachowsk w Obwodzie Kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy. W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak wzniesiony wcześniej, przeznaczony został na dwa tory. W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.


Ciekawostki

Mosty zostały wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m.

Zobacz także

http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html

http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html (zdjęcia współczesne)

http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne)


Bibliografia

A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania Gazety Wyborczej).