Mosty zwodzone (Giżycko, Jezioro, Szopy, Dzierzgonka)

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Wersja z dnia 12:37, 16 mar 2015 autorstwa Arom (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj
Mosty zwodzone

Most zwodzony nad rzeka Tyną w Jeziorze gm. Markusy.Fot. Adam Płoski.
Most zwodzony nad rzeka Tyną w Jeziorze gm. Markusy.
Fot. Adam Płoski.
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat elbląski
Gmina Markusy
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Mosty zwodzone
Mosty zwodzone
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Mosty zwodzone
Mosty zwodzone
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Mosty zwodzone (Giżycko, Jezioro, Szopy, Dzierzgonka) – w regionie Warmii i Mazur istnieje wiele mostów różnorodnych pod względem wieku, konstrukcji, materiału i funkcji (kolejowe, drogowe). Na wyróżnienie zasługują w tej grupie mosty zwodzone.

Opis

Most obrotowy w Giżycku

Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku, który został wzniesiony w 1889 r. w miejscu wcześniejszej przeprawy. Most wyróżnia się oryginalnym, jedynym w Polsce rozwiązaniem zwodzenia w bok. Mimo że waży ponad 100 ton, obracany jest ręcznie przez jednego operatora.

Mosty zwodzone w powiecie elbląskim

Mosty zwodzone zachowały się także na terenie powiatu elbląskiego. Most obrotowy z 1870 r. wykorzystywany jest do dziś w Dzierzgonce w gminie Markusy na rzece Dzierzgoń. Most ten wyremontowano w 2013 r.

Interesujący most zwodzony z 1895 r. zachował się również na terenie tej samej gminy, we wsi Jezioro nad żeglowną dawniej rzeką Tyną. Ze względu na swą konstrukcję (ruchome przęsło podnoszone napędem ręcznym za pomocą systemu żurawiowego, m.in. z wykorzystaniem kutych łańcuchów), most ten bardzo atrakcyjnie prezentuje się w krajobrazie. W niedalekich Szopach, na rzece Fiszewce, także znajduje się drogowy most zwodzony (bud. ok. 1935 r.), jednak obecnie bardzo zniszczony i z tego powodu wyłączony aktualnie z ruchu.

Wszystkie w/w mosty zwodzone ze względu na posiadane wartości zabytkowe podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków).

Bibliografia

A. Płoski, Historyczna infrastruktura wodna Warmii i Mazur, "Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski" 2014, nr 6.

Most zwodzony w Giżycku.
Fot. Adam Płoski.
Most zwodzony w Szopach.
Fot. Adam Płoski.
Most zwodzony w Dzierzgonce.
Fot. Adam Płoski.