Mosty kolejowe w Stańczykach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''Mosty kolejowe w Stańczykach''' to jedne z najładniejszych wśród konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym.
+
'''Mosty kolejowe w Stańczykach''' [[Dubeninki (gmina wiejska)|gm. Dubeninki]] to jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Są to jedne z najwyższych mostów w Polsce.
  
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
Linia 24: Linia 24:
 
  |mapa wsi              =
 
  |mapa wsi              =
 
  |kod mapy              = PL-WN
 
  |kod mapy              = PL-WN
  |stopniN = 53 |minutN = 42 |sekundN = 56
+
  |stopniN = 54 |minutN = 18 |sekundN = 00
  |stopniE = 21 |minutE = 19 |sekundE = 02
+
  |stopniE = 22 |minutE = 34 |sekundE = 00
 
  |commons              =
 
  |commons              =
 
  |wikipodróże          =
 
  |wikipodróże          =
Linia 31: Linia 31:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty wzniesiono w latach 1912-1918 (most południowy 1912-1914, 1917; most północny 1918 r.) nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki, na trasie linii kolejowej Gołdap-Dubeninki-Żytkiejmy. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, na drugim (południowym) nigdy nie położono torów. W 1945 r. Armia Czerwona zdemontowała tory.
+
==Historia==
Mosty wzniesiono z żelbetu. Zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce (36 m, długość ok. 200 m.).  
+
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie Gołdap-Dubeninki-Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.
 +
 
 +
W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurkiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.
 +
 
 +
W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał oba mosty do rejestru zabytków
 +
 
 +
 
 +
==Ciekawostki==
 +
Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.  
 +
 
 +
Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach (nad rzeka Bludzią) i Galwieciach (nad rzeką Jarką).
 +
 
 +
==Zobacz także==
 +
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_w_Sta%C5%84czykach
 +
http://mazury.info.pl/stanczyki/
 +
 
 +
==Bibliografia==
 +
B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, „Borussia” 2008, nr 42, s. 177-184.
 +
 
  
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Dubeninki]] [[Kategoria: powiat gołdapski]]
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Dubeninki]] [[Kategoria: powiat gołdapski]]

Wersja z 02:34, 6 sty 2015

Mosty kolejowe w Stańczykach gm. Dubeninki to jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Są to jedne z najwyższych mostów w Polsce.

Stańczyki

Wiadukty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
Wiadukty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat gołdapski
Gmina Dubeninki
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Stańczyki
Stańczyki
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Stańczyki
Stańczyki
Ziemia

Nieprawidłowe parametry: {{{{współrzędne}}}|type:city }

Historia

Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie Gołdap-Dubeninki-Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.

W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurkiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.

W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał oba mosty do rejestru zabytków


Ciekawostki

Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.

Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach (nad rzeka Bludzią) i Galwieciach (nad rzeką Jarką).

Zobacz także

http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_w_Sta%C5%84czykach http://mazury.info.pl/stanczyki/

Bibliografia

B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, „Borussia” 2008, nr 42, s. 177-184.