Patollo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 2: Linia 2:
 
[[Plik:romowe2.jpg| right | 242px |thumb| Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)]]
 
[[Plik:romowe2.jpg| right | 242px |thumb| Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)]]
 
[[Plik:romowe3.jpg| right | 242px |thumb| Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)]]
 
[[Plik:romowe3.jpg| right | 242px |thumb| Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)]]
'''Patollo''' (Patollus) – [[Prusowie|pruskim]] bóg śmierci. Mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską [[Potrimpos|Potrimposa]], od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.
+
'''Patollo''' (Patollus) – [[Prusowie|pruski]] bóg śmierci.  
  
 
Oddawano mu cześć w [[Romowe]] przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miały oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla, tj. świat podziemny. Pod dębem znajdowały się rekwizyty symbolizujące go. Były to trzy czaszki: człowieka, konia i krowy.
 
Oddawano mu cześć w [[Romowe]] przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miały oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla, tj. świat podziemny. Pod dębem znajdowały się rekwizyty symbolizujące go. Były to trzy czaszki: człowieka, konia i krowy.
 +
 +
Mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską [[Potrimpos|Potrimposa]], od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002).<br/>
 
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002).<br/>
  
 
[[Kategoria:Dzieje]] [[Kategoria: Społeczeństwo i kultura Prusów]]
 
[[Kategoria:Dzieje]] [[Kategoria: Społeczeństwo i kultura Prusów]]

Wersja z 00:53, 8 sty 2015

Nowożytna wizja Romowe z boską tróją pruskich bogów na świętym dębie, Christophori M. Hartknoch, Alte- und Neues Preussischer Historien, Francfurt-Leipzig 1684
Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)
Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)

Patollo (Patollus) – pruski bóg śmierci.

Oddawano mu cześć w Romowe przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miały oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla, tj. świat podziemny. Pod dębem znajdowały się rekwizyty symbolizujące go. Były to trzy czaszki: człowieka, konia i krowy.

Mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską Potrimposa, od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.

Bibliografia

Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002).