Nowoczesna wieś: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Charakterystyka)
Linia 1: Linia 1:
'''''Nowoczesna wieś'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.'''
+
'''''Nowoczesna wieś''''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.
<br/>
+
<br/><br/>
 
 
 
 
 
== Wprowadzenie ==
 
== Wprowadzenie ==
  
Linia 11: Linia 9:
 
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).
 
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).
 
<br/>
 
<br/>
 
 
 
== Lokalizacja ==
 
== Lokalizacja ==
  
 
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ''Nowoczesna wieś'' zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).
 
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ''Nowoczesna wieś'' zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).
 
  
 
'''Rys. 1. OSI ''Nowoczesna wieś'''''
 
'''Rys. 1. OSI ''Nowoczesna wieś'''''
Linia 23: Linia 18:
  
 
''Źródło'': [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''].
 
''Źródło'': [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''].
 
<br/>
 
 
 
== Charakterystyka ==
 
== Charakterystyka ==
 
 
OSI ''Nowoczesna wieś'' składa się z dwóch typów obszarów, tj.:
 
OSI ''Nowoczesna wieś'' składa się z dwóch typów obszarów, tj.:
 
#gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A),
 
#gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A),
 
#gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B).
 
#gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B).
 
  
 
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
 
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
 
  
 
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.
 
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.
 
  
 
Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można:
 
Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można:
Linia 46: Linia 34:
 
*wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów,
 
*wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów,
 
*wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych.
 
*wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych.
 
  
 
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
 
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
Linia 59: Linia 46:
 
*niewielką aktywność społeczną,
 
*niewielką aktywność społeczną,
 
*słabą dostępność komunikacyjną.
 
*słabą dostępność komunikacyjną.
<br/>
 
 
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'']
 
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'']

Wersja z 20:16, 27 kwi 2014

Nowoczesna wieś – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.

Wprowadzenie

Nowoczesna wieś to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).

Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Nowoczesna wieś zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).

Rys. 1. OSI Nowoczesna wieś

Nowoczesna wieś.jpg

Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.

Charakterystyka

OSI Nowoczesna wieś składa się z dwóch typów obszarów, tj.:

  1. gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A),
  2. gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B).

Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.

Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.

Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można:

  • bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B),
  • bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A),
  • konkurencyjne małe miasta i miasteczka,
  • wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów,
  • wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych.

Wśród słabości tego OSI wskazać należy:

  • odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności,
  • problemy na rynku pracy,
  • niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości,
  • niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych,
  • ogólnie niską zamożność gmin,
  • niewielki ruch na rynku mieszkaniowym,
  • ogólnie niski potencjał rozwojowy,
  • niewielką aktywność społeczną,
  • słabą dostępność komunikacyjną.

Bibliografia

Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa

Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025