Mosty kolejowe w Stańczykach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Mosty kolejowe w Stańczykach''' to jedne z najładniejszych wśród konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym.
 
 
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
  |nazwa                = Stańczyki
+
  |nazwa                = Mosty kolejowe w Stańczykach
 
  |herb wsi              =   
 
  |herb wsi              =   
 
  |flaga wsi            =   
 
  |flaga wsi            =   
Linia 8: Linia 6:
 
  |dopełniacz wsi        = Stańczyk
 
  |dopełniacz wsi        = Stańczyk
 
  |zdjęcie              = Wiadukty kolejowe w Stańczykach.jpg   
 
  |zdjęcie              = Wiadukty kolejowe w Stańczykach.jpg   
  |opis zdjęcia          = Wiadukty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
+
  |opis zdjęcia          = Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki.<br>Fot. Adam Płoski.
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
Linia 24: Linia 22:
 
  |mapa wsi              =
 
  |mapa wsi              =
 
  |kod mapy              = PL-WN
 
  |kod mapy              = PL-WN
  |stopniN = 53 |minutN = 42 |sekundN = 56
+
  |stopniN = 54 |minutN = 18 |sekundN = 00
  |stopniE = 21 |minutE = 19 |sekundE = 02
+
  |stopniE = 22 |minutE = 34 |sekundE = 00
 
  |commons              =
 
  |commons              =
 
  |wikipodróże          =
 
  |wikipodróże          =
Linia 31: Linia 29:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty wzniesiono w latach 1912-1918 (most południowy 1912-1914, 1917; most północny 1918 r.) nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki, na trasie linii kolejowej Gołdap-Dubeninki-Żytkiejmy. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, na drugim (południowym) nigdy nie położono torów. W 1945 r. Armia Czerwona zdemontowała tory.
+
'''Mosty kolejowe w Stańczykach''' – wiadukty kolejowe pochodzące z początków XX w., znajdujące się w [[Stańczyki|Stańczykach]] w [[Dubeninki (gmina wiejska)|gminie Dubeninki]]. Jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie [[województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko–mazurskiego]] zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Jedne z najwyższych mostów w Polsce.
Mosty wzniesiono z żelbetu. Zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce (36 m, długość ok. 200 m.).  
+
<br/><br/>
 +
==Opis==
 +
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, które zostały wzniesione w latach 1912–1918 nad doliną niewielkiej rzeki [[Rzeka Błędzianka|Błędzianki]]. Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.
 +
 
 +
==Historia==
 +
Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie [[Gołdap]] – [[Dubeninki]] – Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów, wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.
 +
 
 +
W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.
 +
 
 +
W 1979 r. [[Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie]] wpisał oba mosty do rejestru zabytków
 +
 
 +
==Ciekawostki==
 +
Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach, istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach nad [[Rzeka Bludzia|rzeką Bludzią]]) i w [[Galwiecie|Galwieciach]] nad [[Rzeka Jarka|rzeką Jarką]].
 +
 
 +
==Zobacz też==
 +
[[Wiadukty w Puszczy Rominckiej]]
 +
[http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_w_Sta%C5%84czykach pl.wikipedia.org, mosty w Stańczykach] [09.02.2015]<br/>
 +
[http://mazury.info.pl/stanczyki/ mazury.info.pl] [09.02.2015]<br/>
 +
 
 +
==Bibliografia==
 +
B. Rams, ''Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach'', "Borussia" 2008, nr 42, s. 177-184.<br/>
  
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Dubeninki]] [[Kategoria: powiat gołdapski]]
+
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Dubeninki (gmina wiejska)]] [[Kategoria: Powiat gołdapski]] [[Kategoria: Inne obiekty architektury]]

Aktualna wersja na dzień 18:11, 28 mar 2015

Mosty kolejowe w Stańczykach

Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki.Fot. Adam Płoski.
Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki.
Fot. Adam Płoski.
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat gołdapski
Gmina Dubeninki
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Mosty kolejowe w Stańczykach
Mosty kolejowe w Stańczykach
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Mosty kolejowe w Stańczykach
Mosty kolejowe w Stańczykach
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Mosty kolejowe w Stańczykach – wiadukty kolejowe pochodzące z początków XX w., znajdujące się w Stańczykach w gminie Dubeninki. Jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko–mazurskiego zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Jedne z najwyższych mostów w Polsce.

Opis

Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, które zostały wzniesione w latach 1912–1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.

Historia

Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie GołdapDubeninki – Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów, wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.

W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.

W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie wpisał oba mosty do rejestru zabytków

Ciekawostki

Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach, istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach nad rzeką Bludzią) i w Galwieciach nad rzeką Jarką.

Zobacz też

Wiadukty w Puszczy Rominckiej pl.wikipedia.org, mosty w Stańczykach [09.02.2015]
mazury.info.pl [09.02.2015]

Bibliografia

B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, "Borussia" 2008, nr 42, s. 177-184.