Obszary o słabym dostępie do usług publicznych

Z Encyklopedia Warmii i Mazur

Obszary o słabym dostępie do usług publicznych – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z gmin, dla których wskaźniki charakteryzujące usługi publiczne kształtowały się poniżej średniej wojewódzkiej[1].

Wprowadzenie

Obszary o słabym dostępie do usług publicznych są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania usług publicznych w gminach województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.

Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary o słabym dostępie do usług publicznych zaliczono gminy przedstawione na rysunku 1.

Rys. 1. OSI Obszary o słabym dostępie do usług publicznych

Obszary o słabym dostępie do usług publicznych.jpg

Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]].

Charakterystyka

Obszar OSI zamieszkuje niecałe 8% ludności województwa. Zdecydowana większość zaliczonych do niego gmin charakteryzuje się niską lub bardzo niską konkurencyjnością. Ponadto niezbyt korzystnie prezentują się dane dotyczące aktywności przedsiębiorców krajowych i zagranicznych. Również napływ środków zewnętrznych do tych gmin jest bardzo niski. Problemy widoczne są także w sferze społecznej, na co nakładają się dodatkowo kłopoty komunikacyjne – w szczególności niekorzystne są czasy dojazdu do miast powiatowych.

Do atutów OSI zaliczyć można:

  • bliskość Olsztyna i Elbląga, a także Ełku i innych miast powiatowych
  • w niektórych przypadkach bliskość silnego miasta powiatowego
  • relatywnie dobrze rozwinięte funkcje turystyczne
  • poprawę konkurencyjności dynamicznej w kilku gminach
  • duże nasycenie obiektami zabytkowymi

Wśród słabości tego OSI wskazać należy:

  • zmniejszającą się liczbę ludności i ujemne saldo migracji
  • problemy na rynku pracy oraz ubytek miejsc pracy
  • niską przedsiębiorczość i niewielki przyrost nowych podmiotów gospodarczych
  • bardzo niskie wskaźniki przyrostu powierzchni mieszkaniowej
  • niski poziom zamożności oraz małe wykorzystanie środków Unii Europejskiej
  • bardzo zróżnicowany poziom potencjału rozwojowego
  • małe zainteresowanie inwestorów zagranicznych
  • niską, ale bardzo zróżnicowaną konkurencyjność wojewódzką oraz niską konkurencyjność krajową
  • niski udział pracujących w usługach rynkowych
  • duże zróżnicowanie nasycenia organizacjami społecznymi
  • bardzo duże zróżnicowanie liczby korzystających z noclegów
  • niską jeziorność
  • wysoką aktywność społeczną (co dotyczy tylko kilku gmin)
  • znaczne odległości czasowe od miast powiatowych
  • słabą jakość stron www z punktu widzenia inwestorów i turystów (poza kilkoma wyjątkami)

Przypisy

Bibliografia

Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]