Nowoczesna wieś

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Wersja z dnia 09:40, 18 kwi 2014 autorstwa MAG (dyskusja) (Utworzono nową stronę "'''''Nowoczesna wieś'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rol...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Nowoczesna wieś – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.


Wprowadzenie

Nowoczesna wieś to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).


Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Nowoczesna wieś zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).


Rys. 1. OSI Nowoczesna wieś

Nowoczesna wieś.jpg

Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.


Charakterystyka

OSI Nowoczesna wieś składa się z dwóch typów obszarów, tj.:

  1. gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A),
  2. gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B).

Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.

Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.


Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można:

  • bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B),
  • bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A),
  • konkurencyjne małe miasta i miasteczka,
  • pojawiający się inwestorzy wysoko oceniający walory poszczególnych gmin,
  • wysoka skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych.


Wśród słabości tego OSI wskazać należy:

  • odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności,
  • problemy na rynku pracy,
  • niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości,
  • niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych,
  • ogólnie niska zamożność gmin,
  • niewielki ruch na rynku mieszkaniowym,
  • ogólnie niski potencjał rozwojowy,
  • niewielka aktywność społeczna,
  • słaba dostępność komunikacyjna.



Bibliografia

Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa

Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025