Polsko-Mazurskie Towarzystwo Ewangeliczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Cele i zadania organizacji)
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Dzieje" na "Kategoria:Dzieje Warmii i Mazur")
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Polsko-Mazurskie Towarzystwo Ewangeliczne''' - stowarzyszenie założone w 31 października 1921 roku przez pastora [[lkwim:Ewald Lodwich|Ewalda Lodwicha]], działacza [[Plebiscyt 1920|plebiscytowego]], który utworzył również [[Towarzystwo Przyjaciół Mazur]].  
+
'''Polsko-Mazurskie Towarzystwo Ewangeliczne''' stowarzyszenie założone 31 października 1921 roku przez pastora [[lkwim:Ewald Lodwich|Ewalda Lodwicha]], działacza [[Plebiscyt 1920|plebiscytowego]], który utworzył również [[Towarzystwo Przyjaciół Mazur]].  
 
+
<br/><br/>
 
==Historia==
 
==Historia==
Towarzystwo powstało w [[Działdowo|Działdowie]]. Pierwszym prezesem został pastor Ewald Lodwich. Do zarządu weszli: [[lkwim: Karol Małłek|Karol Małłek]], [[Wilhelm Małłek]], [[Fryderyk Kopka]], [[Wilhelm Boruta]]. Na początku działalności do stowarzyszenia należało 100 osób, a liczba członków szybko wzrastała. Było to związane z konkretnymi okolicznościami. W tym okresie stowarzyszenie skupiło się bowiem w głównej mierze na pomocy [[Optanci|optantom]] (osobom, które poparły opcję niemiecką w czasie [[Plebiscyt 1920|plebiscytu 1920 roku]]) w kwestii uzyskania polskiego obywatelstwa, a tym samym (w większości przypadków) pozostania na obszarze Działdowszczyzny. Prezes stowarzyszenia starał się ponadto organizować spotkania z mazurską ludnością, na których pragnął pozyskać ich zaufanie, a z czasem zachęcić do zbliżenia się do ruchu polskiego.
+
Towarzystwo powstało w [[Działdowo|Działdowie]]. Pierwszym prezesem został pastor Ewald Lodwich. Do zarządu weszli: [[lkwim: Karol Małłek|Karol Małłek]], [[Wilhelm Małłek]], [[Fryderyk Kopka]], [[Wilhelm Boruta]]. Na początku działalności do stowarzyszenia należało 100 osób, a liczba członków szybko wzrastała. Było to związane z konkretnymi okolicznościami. W tym okresie stowarzyszenie skupiło się bowiem w głównej mierze na pomocy [[Optanci|optantom]] (osobom, które poparły opcję niemiecką w czasie [[Plebiscyt 1920|plebiscytu 1920 roku]]) w kwestii uzyskania polskiego obywatelstwa, a tym samym (w większości przypadków) pozostania na obszarze Działdowszczyzny. Prezes stowarzyszenia starał się ponadto organizować spotkania z mazurską ludnością, na których pragnął pozyskać jej zaufanie, a z czasem zachęcić do zbliżenia się do ruchu polskiego.
<br/>
 
  
 
==Cele i zadania organizacji==
 
==Cele i zadania organizacji==
Głównym celem organizacji stały się działania zmierzające do odsunięcia [[Mazurzy|Mazurów]] od wpływów Kościoła ewangelicko-unijnego. Polsko-Mazurskie Towarzystwo Ewangeliczne podejmowało inicjatywy o charakterze propagandowym, zmierzające do zbliżenia miejscowej ludności do polskiego ruchu. Wykorzystywano w tym celu różne formy aktywności. Ewald Lodwich zainicjował powstanie w Działdowie  zboru ewangelicko-augsburskiego, który był zależny od warszawskiego konsystorza. 27 września 1923 roku 23 osoby podpisały deklarację założycielską. W 1925 roku doszło do znaczącej zmiany. Ewald Lodwich został przeniesiony z Działdowa. Polsko-Mazurskie Towarzystwo Ewangeliczne mimo tego faktu zamierzało kontynuować swoją działalność. W tym czasie organizacja nadal skupiała 100 członków. Po czterech latach działalności zaczęły pojawiać się jednak opinie wskazujące na niewielką skuteczność działań organizacji. Miało to być spowodowane w dużej mierze faktem, iż ''działacze, którzy prowadzą wśród Mazurów ewangelików pracę oświatową na szczerych zasadach państwowości polskiej, nie znajdują zrozumienia wśród szerszych warstw mazurskich, jedynie dlatego, że są to przybysze z innych dzielnic''.<ref> Cyt. za: P. Bystrzycki, ''Działdowszczyzna w latach II Rzeczpospolitej. Życie społeczno-polityczne'', Olsztyn 1997, s. 236.</ref>. W 1925 roku odbyły się wybory do sejmików powiatowych, które również wykazały rozmijanie się oczekiwań Mazurów z efektami aktywności polskich działaczy'' <ref> Ibidem, s. 237-238.</ref>. Po 1925 roku znacznie stowarzyszenia wśród Mazurów zaczęło stopniowo spadać. Sama akcja polska straciła w tym okresie na intensywności. Brakowało również znaczącej organizacji, realizującej konsekwentnie spójny program, będącej w stanie przewodzić inicjatywom tego typu towarzystw. Z drugiej strony, marazm działaczy ruchu polskiego doprowadził do ożywienia inicjatyw zrzeszających wyłącznie ludność mazurską, dając początek chociażby [[Związek Mazurów|Związkowi Mazurów]], założonemu 3 lutego 1931 roku.
+
Głównym celem organizacji stały się działania zmierzające do odsunięcia [[Mazurzy|Mazurów]] od wpływów Kościoła ewangelicko-unijnego. Polsko-Mazurskie Towarzystwo Ewangeliczne podejmowało inicjatywy o charakterze propagandowym, zmierzające do zbliżenia miejscowej ludności do polskiego ruchu. Wykorzystywano w tym celu różne formy aktywności.  
  
<br/>
+
Ewald Lodwich zainicjował powstanie w [[Działdowo|Działdowie]] zboru ewangelicko-augsburskiego, który był zależny od warszawskiego konsystorza. 27 września 1923 roku 23 osoby podpisały deklarację założycielską.
  
 +
W 1925 roku doszło do znaczącej zmiany. Ewald Lodwich został przeniesiony z Działdowa. Polsko-Mazurskie Towarzystwo Ewangeliczne mimo tego faktu zamierzało kontynuować swoją działalność. W tym czasie organizacja nadal skupiała 100 członków. Po czterech latach działalności zaczęły pojawiać się jednak opinie wskazujące na niewielką skuteczność działań organizacji. Miało to być spowodowane w dużej mierze faktem, iż ''działacze, którzy prowadzą wśród Mazurów ewangelików pracę oświatową na szczerych zasadach państwowości polskiej, nie znajdują zrozumienia wśród szerszych warstw mazurskich, jedynie dlatego, że są to przybysze z innych dzielnic''<ref> Cyt. za: P. Bystrzycki, ''Działdowszczyzna w latach II Rzeczpospolitej. Życie społeczno-polityczne'', Olsztyn 1997, s. 236.</ref>. W 1925 roku odbyły się wybory do sejmików powiatowych, które ''również wykazały rozmijanie się oczekiwań Mazurów z efektami aktywności polskich działaczy''<ref> Ibidem, s. 237-238.</ref>.
 +
 +
Po 1925 roku znaczenie stowarzyszenia wśród Mazurów zaczęło stopniowo spadać. Sama akcja polska straciła w tym okresie na intensywności. Brakowało również znaczącej organizacji, realizującej konsekwentnie spójny program, będącej w stanie przewodzić inicjatywom tego typu towarzystw. Z drugiej strony, marazm działaczy ruchu polskiego doprowadził do ożywienia inicjatyw zrzeszających wyłącznie ludność mazurską, dając początek chociażby [[Związek Mazurów I|Związkowi Mazurów]], założonemu 3 lutego 1931 roku.
 +
==Przypisy==
 +
<references/>
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
#Bystrzycki Piotr, ''Działdowszczyzna w latach II Rzeczpospolitej. Życie społeczno-polityczne'', Olsztyn 1997.
+
Bystrzycki Piotr, ''Działdowszczyzna w latach II Rzeczpospolitej. Życie społeczno-polityczne'', Olsztyn 1997.<br/>
#''Ewangelicy na Warmii i Mazurach - dzieje i współczesność'', red. Erwin Kruk, Olsztyn 2001.
+
''Ewangelicy na Warmii i Mazurach - dzieje i współczesność'', red. Erwin Kruk, Olsztyn 2001.<br/>
#Szturc Jan, ''Stowarzyszenia społeczno-kulturalne w polskim ewangelicyzmie'', Warszawa 2006.
+
Szturc Jan, ''Stowarzyszenia społeczno-kulturalne w polskim ewangelicyzmie'', Warszawa 2006.<br/>
  
<br/>
 
 
==Przypisy==
 
<references>
 
<br/>
 
  
== Zobacz też ==
 
<br/>
 
  
[[Kategoria: Dzieje]] [[Kategoria: 1919-1944]] [[Kategoria: Historia]] [[Kategoria: Organizacje polskie przed 1945]] [[Kategoria: Kościoły i wyznania]] [[Kategoria: Kościoły protestanckie]]
+
[[Kategoria:Dzieje Warmii i Mazur]] [[Kategoria: 1919-1944]] [[Kategoria: Organizacje polskie przed 1945]] [[Kategoria: Działdowo]] [[Kategoria: Plebiscyt 1920]]

Aktualna wersja na dzień 14:02, 16 wrz 2015

Polsko-Mazurskie Towarzystwo Ewangeliczne – stowarzyszenie założone 31 października 1921 roku przez pastora Ewalda Lodwicha, działacza plebiscytowego, który utworzył również Towarzystwo Przyjaciół Mazur.

Historia

Towarzystwo powstało w Działdowie. Pierwszym prezesem został pastor Ewald Lodwich. Do zarządu weszli: Karol Małłek, Wilhelm Małłek, Fryderyk Kopka, Wilhelm Boruta. Na początku działalności do stowarzyszenia należało 100 osób, a liczba członków szybko wzrastała. Było to związane z konkretnymi okolicznościami. W tym okresie stowarzyszenie skupiło się bowiem w głównej mierze na pomocy optantom (osobom, które poparły opcję niemiecką w czasie plebiscytu 1920 roku) w kwestii uzyskania polskiego obywatelstwa, a tym samym (w większości przypadków) pozostania na obszarze Działdowszczyzny. Prezes stowarzyszenia starał się ponadto organizować spotkania z mazurską ludnością, na których pragnął pozyskać jej zaufanie, a z czasem zachęcić do zbliżenia się do ruchu polskiego.

Cele i zadania organizacji

Głównym celem organizacji stały się działania zmierzające do odsunięcia Mazurów od wpływów Kościoła ewangelicko-unijnego. Polsko-Mazurskie Towarzystwo Ewangeliczne podejmowało inicjatywy o charakterze propagandowym, zmierzające do zbliżenia miejscowej ludności do polskiego ruchu. Wykorzystywano w tym celu różne formy aktywności.

Ewald Lodwich zainicjował powstanie w Działdowie zboru ewangelicko-augsburskiego, który był zależny od warszawskiego konsystorza. 27 września 1923 roku 23 osoby podpisały deklarację założycielską.

W 1925 roku doszło do znaczącej zmiany. Ewald Lodwich został przeniesiony z Działdowa. Polsko-Mazurskie Towarzystwo Ewangeliczne mimo tego faktu zamierzało kontynuować swoją działalność. W tym czasie organizacja nadal skupiała 100 członków. Po czterech latach działalności zaczęły pojawiać się jednak opinie wskazujące na niewielką skuteczność działań organizacji. Miało to być spowodowane w dużej mierze faktem, iż działacze, którzy prowadzą wśród Mazurów ewangelików pracę oświatową na szczerych zasadach państwowości polskiej, nie znajdują zrozumienia wśród szerszych warstw mazurskich, jedynie dlatego, że są to przybysze z innych dzielnic[1]. W 1925 roku odbyły się wybory do sejmików powiatowych, które również wykazały rozmijanie się oczekiwań Mazurów z efektami aktywności polskich działaczy[2].

Po 1925 roku znaczenie stowarzyszenia wśród Mazurów zaczęło stopniowo spadać. Sama akcja polska straciła w tym okresie na intensywności. Brakowało również znaczącej organizacji, realizującej konsekwentnie spójny program, będącej w stanie przewodzić inicjatywom tego typu towarzystw. Z drugiej strony, marazm działaczy ruchu polskiego doprowadził do ożywienia inicjatyw zrzeszających wyłącznie ludność mazurską, dając początek chociażby Związkowi Mazurów, założonemu 3 lutego 1931 roku.

Przypisy

  1. Cyt. za: P. Bystrzycki, Działdowszczyzna w latach II Rzeczpospolitej. Życie społeczno-polityczne, Olsztyn 1997, s. 236.
  2. Ibidem, s. 237-238.

Bibliografia

Bystrzycki Piotr, Działdowszczyzna w latach II Rzeczpospolitej. Życie społeczno-polityczne, Olsztyn 1997.
Ewangelicy na Warmii i Mazurach - dzieje i współczesność, red. Erwin Kruk, Olsztyn 2001.
Szturc Jan, Stowarzyszenia społeczno-kulturalne w polskim ewangelicyzmie, Warszawa 2006.