Mosty zwodzone (Giżycko, Jezioro, Szopy, Dzierzgonka): Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''Mosty zwodzone (Giżycko, Jezioro, Szopy, Dzierzgonka)'''. W regionie Warmii i Mazur istnieje wiele mostów różnorodnych pod względem wieku, konstrukcji i materiału. Na wyróżnienie w tej grupiezasługują  mosty zwodzone.
+
'''Mosty zwodzone'''. W regionie Warmii i Mazur istnieje wiele mostów, różnorodnych pod względem wieku, konstrukcji, materiału i funkcji (kolejowe, drogowe). Na wyróżnienie zasługują w tej grupie mosty zwodzone.
 +
 
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
 
  |nazwa                = mosty zwodzone
 
  |nazwa                = mosty zwodzone
Linia 30: Linia 31:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
==Giżycko==
+
==[[Giżycko]]==
Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku, wzniesiony w 1889r. w celu usprawnienia połączenia miasta z Twierdzą Boyen. Wyróżnia się on oryginalnym, jedynym w Polsce, rozwiązaniem zwodzenia w bok. Mimo, że most waży ponad 100 ton obracany jest ręcznie przez jednego człowieka.  
+
Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku, który został wzniesiony w 1889 r. w miejscu wcześniejszej przeprawy. Most wyróżnia się oryginalnym, jedynym w Polsce, rozwiązaniem zwodzenia w bok. Mimo, że waży ponad 100 ton obracany jest ręcznie przez jednego operatora.  
  
 
==Powiat elbląski==
 
==Powiat elbląski==
Mosty zwodzone zachowały się także na terenie pow. elbląskiego. Most obrotowy z 1870 r. istnieje do dziś w Dzierzgonce gm. Markusy na rzece Dzierzgoń. Interesujący most zwodzony z 1895 r. zachował się na terenie tej samej gminy, we wsi Jezioro nad żeglowną dawniej rzeką Tyną. Ze względu na swą konstrukcję (ruchome przęsło podnoszone napędem ręcznym za pomocą systemu żurawiowego m.in. z wykorzystaniem kutych łańcuchów), bardzo atrakcyjnie prezentuje się w krajobrazie. W niedalekich Szopach, na rzece Fiszewce, odnajdujemy kolejny most zwodzony, jednak silnie zniszczony.
+
Mosty zwodzone zachowały się także na terenie pow. elbląskiego. Most obrotowy z 1870 r. wykorzystywany jest do dziś w Dzierzgonce [[gm. Markusy]] na rzece Dzierzgoń. Interesujący most zwodzony z 1895 r. zachował się również na terenie tej samej gminy, we wsi Jezioro nad żeglowną dawniej rzeką Tyną. Ze względu na swą konstrukcję (ruchome przęsło podnoszone napędem ręcznym za pomocą systemu żurawiowego m.in. z wykorzystaniem kutych łańcuchów), most ten bardzo atrakcyjnie prezentuje się w krajobrazie. W niedalekich Szopach, na rzece Fiszewce, także znajduje się drogowy most zwodzony (bud. ok. 1935 r.), jednak obecnie bardzo zniszczony i z tego powodu wyłączony jest aktualnie z ruchu.
  
 
==Zabytki==
 
==Zabytki==
Wszystkie w/w mosty ze względu na posiadane wartości zabytkowe podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków). Most w Dzierzgonce został wyremontowany w 2013 r.
+
Wszystkie w/w mosty zwodzone, ze względu na posiadane wartości zabytkowe, podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków). Most w Dzierzgonce wyremontowano w 2013 r.  
 +
 
 +
==Bibliografia==
 +
A. Płoski, Historyczna infrastruktura wodna Warmii i Mazur, „Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski” 2014, nr 6
  
 
[[Plik:Giżycko_1.jpg|290px|right|thumb|Most zwodzony w Giżycku]]  
 
[[Plik:Giżycko_1.jpg|290px|right|thumb|Most zwodzony w Giżycku]]  

Wersja z 02:18, 9 sty 2015

Mosty zwodzone. W regionie Warmii i Mazur istnieje wiele mostów, różnorodnych pod względem wieku, konstrukcji, materiału i funkcji (kolejowe, drogowe). Na wyróżnienie zasługują w tej grupie mosty zwodzone.

mosty zwodzone

Most zwodzony nad rzeka Tyną w Jeziorze gm. Markusy.
Most zwodzony nad rzeka Tyną w Jeziorze gm. Markusy.
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat elbląski
Gmina Markusy
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
mosty zwodzone
mosty zwodzone
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
mosty zwodzone
mosty zwodzone
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Giżycko

Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku, który został wzniesiony w 1889 r. w miejscu wcześniejszej przeprawy. Most wyróżnia się oryginalnym, jedynym w Polsce, rozwiązaniem zwodzenia w bok. Mimo, że waży ponad 100 ton obracany jest ręcznie przez jednego operatora.

Powiat elbląski

Mosty zwodzone zachowały się także na terenie pow. elbląskiego. Most obrotowy z 1870 r. wykorzystywany jest do dziś w Dzierzgonce gm. Markusy na rzece Dzierzgoń. Interesujący most zwodzony z 1895 r. zachował się również na terenie tej samej gminy, we wsi Jezioro nad żeglowną dawniej rzeką Tyną. Ze względu na swą konstrukcję (ruchome przęsło podnoszone napędem ręcznym za pomocą systemu żurawiowego m.in. z wykorzystaniem kutych łańcuchów), most ten bardzo atrakcyjnie prezentuje się w krajobrazie. W niedalekich Szopach, na rzece Fiszewce, także znajduje się drogowy most zwodzony (bud. ok. 1935 r.), jednak obecnie bardzo zniszczony i z tego powodu wyłączony jest aktualnie z ruchu.

Zabytki

Wszystkie w/w mosty zwodzone, ze względu na posiadane wartości zabytkowe, podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków). Most w Dzierzgonce wyremontowano w 2013 r.

Bibliografia

A. Płoski, Historyczna infrastruktura wodna Warmii i Mazur, „Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski” 2014, nr 6

Most zwodzony w Giżycku
Most zwodzony w Szopach
Most zwodzony w Dzierzgonce