Potrimpos: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 4: Linia 4:
  
 
Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach – zakrzywionych konarach w kształcie obręczy, „ucha” – również były uważane za święte, obdarzone mocą Potrimposa – miały uzdrawiać. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem,  trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć aby doznać uzdrowienia.
 
Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach – zakrzywionych konarach w kształcie obręczy, „ucha” – również były uważane za święte, obdarzone mocą Potrimposa – miały uzdrawiać. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem,  trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć aby doznać uzdrowienia.
 +
[[Kategoria:Dzieje]]
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).
 
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).

Wersja z 18:11, 28 lip 2014

Potrimpos (Potrimpus) był bogiem płodności i życia, magii, płodności; również śmierci i wód, którą to kompetencję z czasem miał przejąć od niego Patollo. Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż.

Oddawano mu cześć w Romowe pod świętym dębem, składając krwawe ofiary z dzieci. W sposób symboliczny pień świętego dębu miał oznaczać sferę władzy przypisaną do Perkuna – świat ziemski, świat człowieka. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go – wąż (w garnku z mlekiem przykrytym kłosami zbóż).
Zabieg uzdrawiania, polegający na przeciąganiu chorego przez wnęki i zagięte konary w kształcie "ucha". Drzewa o dziwnym kształcie, w wierzeniach Prusów, miały leczyć, gdyż było obdarzone mocą Potrimposa.

Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach – zakrzywionych konarach w kształcie obręczy, „ucha” – również były uważane za święte, obdarzone mocą Potrimposa – miały uzdrawiać. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem, trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć aby doznać uzdrowienia.

Bibliografia

Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).