Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Bibliografia)
(Bibliografia)
Linia 132: Linia 132:
 
http://ppp1.elblag.pl/ [28.06.2014]
 
http://ppp1.elblag.pl/ [28.06.2014]
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria: Szkolnictwo]] [[Kategoria: Poradnia oświatowo-wychowawcza]] [[Kategoria: Poradnia psychologiczno-pedagogiczna na Warmii i Mazurach]] [[kategoria: Elbląg]] [[Kategoria: Powiat Elbląg]] <br />
+
[[Kategoria: Szkolnictwo]] [[Kategoria: Poradnia psychologiczno-pedagogiczna na Warmii i Mazurach]] [[Kategoria: Elbląg]] [[Kategoria: Powiat elbląski]] <br />

Wersja z 14:25, 24 lut 2015

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu

Kadra PP-P nr 1 w Elblągu, źródło: ppp1 elbląg [28.09.2014]
Kadra PP-P nr 1 w Elblągu, źródło: ppp1 elbląg [28.09.2014]
Data założenia: 1967/68
Poziom szkoły: placówka oświatowa-wychowawcza
Adres: 82-300 Elbląg ul. Słoneczna 14


Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu – publiczna placówka oświatowo-wychowawcza działająca na terenie miasta i powiatu Elbląg. Obecnym dyrektorem poradni jest Joanna Gawlicka.

Historia

Pierwsza poradnia w Elblągu powstała na przełomie roku 1967/1968. Była to Poradnia Wychowawczo-Zawodowej. Funkcję dyrektora pełniła Maria Zięba. W kolejnych latach zmieniała się nazwa jak i lokalizacja placówki. W 1993 roku przekształcono Poradnię Wychowawczo-Zawodową nr 1 w Poradnię Psychologiczną-Pedagogiczną nr 1 w Elblągu. Obecnie poradnia obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta i powiatu Elbląg.


Cele i zadania

Celem poradni jest udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej, psychoterapeutycznej dzieciom, młodzieży, a także ich rodzicom, opiekunom i nauczycielom.

Do zdań poradni należy:

  • Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży
  • Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
  • Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, logopedycznymi oraz psychoterapii
  • Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego
  • Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym wcześniejszego kształcenia za granicą
  • Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji, uzdolnień dzieci i młodzieży
  • Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się
  • Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizacji IPET-ów oraz PDW
  • Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny, jak również szkoły, przedszkola i placówki
  • Udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.


Formy usług poradni

Diagnoza

Badania diagnostyczne psychologiczno-pedagogiczne:

  • Ogólnego rozwoju intelektualnego ( potencjalnych możliwości, potrzeb i zaburzeń rozwojowych)
  • Predyspozycji i uzdolnień
  • Gotowości szkolnej
  • Lateralizacji
  • Ryzyka dysleksji
  • Specyficznych trudności w uczeniu się / dysleksja rozwojowa/
  • Trudności dydaktycznych
  • Trudności wychowawczych
  • Zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży
  • Zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich

Badania diagnostyczne logopedyczne:

  • Z wadami i zaburzeniami mowy
  • Z opóźnionym rozwojem mowy
  • Z wadami rozwojowymi /rozszczepy/
  • Z autyzmem
  • Z zaburzeniami neororozwojowymi
  • Z niepłynnością mówienia /jąkanie, bełkot/
  • Z mutyzmem
  • Z wadą słuchu

Badania psychologiczne pod kątem wyboru dalszego kształcenia, zawodu:

  • Badania psychologiczne uczniów gimnazjów z ograniczoną możliwością wyboru zawodu z uwagi na stan zdrowia
  • Badania psychologiczne ( indywidualne i grupowe ) uczniów gimnazjów niezdecydowanych w wyborze dalszego kierunku kształcenia
  • Badania psychologiczne ( indywidualne i grupowe ) uczniów szkół średnich pod kątem wyboru poziomu i kierunku dalszego kształcenia
  • Reorientacja uczniów wykazujących szczególnie niski poziom adaptacji w nowym środowisku szkolnym

Terapia:

Psychologiczna:

  • Indywidualna terapia psychologiczna
  • Porady i konsultacje psychologiczne
  • Terapia relacyjna- mediacje
  • Konsultacje i porady psychoseksuologiczne o problematyce seksualnej, tożsamości płciowej i uzależnień a seksualności
  • Zajęcia warsztatowe psychoseksuologiczne
  • Terapia zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich

Pedagogiczna:

  • Indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci 5-6 letnich
  • Indywidualna i grupowa terapia pedagogiczna / dla dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się /
  • Indywidualna i grupowa terapia pedagogiczna z elementami logopedii
  • Grupowa terapia psychopedagogiczna dla uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi

Logopedyczna:

  • Terapia indywidualna dla dzieci z wadami mowy /seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu/
  • Indywidualna i grupowa terapia dla dzieci jąkających się
  • Terapia dla dzieci i młodzieży z chorobą neorologiczną /afazje, urazy, guzy i krwiaki mózgu/
  • Zajęcia stymulujące rozwój mowy u małych dzieci z opóźnionym rozwojem mowy


Kadra

Skład kadry poradni:

  • Teresa Grzelakowska
  • Ewa Dudzińska
  • Marzena Kosowska-Firer
  • Katarzyna Gogol-Urbańska
  • Dorota Orłowska
  • Maria Kołodziejska
  • Magdalena Gliniecka-Rękawik
  • Ewa Zielińska
  • Iwona Malewska-Danecka
  • Magdalena Kaczorowska-Kraj
  • Elżbieta Romaszko
  • Helena Klimczuk-Lecyk
  • Janina Srok
  • Anna Miazga
  • Jolanta Szczygieł
  • Agnieszka Rucińska-Cyran
  • Dorota Szymkowicz-Drozdowska
  • Łucja Semczuk
  • Marzena Truszkowska
  • Kamila Tońska
  • Barbara Uhryn
  • Katarzyna Truszkowska
  • Krystyna Wojterska
  • Natasza Wojtaszek


Rejon działania

Rejon działania poradni odejmuje placówki edukacyjne z:

  • miasta Elbląg
  • powiatu Elbląg


Ciekawostki

W ramach realizacji Elbląskiego Programu Profilaktyki "Odnaleźć Siebie" w pierwszą sobotę każdego miesiąca poradnia organizuje "Sobotę Zaufania", podczas której uczniowie i rodzice mogą skorzystać z bezpłatnej porady psychologa, pedagoga i logopedy.


Bibliografia

http://ppp1.elblag.pl/ [28.06.2014]