Mosty zwodzone (Giżycko, Jezioro, Szopy, Dzierzgonka): Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''Mosty zwodzone'''. W regionie Warmii i Mazur istnieje wiele mostów, różnorodnych pod względem wieku, konstrukcji, materiału i funkcji (kolejowe, drogowe). Na wyróżnienie zasługują w tej grupie mosty zwodzone.
 
 
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
 
  |nazwa                = mosty zwodzone
 
  |nazwa                = mosty zwodzone
Linia 31: Linia 29:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
==[[Giżycko]]==
+
'''Mosty zwodzone (Giżycko, Jezioro, Szopy, Dzierzgonka)''' – w regionie [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]] istnieje wiele mostów różnorodnych pod względem wieku, konstrukcji, materiału i funkcji (kolejowe, drogowe). Na wyróżnienie zasługują w tej grupie mosty zwodzone.
Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku, który został wzniesiony w 1889 r. w miejscu wcześniejszej przeprawy. Most wyróżnia się oryginalnym, jedynym w Polsce, rozwiązaniem zwodzenia w bok. Mimo, że waży ponad 100 ton obracany jest ręcznie przez jednego operatora.  
+
<br/><br/>
 +
==Opis==
 +
===Most obrotowy w Giżycku===
 +
Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na [[Kanał Łuczański|Kanale Łuczańskim]] w [[Giżycko|Giżycku]], który został wzniesiony w 1889 r. w miejscu wcześniejszej przeprawy. Most wyróżnia się oryginalnym, jedynym w Polsce rozwiązaniem zwodzenia w bok. Mimo że waży ponad 100 ton, obracany jest ręcznie przez jednego operatora.
 +
 
 +
===Mosty zwodzone w powiecie elbląskim===
 +
Mosty zwodzone zachowały się także na terenie [[Powiat elbląski|powiatu elbląskiego]]. Most obrotowy z 1870 r. wykorzystywany jest do dziś w [[Dzierzgonka|Dzierzgonce]] w [[Markusy (gmina wiejska)|gminie Markusy]] na [[Rzeka Dzierzgoń|rzece Dzierzgoń]]. Most ten wyremontowano w 2013 r.  
  
==Powiat elbląski==
+
Interesujący most zwodzony z 1895 r. zachował się również na terenie tej samej gminy, we wsi [[Jezioro]] nad żeglowną dawniej rzeką [[rzeka Tyna|Tyną]]. Ze względu na swą konstrukcję (ruchome przęsło podnoszone napędem ręcznym za pomocą systemu żurawiowego, m.in. z wykorzystaniem kutych łańcuchów), most ten bardzo atrakcyjnie prezentuje się w krajobrazie. W niedalekich [[Szopy|Szopach]], na rzece [[Rzeka Fiszewka|Fiszewce]], także znajduje się drogowy most zwodzony (bud. ok. 1935 r.), jednak obecnie bardzo zniszczony  i z tego powodu wyłączony aktualnie z ruchu.
Mosty zwodzone zachowały się także na terenie pow. elbląskiego. Most obrotowy z 1870 r. wykorzystywany jest do dziś w Dzierzgonce [[gm. Markusy]] na rzece Dzierzgoń. Interesujący most zwodzony z 1895 r. zachował się również na terenie tej samej gminy, we wsi Jezioro nad żeglowną dawniej rzeką Tyną. Ze względu na swą konstrukcję (ruchome przęsło podnoszone napędem ręcznym za pomocą systemu żurawiowego m.in. z wykorzystaniem kutych łańcuchów), most ten bardzo atrakcyjnie prezentuje się w krajobrazie. W niedalekich Szopach, na rzece Fiszewce, także znajduje się drogowy most zwodzony (bud. ok. 1935 r.), jednak obecnie bardzo zniszczony  i z tego powodu wyłączony jest aktualnie z ruchu.
 
  
==Zabytki==
+
Wszystkie w/w mosty zwodzone ze względu na posiadane wartości zabytkowe podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków).  
Wszystkie w/w mosty zwodzone, ze względu na posiadane wartości zabytkowe, podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków). Most w Dzierzgonce wyremontowano w 2013 r.  
 
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
A. Płoski, Historyczna infrastruktura wodna Warmii i Mazur, „Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski” 2014, nr 6
+
A. Płoski, ''Historyczna infrastruktura wodna Warmii i Mazur'', "Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski" 2014, nr 6.<br/>
  
 
[[Plik:Giżycko_1.jpg|290px|right|thumb|Most zwodzony w Giżycku]]  
 
[[Plik:Giżycko_1.jpg|290px|right|thumb|Most zwodzony w Giżycku]]  
Linia 47: Linia 49:
 
[[Plik:Dzierzgonka_1.jpg|290px|right|thumb|Most zwodzony w Dzierzgonce]]  
 
[[Plik:Dzierzgonka_1.jpg|290px|right|thumb|Most zwodzony w Dzierzgonce]]  
  
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Giżycko]] [[Kategoria: powiat giżycki]] [[Kategoria: gmina Markusy]] [[Kategoria: powiat elbląski]] [[Kategoria: gmina Gronowo Elbląskie]]
+
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Giżycko]] [[Kategoria: Powiat giżycki]] [[Kategoria: Markusy (gmina wiejska)]] [[Kategoria: powiat elbląski]] [[Kategoria: Gronowo Elbląskie (gmina wiejska)]]

Wersja z 21:11, 8 lut 2015

mosty zwodzone

Most zwodzony nad rzeka Tyną w Jeziorze gm. Markusy.
Most zwodzony nad rzeka Tyną w Jeziorze gm. Markusy.
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat elbląski
Gmina Markusy
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
mosty zwodzone
mosty zwodzone
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
mosty zwodzone
mosty zwodzone
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Mosty zwodzone (Giżycko, Jezioro, Szopy, Dzierzgonka) – w regionie Warmii i Mazur istnieje wiele mostów różnorodnych pod względem wieku, konstrukcji, materiału i funkcji (kolejowe, drogowe). Na wyróżnienie zasługują w tej grupie mosty zwodzone.

Opis

Most obrotowy w Giżycku

Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku, który został wzniesiony w 1889 r. w miejscu wcześniejszej przeprawy. Most wyróżnia się oryginalnym, jedynym w Polsce rozwiązaniem zwodzenia w bok. Mimo że waży ponad 100 ton, obracany jest ręcznie przez jednego operatora.

Mosty zwodzone w powiecie elbląskim

Mosty zwodzone zachowały się także na terenie powiatu elbląskiego. Most obrotowy z 1870 r. wykorzystywany jest do dziś w Dzierzgonce w gminie Markusy na rzece Dzierzgoń. Most ten wyremontowano w 2013 r.

Interesujący most zwodzony z 1895 r. zachował się również na terenie tej samej gminy, we wsi Jezioro nad żeglowną dawniej rzeką Tyną. Ze względu na swą konstrukcję (ruchome przęsło podnoszone napędem ręcznym za pomocą systemu żurawiowego, m.in. z wykorzystaniem kutych łańcuchów), most ten bardzo atrakcyjnie prezentuje się w krajobrazie. W niedalekich Szopach, na rzece Fiszewce, także znajduje się drogowy most zwodzony (bud. ok. 1935 r.), jednak obecnie bardzo zniszczony i z tego powodu wyłączony aktualnie z ruchu.

Wszystkie w/w mosty zwodzone ze względu na posiadane wartości zabytkowe podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków).

Bibliografia

A. Płoski, Historyczna infrastruktura wodna Warmii i Mazur, "Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski" 2014, nr 6.

Most zwodzony w Giżycku
Most zwodzony w Szopach
Most zwodzony w Dzierzgonce