Mosty kolejowe w Stańczykach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 8: Linia 8:
 
  |dopełniacz wsi        = Stańczyk
 
  |dopełniacz wsi        = Stańczyk
 
  |zdjęcie              = Wiadukty kolejowe w Stańczykach.jpg   
 
  |zdjęcie              = Wiadukty kolejowe w Stańczykach.jpg   
  |opis zdjęcia          = Wiadukty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
+
  |opis zdjęcia          = Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  

Wersja z 01:37, 6 sty 2015

Mosty kolejowe w Stańczykach gm. Dubeninki to jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Są to jedne z najwyższych mostów w Polsce.

Stańczyki

Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat gołdapski
Gmina Dubeninki
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Stańczyki
Stańczyki
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Stańczyki
Stańczyki
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Historia

Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie Gołdap-Dubeninki-Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.

W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurkiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.

W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał oba mosty do rejestru zabytków


Ciekawostki

Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.

Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach (nad rzeka Bludzią) i Galwieciach (nad rzeką Jarką).

Zobacz także

http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_w_Sta%C5%84czykach http://mazury.info.pl/stanczyki/

Bibliografia

B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, „Borussia” 2008, nr 42, s. 177-184.